|

سخنگوی قوه قضائیه: ۹۸ هزار نفر مشمول عفو رهبری شدند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: عفو رهبری در سال گذشته منجر به عفو بیش از ۹۸ هزار نفر شد و مشمول متهمین هم شد. همچنین برای ۲۵ درصد از زندانیان اشتغال مولد ایجاد شد. در زمینه حدنگاری اراضی در رقم ۹۹ درصد هستیم و ۹۹ درصد از اراضی ملی کشور، شناسنامه دار شده است.

سخنگوی قوه قضائیه: ۹۸ هزار نفر مشمول عفو رهبری شدند

به گزارش شبکه شرق، نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه شنبه (۱۳ تیر ماه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در روزهای پایانی هفته قوه قضاییه و در روز ششم تیرماه توفیق داشتیم در معیت ریاست قوه قضاییه و دیگر مسئلان قضایی خدمت مقام معظم رهبری شرف یاب شویم. ایشان ما را مورد عنایت قرار دادند و در آن جلسه معنوی و بسیار ارزشمند، از مجموعه رهنمودهای حکیمانه رهبری بهره مند شدیم.

اعلام تصمیم حکیمانه ایشان نسبت به معضلات مبتلابه در سیستم قضایی از جمله نگاه هوشمندانه رهبری در مورد اسناد عادی می‌تواند بار سنگینی را از دوش قوه قضاییه بردارد و از ایشان سپاسگزاریم و اعلام می‌دارم که کارگروه‌های کارشناسی و تخصصی از هم اکنون فعال و درصدد راهکارهای جدید در این مسیر برآمدند.

وی ادامه داد: ما در سال ۱۴۰۱، ۵۱۷ هزار دادگاه را به صورت مجازی برگزار کردیم که باعث کاهش اطاله دادرسی و کاهش مراجعات مردم و... شد. در سال جاری بالاتر از این اعداد را شاهد خواهیم بود و ان شاءالله شاهد این باشیم که ابعاد و زوایای سند تحول محقق شود.

ستایشی ادامه داد: سامانه هوشمند استعلامات مالی راه اندازی شده است‌ و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به سه میلیون استعلام توسط این سامانه انجام شده و رشد ۵۰۰ درصدی نسبت به قبل داشته است. با این سامانه ۱۱۰ خدمت هم به صورت الکترونیکی با دیگر سازمان ها انجام می شود که دیگر نیاری به اتلاف وقت نیست.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: سرعت و دقت و توجه بیشتر به این فرایندها باشد و باعث تسریع در دادرسی می‌شود.

ستایشی یادآور شد: در سال گذشته روسای دادگستری و دادستان‌های سراسر کشور توانستند ۲۷۸ هزار نفر ملاقات مردمی را با مردم برگزار کنند و از این تعداد به دو میلیون نفر پاسخگو بودند. همچنین بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خدمت حقوقی رایگان به شهروندان ارائه شده است.

در مساله صلح و سازش در سال گذشته که انقلاب برپایی صلح و سازش در پرونده‌ها توسط شوراهای حل اختلاف رخ داده است، ۴۳ درصد پرونده‌های ورودی در این شوراها نهایی و ختم رسیدگی شد و واجد رشد ۱۵ درصدی نسبت به ۴ سال قبل بوده است و ۲۸ هزار و ۴۰ نفر از مددجویان را آزاد کردند و از به زندان افتادن بیش از ۱۲ هزار نفر مددجو جلوگیری شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: همچنین عفو رهبری در سال گذشته منجر به عفو بیش از ۹۸ هزار نفر شد و مشمول متهمین هم شد. همچنین برای ۲۵ درصد از زندانیان اشتغال مولد ایجاد شد. در زمینه حدنگاری اراضی در رقم ۹۹ درصد هستیم و ۹۹ درصد از اراضی ملی کشور، شناسنامه دار شده است.

 

منبع: میزان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها