|

معاون وزیر خارجه روسیه: تهران و مسکو تسلیم دیکته‌های آمریکا و اقمار آن نخواهند شد

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: همکاری نظامی با ایران همچنان ادامه دارد و همکاری‌های نظامی روسیه با ایران تسلیم فشارهای ژئوپلیتیکی نخواهد شد.

معاون وزیر خارجه روسیه: تهران و مسکو تسلیم دیکته‌های آمریکا و اقمار آن نخواهند شد

به گزارش شبکه شرق و به نقل از خبرگزاری دولتی روسیه، سرگئی ریابکوف گفت همکاری‌‌های نظامی «کاملاً قانونی» روسیه با ایران «هیچ تغییری نکرده» و با تعهدات دو جانبه و بین‌المللی مسکو و تهران «مطابقت دارد. ما کشورهای مستقلی هستیم که تسلیم دیکته‌های آمریکا و اقمار آن نخواهیم شد.»

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز به‌تازگی با استناد به اظهارات یک مقام ایرانی و یک منبع دیگر آشنا با مذاکرات غیرمستقیم اخیر میان دولت‌های تهران و واشینگتن، گزارش داد که آمریکا ایران را تحت «فشار» گذاشته تا از تجهیز بیشتر روسیه به پهپادهایی که در حملات به اوکراین به کار می‌برد، دست بکشد. فایننشال تایمز افزود بود که ایران در نتیجه این درخواست‌های فزاینده آمریکا، از روسیه خواسته از کاربرد این پهپادها در «جنگ اوکراین» خودداری کند. کاخ سفید خرداد ماه گفته بود که براساس اطلاعات آمریکا، ایران از اواسط تابستان پارسال، چندصد فروند پهپاد به روسیه منتقل کرده است. وزارت دفاع آمریکا نیز ماه گذشته نمایشگاهی از قطعات پهپادهای ایرانی ساقط شده در عراق و اوکراین را در معرض دید گذاشت که شباهت کاملی بین برخی از این قطعات وجود داشت.

معاون وزیر خارجه روسیه با گفتن تاب‌آوری همکاری نظامی کشورش با ایران با وجود «فشارهای ژئوپلیتیک»، بلندپایه‌ترین مقام در دستگاه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است که در دوره اخیر در این خصوص اظهارنظر علنی کرده است. رادیو اروپای آزاد دو هفته پیش گزارشی در خصوص شتاب روسیه برای تکمیل کارخانه مونتاژ قطعات پهپادی ایران در منطقه تاتارستان روسیه را منتشر کرد که حاکی از ادامه همکاری ایران در این پروژه بود. روزنامه‌های واشینگتن‌پست و لوموند نیز هفته گذشته جزئیات بیشتری در مورد طرح روسیه در کارخانه پهپادی تاتارستان منتشر کردند که بر عزم روسیه جهت افزایش برد و قدرت تخریبی پهپادها تأکید داشت. ایران خود هفته گذشته در روز «صنعت دفاعی» پهپاد تازه‌ای را با نام «مهاجر ۱۰» در تهران رونمایی کرد که به گفته وزارت دفاع ایران، قادر به پرواز تا ۲۴ ساعت و تا برد ۲ هزار کیلومتر و حمل ۳۰۰ کیلوگرم مواد تخریبی و تجهیزات رصد الکترونیک است.

مدل‌هایی از «مهاجر ۶» و برخی پهپادهای دیگر ساخت صنایع نظامی سپاه پاسداران دوهفته پیش در غرفه ایران در نمایشگاه تسلیحاتی سالانه مسکو با نام «ارمیا-۲۰۲۳» نمایش داده شد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در کنار عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، از آن بازدید کرد. چند روز بعد از آن نیز الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه در مسکو با کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران که به روسیه سفر کرد، دیدار داشت. پهپادهای انتحاری ایرانی مدل شاهد ۱۳۶ که استفاده از آن به زیرساخت مخصوصی نیاز ندارد و بلافاصله پس از پرتاب به سوی مأموریت پرواز کرده و با انفجار مواد تخریبی‌اش از بین می‌رود، آن را به یک ابزار همه‌کاره برای جنگ تبدیل کرده است.

در شرایطی که آمریکا و متحدین پرشمار واشینگتن در ناتو به تجهیز نظامی اوکراین برای مقابله با یورش روسیه ادامه می‌دهند، یک سلسله گزارش‌های غربی مدعی است که روسیه برای ادامه جنگ با کمبود شدید تسلیحاتی روبه‌روست. در این میان، توان پهپادی و موشکی اوکراین در یک ماه اخیر به میزان محسوسی افزایش یافته و حملاتی را متوجه مرکز مسکو و مراکز مهم در پایتخت روسیه کرده به گونه‌ای که وزارت دفاع روسیه روز جمعه گفت که در ۲۴ ساعت ۷۳ پهپاد برخاسته از اوکراین را «ساقط کرد». اوکراین نیز کماکان تأکید دارد که بخشی از حملات روزهای گذشته به خاک این کشور با پهپادهای ایرانی انجام شده بود.

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها