|

تلفات زمین‌لرزه افغانستان به ۲ هزار نفر رسید

سخنگوی طالبان گفت: تعداد تلفات زمین‌لرزه قدرتمند در غرب این کشور به ۲ هزار نفر رسیده است.

تلفات زمین‌لرزه افغانستان به ۲ هزار نفر رسید

به گزارش شبکه شرق، بر اساس تازه ترین آمار اعلام شده از حکومت طالبان، شمار جان باختگان زمین‌لرزه ۶.۳ ریشتری روز گذشته در ولایت هرات از دو هزار نفر فراتر رفت و تاکنون به دو هزار و ۵۳ تن رسیده است.

به گزارش طلوع نیوز افغانستان، «جانان فایق»، سخنگوی طالبان در امور رسیدگی به حوادث در نشستی خبری گفت:براساس آمار که تا کنون اعلام شده، دو هزار و ۵۳ تن در زمین‌لرزه روز گذشته در هرات جان باخته‌ و بیش از ۹ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

به گفته او، بیش‌تر قربانیان این زمین‌لرزه در ۱۳ روستای منطقه زنده جان در ولایت هرات هستند.

فایق گفت:یک هزار و ۳۲۰ خانه بر اثر این زلزله ویران شده است.

سخنگوی دولت طالبان افزود: این یکی از مرگبارترین زمین لرزه هایی است که در دو دهه اخیر کشور را لرزاند.

عبدالوحید رایان، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفت: تلفات زمین لرزه در هرات بیشتر از آن چیزی است که در ابتدا گزارش شده بود. وی ضمن درخواست کمک فوری گفت: حدود شش روستا ویران شده و صدها غیرنظامی در زیر آوار مدفون شده اند.

سازمان ملل نیز درباره این موضوع گفت: مقامات محلی پیش‌بینی می‌کنند که با ادامه تلاش‌های جستجو و نجات در میان گزارش‌هایی مبنی بر محبوس شدن برخی افراد زیر ساختمان‌های فروریخته، تعداد تلفات افزایش یابد.

ارتباطات تلفنی در هرات قطع شده و دریافت جزئیات از مناطق آسیب دیده دشوار است ویدئوهای موجود در شبکه های اجتماعی صدها نفر را در خیابان ها در خارج از خانه ها و ادارات خود در شهر هرات نشان می دهد.

روز شنبه زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر شمال غربی افغانستان را لرزاند و در تاجیکستان و ایران نیز احساس شد..

در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) یک زمین لرزه قوی منطقه ای ناهموار و کوهستانی در شرق افغانستان را لرزاند و خانه های سنگی و خشتی را ویران کرد، این زمین لرزه دست کم ۱۰۰۰ کشته و حدود ۱۵۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها