|

امیرعبداللهیان: باید زنگ خطر عملیات‌های تروریستی را جدی بگیریم

وزیر خارجه کشور گفت: این اقدامات نشان دهنده این است که ما باید زنگ خطر به صدا درآمده در ارتباط با تشدید فعالیت‌های تروریستی در منطقه را جدی بگیریم و به اقدامات مشترک و دسته جمعی منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با تروریسم توجه داشته باشیم.

امیرعبداللهیان: باید زنگ خطر عملیات‌های تروریستی را جدی بگیریم

به گزارش شبکه شرق، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه سوریه گفت: یکی از محورهای رایزنی در جریان دیدار امروز پیگیری توافقات دو کشور در جریان سفر اخیر رییس‌جمهور به سوریه بود.

وی در ادامه گفت: پیشرفت‌های خوبی در اجرای توافقات تجاری، اقتصادی و فناوری دو کشور  انجام شده است.

وی همچنین گفت: در مدت اخیر شاهد آغاز سفر زائران ایرانی به سوریه بودیم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: اتفاق نظر داریم که روند آستانه به فعالیت خود ادامه دهد و در برنامه‌ریزی‌ها، برگزاری نشست وزیران امور خارجه و روسای جمهور کشورهای عضو روند آستانه در دستور کار طرفین قرار دارد.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی گفت: نگرانی‌های ترکیه در خصوص مرزهای مشترک سوریه و ترکیه را به خوبی درک می‌کنیم و در عین حال معتقدیم که روش و حضور نظامی در این زمینه راه حل نیست.

امیرعبداللهیان گفت: چارچوب نشست چهار جانبه ایران، روسیه، ترکیه  و سوریه مناسب‌ترین مسیر دیپلماتیک برای توافق و استمرار امنیت در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه نشست مطبوعاتی مشترک با همتای سوری خود در پاسخ به سوالی با اشاره به برگزاری نشست اضطراری وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بعد از ظهر امروز تصریح کرد: این نشست با پیگیری کشورهای ایران، عراق و عربستان و همراهی دیگر کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

وی گفت: هدف از برگزاری این نشست ارسال پیام قوی و بازدارنده به صورت جمعی به دولت‌ها و کشورهایی است که با اجازه دادن به هتک حرمت قرآن و مقدسات به افراطی‌گری و خشونت دامن می‌زنند و امیدواریم که این نشست پیامی قوی در راستای حمایت از ارزش‌ها و مقدسات و احترام به کتب الهی و جلوگیری از هتک حرمت به آنها داشته باشد.

وزیر خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست همچنین با اشاره به همکاری‌های ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه معدن، مخابرات، فناوری‌های نوین، گفت: در حوزه برق نیز ایران اقدام به احداث چندین نیروگاه در سوریه کرده است که این موضوع هم مشکل برق در سوریه را کاهش داده است و هم برای شرکت‌های ایرانی سودآوری اقتصادی داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های دو کشور در خصوص افزایش همکاری‌های تجاری بین ایران و سوریه به ویژه فعال کردن بخش خصوصی در این عرصه فعالیت‌ها و تلاش‌ها در مسیر خود در حال انجام است.

وی همچنین در مورد همکاری‌های ایران و سوریه در حوزه ترانزیتی نیز گفت: یکی از خطوط ترانزیتی بین دو کشور مسیر ترانزیتی بین ایران، عراق، سوریه و لبنان است و این مسیر از سمت لبنان به دیگر کشورها در جریان است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: موانعی در این مسیر ترانزیتی وجود داشت که تلاش کردیم با همکاری عراق و سوریه این موانع تا حدودی برطرف شود و در همین چارچوب بر تقویت این مسیر ترانزیتی تاکید داریم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته برای کاهش تنش بین سوریه و ترکیه اظهار کرد: در آخرین نشست وزیران امور خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه این پیشنهاد مطرح شد که نیروهای نظامی ترکیه طی یک جدول زمانبندی شده از اراضی سوریه خارج شوند و به منطقه مرزی خود بازگردند. متقابلا مقامات عالی سوریه و رئیس جمهور این کشور این موضوع را پذیرفته‌اند که همزمان با عقب نشینی و خروج نیروهای نظامی ترکیه از سوریه نسبت به تضمین امنیت مرزهای مشترک اقدام کند.

وی با بیان اینکه تهران و مسکو به عنوان تسهیل کننده و ضامن این روند به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند، گفت: ما پیشنهاد کردیم مرحله جدیدی از نشست کارشناسان ارشد چهار کشور و یا وزیران امور خارجه چهار کشور برگزار شود تا پیگیر پیشرفت ایده‌های مطرح شده باشیم.

وزیر خارجه ایران همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر بازگشت امن پناهندگان سوری به مناطق مسکونی خود در سوریه تاکید دارد، گفت: در همین چارچوب تاکید داریم که باید همگان به بازگشت آوارگان سوری به سرزمین‌شان کمک کنند و این مسیر را تسهیل کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: ما معتقدیم حضور نیروهای نظامی کشورهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به ایجاد ثبات و امنیت در این کشور و منطقه نمی‌کند.

امیر عبداللهیان همچنین با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به اراضی سوریه گفت: ما تداوم این حملات را صریحا و قویا محکوم می‌کنیم. ایران قاطعانه از حق مردم سوریه در راستای استقلال و حفظ تمامیت ارضی این کشور حمایت می‌کند. ما معتقدیم که رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه است و این رژیم بقای تصنعی خود را در گرو ایجاد درگیری و بحران در منطقه می‌داند.

وی افزود: حاکمان جعلی رژیم صهیونیستی درک کرده‌اند که هیچ اقدام آنها بی پاسخ نخواهد ماند و منطقه نسبت به تحرکات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی بی تفاوت نبوده و نخواهد بود.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با محکوم کردن عملیات تروریستی اخیر در منطقه سیده زینب در دمشق و عملیات تروریستی اخیر در پاکستان گفت: ما به دولت و ملت سوریه و پاکستان بخاطر این اتفاقات تروریستی تسلیت می‌گوییم و این اقدامات را به شدت محکوم می‌کنیم.

وی گفت: این اقدامات نشان دهنده این است که ما باید زنگ خطر به صدا درآمده در ارتباط با تشدید فعالیت‌های تروریستی در منطقه را جدی بگیریم و به اقدامات مشترک و دسته جمعی منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با تروریسم توجه داشته باشیم.

امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه امنیت کشورهای منطقه، سرمایه همه کشورهای منطقه است، ادامه داد: ایران به تلاش‌های خود برای تحقق صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه با قوت ادامه می‌دهد.

وی گفت: ایران و سوریه تاکید دارند که صلح و امنیت در این کشور جز از طریق عدم مداخله کشورهای بیگانه در امور این کشور، تسریع بازسازی مناطق جنگ زده در این کشور و تشویق آوارگان به سرزمین خود، لغو تحریم‌های یکجانبه و انجام مذاکره و گفت‌وگوی ملی در سوریه محقق نمی‌شود.

وزیر خارجه همچنین با بیان اینکه نشست کمیته مشترک اقتصادی دو کشور ایران و سوریه از روز گذشته در تهران برگزار شده است، گفت: در حال حاضر دو وزیر اقتصادی از سوریه نیز در تهران حضور دارند.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه در اجرای توافقات تجاری، اقتصادی و فناوری بین دو کشور پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است، گفت: در ارتباط با افزایش حضور بخش خصوصی ایران در سوریه نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

وی همچنین به افزایش تعداد پروازهای هوایی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: کمیته مشترک اقتصادی، کمیته مشترک علم و فناوری، کمیته مشترک مالی و بانکی و کمیته مشترک حقوقی بین ایران و سوریه جهت پیگیری روند اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور ایجاد شده است.

پی گفت: در نشست امروز با وزیر خارجه سوریه همچنین در مورد آخرین تحولات بین ‌المللی و منطقه‌ای نیز رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها