|

مکرون: شلیک پلیس به نائل نابخشودنی است

افت کیفیت هوا در آمریکا متاثر از آتش‌سوزی‌های گسترده در پوشش گیاهی کانادا باعث شده از حجم خبرها و حواشی روسیه در صفحه اول روزنامه‌‌های ایالات متحده کاسته شود. کیفیت بد هوایی سوژه اصلی این روزنامه‌هاست و در کنار آن البته خبرهایی از روسیه و پوتین و جمع‌آوری بقایا و لاشه زیردریایی تایتان هم دیده می‌شود.

مکرون: شلیک پلیس به نائل نابخشودنی است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

برای بریتانیایی‌‌ها تغییر و تحول در مدیریت یک شرکت آب و فاضلاب و البته غیبت یک دهم دانش‌آموزان دوره دوم دبیرستان در هر روز سال جاری و البته تنش و آشوب در خیابان‌های پاریس در اثر شلیک مرگ‌بار پلیس اهمیت دارد. این روزنامه‌‌ها البته به مسائلی نظیر سودی که مزارع بادی به املاک و مستغلات خانواده سلطنتی رسانده و باعث رشد ارزش و قیمت آنها شده هم توجه نشان داده اند.

برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای برگزاری جشن عید قربان و آداب و رسوم این عید در حج مهم‌ترین موضوع به شمار می‌آید. در کنار این موضوع، برخی روزنامه‌‌ها به آشوب در خیابان‌های پاریس توجه کرده اند. برخی دیگر هم به خشونت مهارنشدنی شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری و ماجرای قرآن‌سوزی در استکهلم سوئد پرداخته اند.

 

گاردین

غیبت هر روزه یک دهم دانش‌آموزان دوره پایانی دبیرستان!

تحقیقات روزنامه گاردین نشان می‌دهد یک دهم جمعیت دانش‌آموزان دوره پایانی دبیرستان‌های بریتانیا موسوم به دوره GCSE در هر روز سال جاری در مدرسه حاضر نشده اند.

دلایل غیبت میان دانش‌آموزان متفاوت است. اما بیشترین دلیل ذکر شده بیماری، اضطراب و البته بحران هزینه زندگی است. غیبت روزانه دانش‌آموزان در سال جاری به نسبت سال‌های قبل از پاندمی کرونا حدود ۷۰ درصد بیشتر شده است!

این مطالعات نشان می‌دهد برخی مدارس برای کمک به دانش‌آموزان و غلبه بر اضطراب از مشاوران بهره می‌برند. برخی دیگر از این مدارس ساعاتی را در طول یک روز آموزشی به مسائل روحی و روانی دانش‌آموزان اختصاص داده اند تا شاید مانع غیبت‌های مجاز و غیر مجاز شوند.

در میان دانش‌آموزانی که بیشترین میزان غیبت را در این دوره آموزشی ثبت می‌کنند، دانش‌آموزان سال یازدهمی هستند. به طور کل ۳۴ هزار دانش‌آموز در سراسر بریتانیا مجوز حضور پاره‌وقت در مدارس را دریافت کرده اند. همچنین این که ۱۸ هزار دانش‌آموز هم اجازه دارند دو روز در هفته غیبت داشته باشند.

 

عرب نیوز

اتهام نقض قانون آتش برای مردی که قرآن را سوزاند!

پلیس سوئد با وجود این که به سلوان مومیکا مجوز سوزاندن قرآن را داده بود، او را به نقض قانون متهم کرد. این شهروند عراقی - سوئدی ۳۷ ساله مقابل یک مسجد در استکهلم دست به قرآن‌سوزی زده است.

پلیس سوئد می‌گوید سوزاندن قرآن جز موارد نقض قانون به شمار نمی‌آید. مومیکا حتی در نظم عمومی هم اختلالی به وجود نیاورده است. اما مسئله این است که این شهروند در نزدیکی مسجد دست به قرآن‌سوزی زده است که نباید این کار را می‌کرد. در ضمن او قانون موقت ممنوعیت آتش روشن کردن را نقض کرده است. در حال حاضر و به دلیل موج گرما روشن کردن آتش به طور موقت ممنوع است.

آقای مومیکا چندین سال پیش از عراق به سوئد مهاجرت کرده است. او می‌گوید برای نشان دادن دموکراسی و برجسته کردن ارزش آزادی بیان برگ‌هایی از قرآن را سوزانده است.

نخست‌وزیر سوئد می‌گوید اعتراض یا اقدام آقای مومیکا غیر قانونی نیست، هر چند که عملی محترمانه به شمار نمی‌آید. به هر حال در حیطه وظایف پلیس سوئد است که به او مجوز این اقدام را بدهد یا ندهد.

 

نشنال

مکرون: شلیک پلیس به نائل نابخشودنی است

شلیک مرگ‌بار افسران پلیس به نوجوانی ۱۷ ساله پایتخت فرانسه را برای دومین شب متوالی به آشوب و درگیری کشانده است. در این درگیری‌ها بیش از ۲۵ افسر پلیس زخمی و مجروح شده اند. ۴۰ دستگاه خودرو هم در آتش سوخته است. پلیس در واکنش به این وضعیت دست کم ۷۷ نفر را دستگیر کرده است.

مقامات رسمی پلیس در گزارش اولیه خود گفته بودند این راننده نوجوان به دستور پلیس برای توقف توجه نکرده و سوار بر خودرو به سمت ماموران هجوم برده است، اما تصاویری در شبکه‌های اجتماعی فرانسه منتشر شده است که نشان می‌دهد دو افسر پلیس کنار خودرو مشغول گفت‌وگو با این نوجوان هستند.

نوجوان کشته شده نائل نام دارد و از خانواده‌ای الجزایری‌الاصل است. رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به این حادثه گفته شلیک پلیس غیر قابل توضیح و نابخشودنی است. مامور پلیس مظنون به شلیک دستگیر شده است.

تصاویر نشان می‌دهند دو افسر با راننده نوجوان پشت فرمان صحبت می‌کنند. یکی اسلحه را نشانه می‌رود. صدایی شنیده می‌شود که « می‌خواهی شلیک کنی؟ ». سپس خودرو حرکت می‌کند و دورتر می‌شود. یکی از افسران شلیک می‌کند. خودرو پس از طی چند ده متر برخورد می‌کند و متوقف می‌شود. راننده کشته شده بود.

 

نیویورک تایمز

دود آتش‌سوزی‌های کانادا در چشم شهروندان آمریکایی

با گرم‌تر شدن هوا، آتش‌سوزی‌ در پوشش گیاهی کانادا اوج گرفته و در ادامه دود این آتش‌ها به سمت مناطق مرکزی ایالات متحده حرکت کرده است.

آسمان شهرهای مختلف آمریکا تیره و تار شده و کیفیت هوا به پایین‌ترین سطح رسیده است. در شهرهایی مثل دیترویت، شیکاگو، سین‌سیناتی و پیتسبورگ وضعیت هوا ناسالم و خیلی ناسالم اعلام شده است.

این وضعیت باعث شده بسیاری از گردشگران تابستانی که برنامه طبیعت‌گردی دارند، در خانه‌هایشان بمانند و به طبیعت نروند. سرفه‌های مداوم و سوزش چشم و … از دیگر اتفاقاتی است که برای شهروندان ایالت‌های مرکزی آمریکا رخ داده است.

در کنار این وضعیت، موج گرمایی که در ایالت‌های جنوبی حاکم شده زندگی میلیون‌ها نفر دیگر را متاثر کرده است. به این ترتیب زندگی بیش از ۸۰ میلیون نفر متاثر از هوای دودگرفته و گرم مختل شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها