|

سخنگوی دولت:

منابع آزاد شده در اختیار بانک‌های ایرانی در قطر است/ اسرائیل نمی‌گذارد کمک‌های ایران به غزه برسد

سخنگوی دولت گفته جمهوری اسلامی رایزنی‌های خود را از همان ابتدا آغاز کرده تا کمک‌های انسان دوستانه‌اش را به مردم غزه ارسال کند؛ البته کشور‌های دیگر هم هستند، اما اسرائیل مانع این اقدامات است.

 منابع آزاد شده در اختیار بانک‌های ایرانی در قطر است/ اسرائیل نمی‌گذارد کمک‌های ایران به غزه برسد

به گزارش شبکه شرق، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود ضمن تسلیت حادثه زلزله افغانستان گفت: ۲۳ تیم امدادی و ۴۵۰ هزار تن به این کشور اعزام و فرستاده شد و از هلال احمر تشکر می‌کنم.

سخنگوی دولت افزود: حمله وحشیانه رژیم غاصب و کودک‌کش را محکوم می‌کنیم و تاریخ درباره این تصاویر قضاوت خواهد کرد. برخی درباره این‌جنایت جنگی سکوت کردند و یا سلاح فرستاده‌اند. این حمله کلکسیونی از جنایات جنگی است.

اصلا آدم باور می‌کند بمب‌های فسفری به بیمارستان‌های کودکانه فرود بیاونرد. ما فکر می‌کردیم در تاریخ این مسائل را دیگر نخواهیم دید امروز نه تنها درنده خویی را مشاهده می‌کنیم بلکه می‌بینیم که مجامع بین‌المللی سکوت کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران حتما کمک خواهد کرد و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

بهادری جهرمی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان فارس گفت: طولانی‌ترین آزاد راه کشور در این سفر افتتاح شد. آزادراه اصفهان -شیراز طولانی‌ترین آزادراه کشور است که هم راه را کوتاه خواهد کرد و هم از بسیاری از حوادث جلوگیری می‌کند.

وی افزود: استاندار اردبیل در جلسه هیات دولت شرکت کردند و از این به بعد این روند ادامه خواهد داشت. استاندار اردبیل ۶ مورد را بیان کردند که در سفر‌های استانی پیگیری خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره برداشت ۲میلیون دلار برای تامین مالی مسکن بیان کرد: تامین مالی در حال انجام است و یکی از روش‌ها برداشت از صندوق توسعه ملی است. وزارت راه و اقتصاد پیگیر این مهم هستند.

وی افزود: بانک مسکن و ملت اقدامات خوبی در خصوص تسهیلات مسکن داشته‌اند و از این‌بانک‌ها تشکر می‌کنیم. البته اقداماتی از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره بانک‌های خاطی صورت گرفته و در این خصوص هم جابه‌جایی‌هایی انجام شده است.

جزئیات کمک‌های ایران به غزه 

سخنگوی دولت درباره کمک‌های جمهوری اسلامی به غزه گفت: جمهوری اسلامی رایزنی‌های خود را از همان ابتدا آغاز کرده است که کمک‌های انسان دوستانه‌اش را به مردم غزه ارسال کند که البته کشور‌های دیگر هم هستند، اما اسرائیل مانع از این اقدامات است.

امیدوارم جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشور‌های اسلامی بتوانند کمک‌های انسان دوستانه خودشان را ارسال کنند.

شناسایی مهاجران غیرقانونی در حال انجام است

وی در خصوص حضور مهاجران افغانستانی در کشور بیان کرد: بیش از ۲۰ سال است که مردم افغانستان دارای مشکلاتی هستند که در این ۲۰ سال مردم ما پذیرایی مهاجران افغانستانی هستند. ۲ دسته از مهاجران افغانستانی وارد کشور ما شده‌اند عده‌ای قانونی و عده‌ای که غیرقانونی وارد کشور شدند.

آقای رئیس جمهور از ابتدای دولت دستور دادند که سامانه‌ای برای ساماندهی مهاجران تشکیل شود که تاکنون در مجلس مانده و امیدواریم بعد از برنامه هفتم به صحن بیایید.

اما در حال حاضر دفتر این ساماندهی در وزارت کشور تشکیل شده است و هر مهاجر قانونی وارد کشور شده می‌تواند یک کد دریافت کنند. درخصوص کسانی هم که غیرقانونی وارد شده‌اند شناسایی باید صورت گیرد که این کار هم در حال انجام است.

منابع آزاد شده در اختیار بانک‌های ایرانی در قطر است

بهادری جهرمی درخصوص خبر‌های منتشر شده مبنی بر بلوکه شدن پول‌های ایران در حساب‌های قطر بیان کرد: بازی‌های سیاسی درونی کشور‌ها در رسانه‌ها منتشر شده است و طبیعتا باید برای مصرف داخلی خودشان خبر‌هایی داشته باشند. منابع در اختیار بانک‌های ایرانی در قطر است و به یورو تبدیل شده است.

این خبرسازی هرچند وقت یکبار صورت می‌گیرد. طبیعتا این منابع در اختیار دولت و بانک مرکزی است برای بهبود رشد اقتصادی است.

وی در خصوص میزان تحقق ۸ دستور رئیس‌جمهور در مورد خودرو بیان کرد: هدف گذاری تولید ۵۰ درصد بیشتر در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بود که در سال ۱۴۰۱ بعد از پنج سال متوالی رکورد تولید شکسته شد و با تولید یک میلیون و سیصد و چهل و هفت هزار دستگاه خودرو؛ چهل درصد رشد تولید خودرو ثبت شد با این تفاوت که از سال گذشته تولید خودرو‌های ناقص متوقف شد و تولید به صورت عبور مستقیم و بدون ناقصی انجام شد که افتخار مهمی برای دولت محسوب می‌شود. در سال گذشته تولید خودرو‌های تیبا، سمند ۴۰۵ وتیبا ۲ متوقف شد و محصولات جدیدی نظیر شاهین تارا و اطلس رشد تولید یافتند.

وی افزود: تولید خودرو‌های جدید برقی و متصل در مراکز تحقیقاتی خودروسازان داخلی و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان سرعت گرفت. کلیه خودرو‌های انباشته در پارکینگ خودروسازان روانه بازار شد و تأمین قطعاتشان انجام شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آیین نامه واردات خودرو حتی قبل از ابلاغ قانون ساماندهی خودرو توسط وزارت صمت تهیه شد (در اردیبهشت سال ۱۴۰۱)، اما با ابلاغ قانون ساماندهی و اضافه شدن شروطی نظیر انتقال فناوری، دولت موظف به تجدیدنظر در آن بود که نهایتاً در آبان سال گذشته این آیین نامه تصویب و ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد و جنبه اجرایی به خود گرفت.

طرح نوسازی ناوگان از طرف وزارت صمت تدوین شد و در شورای اقتصاد به تصویب رسید و هم اکنون مراحل اجرایی را طی می‌کند؛ در ضمن آیین‌نامه جدیدی برای از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده و کمک به تسهیلات نوسازی آماده شد که در کمیسیون زیربنایی در حال بررسی است.

بهادری جهرمی یادآور شد: گارانتی خودرو‌ها از سال گذشته به ۶۰۰۰۰ کیلومتر افزایش یافت و پروژه مبارزه با قاچاق قطعات یدکی با الزامی شدن شناسه کالا انجام شد که نتایج مثبتی را به همراه داشت.

در خصوص واگذاری نیز زمینه‌سازی لازم انجام شده است، اما با توجه به حساسیت موضوع و لزوم حفظ منافع سهامداران و اجتناب از ایجاد شدن تعارض منافع ضروری است تا واگذاری براساس نقشه راه منسجمی انجام شود تا منجر به توسعه صنعت خودرو و شکوفایی این صنعت گردد؛ بنابراین عملاً همه دستورات ریاست محترم جمهوری به نحوی اجرایی شده، اما برخی از آن‌ها نیاز به طی شدن فرایندی دارد که اگرچه فرایند آن شروع شده، اما تکمیل آن به زمان نیاز دارد.

 

منبع: ایلنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها