|

آیت‌الله جوادی آملی:

دنیا در لبه پرتگاه جنگ جهانی سوم است

آیت الله جوادی آملی گفت: کرامت انسانی است که می تواند جهان را اداره کند، دین اسلام اجازه جنگ و کشتار را به هیچ کسی نمی دهد و کسانی که چنین جنگ های نابرابری را راه می اندازند از حیوان پست تر هستند.

 دنیا در لبه پرتگاه جنگ جهانی سوم است

به گزارش شبکه شرق، آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت: خداوند در قرآن کریم از کرامت انسان صحبت می کند و کرامت انسانی است که می تواند جهان را اداره کند، دین اسلام اجازه جنگ و کشتار را به هیچ کسی نمی دهد و کسانی که چنین جنگ های نابرابری را راه می اندازند، ﴿کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند، اینها از حیوان پست تر هستند.

آیت الله جوادی آملی گفت: کرامت انسانی است که می تواند جهان را اداره کند، دین اسلام اجازه جنگ و کشتار را به هیچ کسی نمی دهد و کسانی که چنین جنگ های نابرابری را راه می اندازند از حیوان پست تر هستند.

جمعی از اعضای شورای علمی کتاب شیعه به روایت علامه جوادی آملی، صبح روز سه شنبه (25 مهرماه) با حضور در بیت آیت الله جوادی آملی با وی دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار بیان داشت: تنظیم کتاب گاهی اثر علمی دارد، مثل کارهای حوزه و دانشگاه که یک خدمت علمی است، ولی یک وقت در شرایط کنونی هستیم که دنیا در لبه پرتگاه جنگ جهانی سوم است، این کشتارهای بیرحمانه در فلسطین، این کودک کشی در غزه و امثال آن که در این موارد، تنها علم مشکل را حل نمی کند.

وی بیان داشت: انسان دارای دو بُعد است و اینکه می گوییم برتر از فرشته هست یعنی قوی تر از فرشته است، چرا که دستگاه علمی فرشته از دستگاه عملی او جدا نیست، هرچه می داند همان را عمل می کند، اما انسان آنقدر مقتدر است که دستگاه علمی او از دستگاه عملی او جداست؛ یعنی می تواند چیزی را که صد درصد علم دارد، روی آن پا بگذارد و عمل نکند! رازش این است که دستگاه علم و اندیشه و جزم کاملاً با دستگاه عمل و اراده و عزم جداست .

وی  بیان داشت: در حوزه تا حدودی بین طلب و اراده بحث کرده و اما بحث عزم و جزم کجا، این مباحث کجا!

ما تا خودمان را نشناسیم، نه می توانیم زندگی کنیم و نه می توانیم جامعه را اداره کنیم! الان جامعه جهانی در لبه پرتگاه است، نشانه آن هم همین جریان غزه و کودک کشی هایی است که دارد انجام می شود، سرّش این است که شما هر چه در حوزه و دانشگاه تلاش و کوشش کنید سطح علم و دانش و جزم را می توانید بالا ببرید، ولی بالابردن سطح عزم، دست حوزه و دانشگاه نیست، بلکه سطح عزم دست مسجد و نماز شب و دعا و نیایش است!

 

آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشت: همان طور که گوش و چشم انسان از همدیگر جداست و احتمال دارد کسی ببیند ولی نشنود و بالعکس، دستگاه عزم و جزم نیز صد درصد از همدیگر جداست؛ لذا اگر دستگاه جزم و دستگاه عزم را نشناسیم که کجایی هست، هرگز نمی توانیم خود را اصلاح کنیم.

به ما گفته اند خود را اصلاح کنید، انبیاء و اولیاء آمده اند و به ما توصیه کرده اند که تهذیب نفس و تزکیه داشته باشید اما ما باید بدانیم که چگونه این علم را به عمل برسانیم، باید بدانیم که چگونه کسی که صد درصد می داند حق با کیست ولی در عین حال روی حق پا می گذارد را اصلاح کنیم!

آیت الله جوادی آملی سپس به اهمیت علم کلام اشاره کرد و بیان داشت: این مباحث در علم کلام بحث می شود که جای آن در حوزه ها خالی است، در حوزه مباحث فقه و اصول هست و اساتید بزرگی نیز تربیت کرده است اما مباحث کلامی و فلسفی در حوزه ها کم است، ما وقتی می توانیم حرف جهانی بزنیم که جهانی فکر کنیم و جهانی کتاب بنویسیم ولی با موعظه و اخلاق به تنهایی، کار جهانی پیش نمی رود.

قرآن گفته انسان را خدا آفرید و خدا نیز معرفی کرد که کجا جای جزم و کجا جای عزم است و کجا سلطان نفس نشسته که می تواند جزم و عزم را با هم هماهنگ کند، اینها مباحث کلامی است که باید بحث شود، جای این کار در حوزه خالی است.

وی در این دیدار بیان داشت: خداوند در قرآن کریم از کرامت انسان صحبت می کند و کرامت انسانی است که می تواند جهان را اداره کند، دین اسلام اجازه جنگ و کشتار را به هیچ کسی نمی دهد و کسانی که چنین جنگ های نابرابری را راه می اندازند، ﴿کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند، اینها از حیوان پست تر هستند.

وی ضمن تقدیر از زحمات این گروه برای تدوین کتاب معرفی شیعه بیان داشت: برای تدوین کتاب، اول خطوط کلی مشخص شود، منبع اصلی، آیات و روایات  معتبر باشد. در فصل اول، آیات محکمه مربوط به اعتقادات و معارف را شناسایی کنید، آیات متشابه را شناسایی کنید، ارجاع متشابهات به محکمات را خوب تبیین کنید و سپس جمع بندی پایانی را داشته باشید.

در فصل دوم همین کارها  درباره روایات انجام شود، روایات نیز محکمات و متشابهات دارد که باید شناسایی شود، و فصل سوم که مسئله عقل است که در اینجا نیز باید محکمات عقلی مشخص شود، متشابهات و موهومات و عقل نماها مشخص شود، عقل محکم را محیط بر عقل نماها قرار دهید و سپس جمع بندی داشته باشید.

وی بیان داشت: عقل کم بها نیست، عقل آنقدر بها دارد، آنقدر قوی و غنی و مقتدر هست که می تواند در برابر خدا بایستد. عقل اگر عقل باشد، استدلال داشته باشد، می تواند در مقابل خدا احتجاج کند؛ اما عقل چراغ خوبی است مثل آفتاب و اگر صراط نباشد، با آفتاب هیچ کس به مقصد نمی رسد، بشر هر چه درس بخواند چراغش قوی تر می شود و اگر صراط نباشد هیچ فایده ای به حالش نخواهد داشت، و صراط، انسان کامل است، پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین (علیهم السلام)، صراط هستند، که قول و فعل آنها حجت است، سنت و سیره آنها حجت است و عقل باید این را ببیند.

در ابتدای این دیدار که دومین دیدار اعضای شورای علمی کتاب شیعه به روایت علامه جوادی آملی با معظم له هست، حجت الاسلام و المسلمین سید کمال الدین عمادی معاون پژوهشی بنیاد بین المللی اسرا و حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری مسئول نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم، گزارشی از روند تالیف کتاب، به محضر معظم له ارائه نمودند و اظهار امیدواری کردند که این پروژه هر چه زودتر تدوین و در اختیار جامعه و همه مؤمنان چشم انتظار در سراسر جهان گردد.

 

منبع: جماران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها