|

نتانیاهو: درحال حاضر امکان عادی سازی روابط با عربستان وجود دارد

نخست وزیر اسراییل گفت: درحال حاضر امکان عادی سازی روابط با عربستان وجود دارد. احتمالا این توافق منجر به ایجاد یک گذرگاه جدید برای انتقال برق و متصل کردن اروپا به هند از طریق خاورمیانه شود.

نتانیاهو: درحال حاضر امکان عادی سازی روابط با عربستان وجود دارد

به گزارش شبکه شرق، نخست وزیر اسراییل مدعی شد توافق صلح با عربستان ممکن است و احتمالا این توافق منجر به متصل کردن اروپا به هند از طریق خاورمیانه شود.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در سفر به قبرس گفت: درحال حاضر امکان عادی سازی روابط با عربستان وجود دارد. احتمالا این توافق منجر به ایجاد یک گذرگاه جدید برای انتقال برق و متصل کردن اروپا به هند از طریق خاورمیانه شود.

وی هم‌چنین از یک کانکتور برق جدید از یونان به جزیره کرت و قبرس صحبت کرد. انتظار می‌رود کابل «اینترکانکتور اوراسیا» که تحت حمایت اتحادیه اروپا است تا ۲۰۰۰ مگاوات برق منتقل کند تا در نهایت شبکه‌های اراضی اشغالی و قبرس را به یونان متصل کند.

وی گفت: توافق احتمالا شامل کشورهای شرق اسرائیل نیز می‌شود. احتمالا اسرائیل با همکاری قبرس و یونان برای صادر کردن گاز طبیعی به اروپا تلاش کند. تصمیماتی در این خصوص ظرف سه تا شش ماه آتی اتخاذ می‌شود.

بنیامین نتانیاهو درحال حاضر به قبرس سفر کرده است. دوشنبه کریاکاس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان پس از دیدار مشترک با «نیکوس کریستودولیدس»، رئیس جمهور قبرس و بنیامین نتانیاهو در چارچوب نشست سه‌جانبه در کاخ ریاست جمهوری قبرس در شهر نیکوزیا اعلام کرد که سه طرف درباره پروژه اتصال سیستم‌های انرژی و امکان صادرات گاز طبیعی از میادین فلسطین اشغالی و قبرس به اتحادیه اروپا رایزنی کردند.

میتسوتاکیس گفت: ما توجه خود را بر انرژی متمرکز کردیم که یک موضوع مورد توجه مشترک است. یونان نه تنها یک تولیدکننده انرژی است، بلکه دروازه‌ای برای واردات گاز طبیعی به بازار اروپا است.

وی افزود: ما در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های مهمی را آغاز کرده‌ایم و علاقه زیادی داریم که ببینیم چگونه می‌توان گاز طبیعی اسرائیل و قبرس را به اتحادیه اروپا صادر کرد، بنابراین می‌توان راه‌حل‌های سودمندتری را در نظر گرفت.

نخست وزیر یونان با بیان اینکه سه طرف از اجرای پروژه برای اتصال سیستم‌های انرژی خود حمایت می‌کنند، تصریح کرد: این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا ما به اتصال منابع انرژی تجدیدپذیر فکر می‌کنیم.

یونان، قبرس و اسراییل پروژه «اینترکانکتور اوراسیا» را توسعه داده‌اند که قرار است سیستم‌های انرژی سه طرف را با استفاده از کابل‌های برق زیر آب به هم متصل کند.

در مقابل، قبرس و اسراییل در حال مذاکره برای تهیه یک توافقنامه همکاری میان خود هستند تا شرایط زیرساخت برای اتصال با خط لوله گاز و کابل برق فراهم شود.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها