|

بازی سیاسی با لایحه حجاب/ حتی لایحه را هم درست نخوانده‌اند

​فردا نوشت: برخی جریان‌ها با گسترش جنجال‌ها اهدافی سیاسی را دنبال می کنند که شاید بتوان گفت دستِ‌کم از سر دغدغه‌مندی برای رعایت ارزش‌های اسلامی و رعایت مفاد قانونی نیست.

بازی سیاسی با لایحه حجاب/ حتی لایحه را هم درست نخوانده‌اند

به گزارش شبکه شرق، بعد از انتشار لایحه حجاب برخی نیروهای سوپرانقلابی در حملاتی عجیب به این لایحه می‌کوشند تا آن را ناکافی جلوه دهند. مثلا یکی‌ از رسانه‌های نزدیک به این طیف نوشته است که «سلبریتی‌ها هر کاری دلشان بخواهند می‌کنند؛ از دعوت به جنگ خیابانی تا توهین به مقدسات و همه اینها به خاطر نبود قانون درست است».

البته اگر از این موضوع بگذریم که این دوستان به اندازه کافی وقت داشتند که با توجه به نزدیکی به دولت خود این معایب را به فرض صحت رفع کنند اما واقعیت این است که انگار لایحه جدید را درست هم مطالعه نکرده اند. در لایحه اخیر حجاب و عفاف به روشنی درباره سلبریتی‌های هنجارشکن مقررات صریحی وضع شده است؛ از جمله جزای نقدی معادل یک تا ۱۰درصد کل دارایی، محرومیت از فعالیت شغلی تا پنج سال، ممنوعیت فعالیت در تلویزیون و نمایش خانگی و سینما، ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی تا دوسال به تشخیص قاضی، ممنوعیت خروج از کشور به تشخیص قاضی، حذف محتوای سابقِ ناقض قانون به تشخیص قاضی.

همه اینها علاوه بر مجازات‌هایی است که به طور عام مشمول هنجارشکنان‌ می‌شود؛ به بیان دیگر یک سلبریتی در صورت تخلف، علاوه بر آنکه به عنوان یک شهروند هنجارشکن مجازات می‌شود، از باب شهرت و تأثیر اجتماعی‌اش هم مشمول مجازات‌های خاص دیگری خواهد شد.

در لایحه حجاب و عفاف برای افراد عادی جامعه که هنجارشکنی می‌کنند مجازات‌هایی اینچنین در نظر گفته شده است: جزای نقدی تا ۱۵۰‌میلیون تومان برای توهین‌ به اصل حجاب در فضای مجازی و رسانه‌ای، بازداشت هر شخصی که در اماکن عمومی یا معابر معترض بانوان محجبه شود، بازداشت هر شخصی که با هرگونه رفتار اعم از فعل یا ترک فعل به علت حجاب به زنان توهین‌ کرده یا افترا ببنند. البته برای مراکز تجاری، تولیدی و خدماتی که مروج پوشش و حجاب هستند هم به عنوان یک تشویق کاهش مالیات را در نظر گرفته است.

با این اوصاف مشخص است که لایحه حجاب و عفاف هم جامع است و کوشیده برای ابعاد مختلف هنجارشکنی‌ها برخورد متناسب را در نظر بگیرد و هم بازدارنده است و صدالبته بر تنش‌های اجتماعی نمی‌افزاید.

حالا اگر برخی جریان‌ها، هدف اصلی‌شان ساماندهی به موضوع حجاب نیست و سعی می‌کنند با گسترش جنجال‌ها اهدافی سیاسی را دنبال کنند، آن موضوع دیگری است که شاید بتوان گفت دستِ‌کم از سر دغدغه‌مندی برای رعایت ارزش‌های اسلامی و رعایت مفاد قانونی نیست.

 

منبع: فردا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها