|

مکزیک؛ قتلگاه خبرنگاران

۱۶۰ خبرنگار مکزیکی در طول ۲۳ سال به قتل رسیده‌اند.

مکزیک؛ قتلگاه خبرنگاران
خبرنگار: مهسا مژدهی

خبرنگاری در مکزیک مانند گرفتن جان در کف دست است. از سال دو هزار تا امروز ۱۶۰ خبرنگار مکزیکی در حالی به قتل رسیده‌اند که آثار خشونت بر روی بدن‌ آنها مشهود بوده. در طول دو دهه این کشور به یکی از ناامن‌ترین مناطق جهان برای خبرنگاران تبدیل شده است.

 

تیرماه شوم خبرنگاران

تیرماه امسال و در فاصله کمتر از ۱۰ روز، دو خبرنگار در مکزیک کشته شدند. لوئیس مارتین سانچز ۵۹ ساله، یک روز شنبه در اواسط تیرماه از خانه خود ربوده و جسد او سه روز بعد در حالیکه مشخص بود به شدت مورد شکنجه قرار گرفته، پیدا شد. همزمان با او دو خبرنگار هم ربوده شدند که سرنوشتشان نامشخص است.

رسانه‌های مکزیکی نوشتند که جسد سانچز با دست‌های بسته شده در کیسه‌های پلاستیکی قرار گرفته و جنایتکاران چند پیام بر روی بدن او قرار داده بودند. لوئیس خبرنگار روزنامه لاجوردانا بود. از این روزنامه دو خبرنگار دیگر هم در سال‌های گذشته کشته شده‌اند.

نفر دوم نلسون ماتیس مدیر یک سایت خبری محلی در شهر آکاپولکا بود. جسد این خبرنگار باسابقه هم پیچیده در کیسه‌های پلاستیکی سیاه پیدا شد.

 

کدام خبرنگاران مکزیکی در خطر هستند؟

مارسلا توراتی خبرنگار مکزیکی که در زمینه خبرنگاران ناپدید شده و به قتل رسیده مکزیکی فعالیت می‌کند در گفتگو با شرق‌آنلاین در خصوص خطری که خبرنگاران را در کشورش مورد تهدید قرار می‌دهد، می‌گوید: خبرنگاران محلی در مکزیک بیش از هر گروه دیگری در خطر مرگ قرار دارند. آنها در مناطقی که زندگی می‌کنند، به خوبی شناخته شده هستند و شناسایی آنها برای جنایتکاران کار ساده‌ای است. در عین حال این افراد آنقدرها در دیگر مناطق کشور مشهور نیستند که پلیس بخواهد امنیتشان را تامین کند.

به گفته توراتی، بیشتر خبرنگارانی که در این کشور ربوده و کشته می‌شوند در حوزه قاچاق مواد مخدر و جنایت‌های محلی تحقیق می‌کنند. او می‌گوید وقتی خودش در روزنامه‌ای محلی در غرب مکزیک کار می‌کرد، به دلیل مصاحبه‌ای علیه قاچاقیان مورد تهدید و حمله قرار گرفت. اما توانست از آن منطقه به مکزیکوسیتی فرار کند. اما این شانسی نیست که همه خبرنگاران مکزیکی داشته باشند.

سال تلخ ۲۰۲۲ برای خبرنگاران

در سال ۲۰۲۲ میزان قتل خبرنگاران در جهان ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد که یکی از دلایل آن جنگ اوکراین و روسیه بود. تعداد کل خبرنگاران کشته شده در این سال ۸۶ نفر بود که بیشتر آنها در اوکراین، سوریه و مکزیک جان خود را از دست داده‌اند. اما کشته شدن خبرنگاران در میدان جنگ، چهره‌ای متفاوت نسبت به قتل آنها در زمان صلح و به دست گروه‌های تبهکار دارد.

تنها در مکزیک، در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۴ خبرنگار به قتل رسیده‌اند. از تعداد دقیق خبرنگاران ربوده و ناپدید شده آمار دقیقی در دسترس نیست. مارسلا توراتی به شرق آنلاین می‌گوید: پلیس مکزیک پروتکل‌هایی برای محافظت از خبرنگاران ترتیب داده اما آنها مطلقا کارآمد نیستند و برای خبرنگارانی که در شهرهای کوچک کار می‌کنند، هیچ نوع محافظتی وجود ندارد. تشکل‌هایی هم که از سوی خبرنگاران برای حفظ جان همکارانشان شکل گرفته‌اند، نتوانسته‌اند کاری برای کسانی که در خطر هستند انجام دهند. چرا که تعداد افرادی که نیازمند کمک هستند بسیار زیاد است. او که خود یکی از این تشکل‌ها را مدیریت می‌کند، می‌گوید پلیس در حفظ جان خبرنگارانی که با قاچاقچی‌های موادمخدر در می‌افتند، جدیت کافی ندارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها