|

پایان دادگاه‌های صحرایی نظامی در سوریه بعد از 55 سال

دادگاه‌های نظامی صحرایی در سوریه می توانند از قوانین کشور پیروی نکنند و احکام آنها غیرقابل اعتراض هستند.

پایان دادگاه‌های صحرایی نظامی در سوریه بعد از 55 سال

به گزارش شبکه شرق، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دستور داد فعالیت دادگاه های صحرایی نظامی (دادگاه نظامی میدان) بعد از 55 سال در این کشور پایان یابد.

 این دادگاه ها از سوی سازمان های حقوق بشری و فعالان حقوقی به شدت مورد انتقاد هستند. این دادگاه ها متهم به نقض حقوق بشر و صدور احکام متعدد علیه غیرنظامیان هستند.

دادگاه های نظامی صحرایی در سال 1968 با صدور فرمانی از سوی رئیس جمهوری وقت سوریه ایجاد شدند. براساس این فرمان، می توان در میدان های نظامی، دادگاه هایی برای محاکمه متهمان و مجازات مجرمان برگزار کرد.

دادگاه های نظامی صحرایی می توانند از قوانین کشور پیروی نکنند و احکام آنها غیرقابل اعتراض هستند.

دادگاه نظامی صحرایی با دستور فرمانده ارتش تشکیل می شود و ریاست هر دادگاه، برعهده نظامیان است. افرادی از دادگاه های نظامی هم در دادگاه های صحرایی حضور دارند.

دادگاه های نظامی صحرایی در ابتدا تنها شامل نظامیان متهم در صحنه جنگ بودند اما منتقدان می گویند به رسیدگی به پرونده های افراد غیرنظامی نیز کشیده شد.

براساس دستور جدید بشار اسد ، پرونده های ارائه شده به دادگاه های نظامی صحرایی به دادگاه های نظامی ارائه خواهند شد تا براساس قانون دادگاه های نظامی پیگیری شوند. بیش  از نیم قرن (55سال ) دادگاه های نظامی صحرایی در سوریه فعالیت داشتند.

سازمان های حقوق بشری و فعالان حقوقی انتقاد می کنند در بحران و جنگ داخلی 10 ساله اخیر این کشور ، دادگاه های صحرایی احکام بسیاری را صادر کرده اند. آماری از سوی دولت یا ارتش سوریه درباره احکام صادره این دادگاه ها اعلام نشده است.

 

منبع: عصر ایران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها