|

دور دنیا در یک دقیقه

همکاری «وایس» و MBC در سانسور به نفع سعودی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

همکاری «وایس» و MBC در سانسور به نفع سعودی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

امروز به عربستان می‌رویم که این روزها با گروه وایس همکاری و خبرها را به دلخواه سانسور می‌کند. سری به ایالت جورجیا می‌زنیم که کیفرخواستی جدید برای ترامپ صادر کرده و سپس خبری از آتشفشان اتنا در ایتالیا می‌گیریم.

 

همکاری «وایس» و MBC در سانسور به نفع سعودی

مدارک و اظهارات کارمندان و گزارشگران تایید می‌کند گروه رسانه‌ای وایس هم دستی بر آتش سانسور دارد و استانداردهای آزادی بیان را رعایت نمی‌کند. 

این کمپانی رسانه‌ای که به تازگی قرارداد همکاری سود‌آوری را با کمپانی سعودی MBC امضا کرده است، خبرهایی را که علیه دولت سعودی است، حذف می‌کند! 

وایس، گروه رسانه‌ای آمریکایی - کانادایی است که به تازگی فعالیت خود را در بخش خاورمیانه آغاز کرده است.  

 

زایمان زودرس در کمین زنان بی‌اعصاب

در تحقیقات جدیدی که در بریتانیا صورت گرفته است، مشخص شده سلامت اعصاب و روان نقش بسزایی در زایمان بهنگام در زنان دارد. 

زنانی که اعصاب ضعیفی دارند، اغلب زودتر از موعد، زایمان می‌کنند و سلامت خود و جنین را به خطر می‌اندازند. 

 محققان بریتانیایی با مطالعه وضعیت دو میلیون زن باردار در این کشور به این نتیجه رسیده اند زنان با اعصاب ضعیف ۵۰ درصد بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار دارند.

 

سورپرایز ایالت جورجیا برای ترامپ

سرانجام دادستان فالتون‌کانتی جورجیا هم کیفرخواستی مفصل علیه ترامپ و دستیارانش صادر کرد. جورجیا یکی از ایلالت‌های مورد مناقشه ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بود.

تا اینجا همه چیز برای ترامپ تکراری است. او پیشتر در فلوریدا، نیویورک و واشنگتن هم دادگاهی شده بود. تنها موضوع غافلگیرکننده این که این‌بار دادستان، زنی سیاه‌پوست است. 

ادعای تقلب سر جای خود، اهالی جورجیا لفاظی‌های ترامپ را درباره سفید پوستان و زنان فراموش نمی‌کنند. با این حساب مواجهه ویلیس و ترامپ در دادگاه جالب خواهد بود.

 

اداره ملی آمار چین: نرخ بیکاری جوانان منتشر نشود!

اداره ملی آمار چین به تازگی دستور داده از این به بعد اطلاعات و داده‌های مربوط به بیکاری و جمعیت نیروی جوان در این کشور منتشر نشود. 

این دستور پس از آن صادر شد که نرخ بیکاری جوانان چینی در ماه ژوئن رکورد زد و به بیش از ۲۱ درصد رسید.

اقتصاد چین پس از دوران پاندمی دچار رکود و توقف شده است. بانک مرکزی این کشور هم نرخ بهره را برای کمک به پویایی اقتصاد بحران‌زده کاهش داده است. 

 

اتنا فوران کرد، دوچرخه‌سواری ممنوع شد

شهردار کاتانیا به محض این که از فوران آتشفشانی کوه اتنا مطلع شد دوچرخه‌سواری و موتورسواری را در بسیاری از خیابان‌های شهر ممنوع کرد. خاکستر آتشفشان در سطح خیابان‌ها به وفور دیده می‌شود. 

خودروها هم با حداکثر سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت مجوز حرکت دارند. خاکستر باعث لغزندگی خیابان‌ها شده است. 

اغلب پروازهای مقصد و مبدا سیسیل در شرق هم لغو شده است. این اتفاق در تابستان و اوج مسافرت‌ها سرگردانی مسافران را در پی داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها