|

نظارت و ارزیابی خبرنگاران از عملکرد دستگاه قضا برای آنچه در جنوب کشور رخ داده است

مبارزه با فساد در مسیر خلیج فارس

جنوب کشور با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و مراودات دریایی و ماجراهای پیچیده گمرکی که سال‌ها با آن دست به گریبان بوده، خاستگاه تنش‌های مختلفی بوده و سرنخ بسیاری از مفاسد اقتصادی به باندهای مافیایی که از خلأهای قانونی در این مناطق بهره‌ می‌بردند، ختم شده است.

مبارزه با فساد در مسیر خلیج فارس
وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

‌ جنوب کشور با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و مراودات دریایی و ماجراهای پیچیده گمرکی که سال‌ها با آن دست به گریبان بوده، خاستگاه تنش‌های مختلفی بوده و سرنخ بسیاری از مفاسد اقتصادی به باندهای مافیایی که از خلأهای قانونی در این مناطق بهره‌ می‌بردند، ختم شده است. در میان سفرهای استانی که چند سالی است باب شده و مسئولان به بازدید میدانی مناطق مختلف می‌روند، جنوب کشور هم‌ اسفند ۱۴۰۰ مقصد بازدید رئیس دستگاه قضا بود. او در بازدید خود از بندر شهید رجایی، گمرکات و سازمان اموال تملیکی مستقر در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشورمان، موضوع ساماندهی انبارهای کالاها و رفع مشکلات ترخیص کالاهای متروکه و مواد اولیه تولید در بنادر و گمرکات را مورد تأکید قرار داد. با توجه به گستردگی بحران رسوب کانتینرها از سال ۶۱ تا آن زمان، وجود گلوگاه‌های فساد در مباحث گمرکی و ترخیص‌نشدن به‌موقع کالاهای اساسی و اینکه اصل ماجرا در گرو مدیریت و اقدام قوه مجریه بود، انتظار برای حل مشکلات دورنمایی نداشت. دولت که در این دو سال نشان داده در حل مباحث اقتصادی به‌سختی عمل می‌کند، توانی را که نشان دهد به‌تنهایی مشکلاتی مانند آنچه را که در گمرک در جریان بود، مدیریت خواهد کرد، نداشت و رسیدن به نقطه عبور از بحران چشم‌انداز روشنی نداشت. اما در هفته گذشته دستگاه قضا خبرنگاران قضائی را «با هدف نظارت رسانه‌ها بر آنچه در ماه‌های اخیر رخ داده و ارزیابی اقدامات» به جنوب کشور برای بازدید از روند رسیدگی به مشکلات گمرکی، اموال تملیکی و پالایشگاه آفتاب و روند اجرائی طرح‌های عمرانی برد که در حقیقت پیگیری برای به سرانجام رساندن‌شان جزء وظایف اصلی قوه قضائیه هم نبود؛ اما به خاطر رفع موانع و تحقق حقوق عامه و البته مقابله با ترک فعل‌ها در قوه مجریه عنان کار را در دست گرفته بود. خبرنگاران حاضر در این تور نظارتی قوه قضائیه از دو پروژه پل ملی خلیج فارس و پالایشگاه نفت آفتاب، گمرک شهید رجایی و نیز انبار سازمان اموال تملیکی و برخی پروژه‌های عمرانی استانی بازدید کردند. همچنین در روند برخورد با انواع مافیای فساد در جنوب کشور به‌ویژه در بحث قاچاق سوخت و مواد مخدر در استان هرمزگان قرار گرفتند. یکی از طرح‌های عمرانی که به همراه امید مهدوی‌مجد، دادستان قشم، از آن بازدید شد، پروژه ملی پل خلیج‌ فارس بود؛ همان پلی که قرار است از اواخر دهه ۸۰ راه جاده‌ای میان بندرعباس و قشم باشد. در این بازدید علیرضا زارع، مدیر طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس و سرپرست مدیریت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم، درباره جزئیات این پروژه گفت: پروژه پل خلیج فارس تا حدود سه‌ونیم سال دیگر به اتمام می‌رسد. او افزود: این پروژه در اواخر دهه ۸۰ مجوز ساخت گرفته است و به واسطه تأمین مالی از سال ۹۵ تا ۱۴۰۱ متوقف بوده است. این پل از نزدیک‌ترین محلی که جزیره قشم به سرزمین اصلی می‌رسد، در حال احداث است و طول آن در دریا بیش از دو هزار متر است.

زارع تأکید کرد: ساخت این پل از نظر اقتصادی و گردشگری برای کشور منفعت دارد و با زندگی و رفاه مردم منطقه گره خورده است. او گفت: ساخت سازه پل به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که هیچ خسارتی به دریا وارد نشود و ستون‌های پل به کف دریا اتصال ندارد. سازمان منطقه آزاد قشم قبول کرده هزینه ساخت پل را ۱۸۰ میلیون یور‌و افزایش دهد.

اهدای زمین برای پالایشگاه آفتاب در مقابل درخت‌کاری ۱۵ برابری

یکی دیگر از بازدیدهای خبرنگاران همراه با مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان و دیگر مسئولان قضائی و اجرائی از پروژه پالایشگاه نفت آفتاب بود. رئیس کل دادگستری هرمزگان در حاشیه این بازدید بیان کرد: مدیران این پروژه برای تأمین زمین مورد نیاز ساخت بنا و استقرار تجهیزات این پروژه به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان مراجعه کردند که با بررسی‌ها و اقدامات انجام‌شده، اجازه فعالیت به این شرکت داده شد. قهرمانی افزود: بنا شد به واسطه زمینی که در اختیار سرمایه‌گذاران این پروژه قرار گرفته، آنها در زمینی به مساحت ۱۵ برابر بزرگ‌تر درخت‌کاری انجام دهند که این کار انجام شده است. این پروژه شاهکار مهندسی بزرگی است و تنها پالایشگاه نفت کشور است که پالایشگاه روغن باکیفیت و دارای استاندارد‌های جهانی را انجام می‌دهد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان تأکید کرد: تعداد دوهزارو ۴۵۰ نفر نیرو در این مجموعه اشتغال مستقیم دارند و با در نظر گرفتن همه پیمانکاران حدود پنج هزار نفر در این واحد تولیدی فعالیت دارند.

انهدام بزرگ‌ترین باند مواد مخدر

در ادامه، مسیر خبرنگاران همراه با مسئولان قضائی و اجرائی استان هرمزگان به انبار سازمان اموال تملیکی افتاد. فتحی، رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان، در حاشیه این بازدید تأکید کرد: از سال ۹۸ عملا دادستان وقت مرکز استان به موضوع ورودی کالا‌ها به مرکز استان ورود کرد و کالاهای موجود در انبار‌های مربوطه در مدت شش ماه تعیین تکلیف شدند. او افزود: برای کنترل کالا‌های وارداتی یک سیستم نرم‌افزاری در انبارها نصب شده است تا قاچاق و نحوه نگهداری کالا‌ها را تعیین تکلیف کند. فتحی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین انهدام مواد مخدر را سال گذشته داشته‌ایم، افزود: با کمک دستگاه قضائی، گمرک، دریانوردی و استانداری حدود ۴۰ میلیون نخ سیگار قاچاق منهدم‌ شد. همچنین برای اولین بار انبارگردانی در بندر شهید رجایی انجام و مشخص شد وضعیت کالا‌های موجود چگونه است. رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان تصریح کرد: تدوین و تدقین قوانین لازم برای جلوگیری از قاچاق و متروکه‌شدن کالا لازم است.

هدف ما نظارت خبرنگاران بر  اقدامات دستگاه قضائی و  ارزیابی اقدامات است

مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان، همچنین در حاشیه این دیدارها گفت: تور نظارتی عدالت اجتماعی قوه قضائیه بر مبنای نظارت خبرنگاران بر اقدامات دستگاه قضائی و ارزیابی اقدامات در دوره نوین تحول و تعالی دستگاه قضائی برگزار شده است.

انهدام بزرگ‌ترین باند قاچاق سوخت کشور

او در ادامه با اشاره به مبارزه با قاچاق سوخت گفت: در حوزه قاچاق سوخت صرفا کار سنتی نکردیم و علاوه بر مبارزه در میدان، کار پیشگیری و نرم‌افزاری هم صورت گرفته است. او افزود: حجم سود روزانه کامیون‌ها از محل قاچاق سوخت حدود صد میلیون تومان بوده است.

قهرمانی در ادامه با اشاره به کشف بزرگ‌ترین باند سازمان‌یافته قاچاق سوخت کشور در استان هرمزگان، تصریح کرد: در ۱۰ روز اخیر با مجموعه کار‌های نظارتی انجام‌شده موفق به شناسایی این باند مخوف و سازمان‌یافته قاچاق سوخت و سرشبکه‌های آن شدیم. قهرمانی گفت: قاچاقچیان سوخت در پوشش مغازه‌های تعویض روغنی و مراکز معاینه فنی در حاشیه شهر بندرعباس اقدام به دریافت و انباشت سوخت خودرو‌های سنگین می‌کردند و سپس از طریق وانت‌های سوخت این سوخت را به شهرستان میناب برای انتقال به دریا ارسال می‌کردند.

۵‌هزار‌و ۵۹۰ دستگاه کامیون، تریلر و خودروی سواری دخیل در امر قاچاق سوخت

او ادامه داد: در این زمینه با کار فشرده اطلاعاتی انجام‌شده و رصد دوربین‌های نظارتی، ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای قاچاقچیان شامل پنج‌هزار‌و ۵۹۰ دستگاه کامیون، تریلر و خودروی سواری که در امر قاچاق سوخت در این باند مشارکت داشته‌اند، شناسایی شدند که این تعداد خودرو شامل هزارو سه دستگاه تانکر، دو‌هزارو ۸۶۹ دستگاه کامیون و هزارو ۶۷۶ خودروی سواری است.

دستگیری بیش از 2 هزار قاچاقچی و ۸ نفر از  سرشبکه‌ها

او اظهار کرد: تاکنون بیش از دو هزار قاچاقچی و هشت نفر از سرشبکه‌ها و مهره‌های اصلی و اعضای این باند دستگیر شده‌اند و پول‌شویی کلانی در این زمینه صورت گرفته و به دنبال شناسایی دیگر افراد پشت پرده هستیم. قهرمانی با تأکید بر اینکه در این پرونده میلیون‌ها لیتر سوخت قاچاق نیز کشف شده است، گفت: حجم تخلف در این پرونده به نحوی بوده که در هر ساعت ۱۸ خودرو و کامیون تنها از یک محل دپو اقدام به تخلیه و بارگیری سوخت می‌کردند و حجم سوخت درخور‌توجهی قاچاق می‌شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها