|

روزنامه رای‌الیوم؛

توافق هسته‌ای ایران دیگر اولویتی برای آمریکا ندارد/ «لیتیوم» سلاح جدید ایران، آمریکا و «اسرائیل» را نگران کرده

روزنامه فرا منطقه‌ای رای الیوم می‌نویسد: ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای بزرگ سیاسی، نظامی و اقتصادی است و کشف معدن لیتیوم جایگاه این کشور را در جهان و روابطش با محور جدید چین-روسیه و سازمان بریکس را تقویت خواهد کرد.

توافق هسته‌ای ایران دیگر اولویتی برای آمریکا ندارد/ «لیتیوم» سلاح جدید ایران، آمریکا و «اسرائیل» را نگران کرده

به گزارش شبکه شرق، روزنامه فرا منطقه‌ای رای الیوم در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان آورده است: اگر برنامه اتمی و موشکی ایران اسرائیل و حامی‌اش جهان غرب را نگران می‌کند؛ بنابراین اعلام کشف یک معدن لیتیوم حاوی ۸.۶ میلیون تن لیتیوم خام که دومین معدن بزرگ جهان بعد از شیلی محسوب می‌شود و در غرب شهر همدان قرار دارد  و ده درصد ذخایر جهان را در خود جای داده است؛ باعث می شود ایران بازیگر اصلی در مهم‌ترین صنایع جهانی در آینده تبدیل شود؛ زیرا این ماده یعنی لیتیوم در صنایع خودروهای برقی، باطری ها، دستگاه کامپیوتر، تلفن‌های همراه و پنل‌های خورشیدی تولیدکننده انرژی و غیره استفاده می‌شود.

بیشتر توضیح می‌دهیم و می‌گوییم که اگر اتحادیه اروپا و سایر مناطق جهان تولید و استفاده از خودروها با موتور نفتی را از سال ۲۰۳۵ به بعد ممنوع اعلام کنند و به خودروهای برقی و انرژی پاک روی بیاورند، این امر بدان معنا است که همه در خاورمیانه، شمال و جنوب تلاش خواهند کرد تا دوستی و رضایت ایران را جلب کنند تا به این ماده اصلی دست یابند که در صنایع گفته شده ضروری است. همچنین بعید نمی‌دانیم که ایران در آینده نزدیک سازمانی از کشورهای تولیدکننده لیتیوم را مانند اوپک تأسیس کند تا از قیمت‌ها و منافع مشترک کشورهای عضو حمایت کند و  کنترل تولید را در دست داشته باشد.

اغراق نمی‌کنیم اگر بگوییم توافق هسته‌ای ایران دیگر اولویتی برای آمریکا ندارد بعد از این‌که ایران در صنایع نظامی پیشرفت چشمگیری بدست آورد به ویژه در زمینه موشک‌های مافوق صوت و پهپادهایی که توانایی‌های بالای خود را در جنگ اوکراین به اثبات رسانده‌اند و توازن قدرت را به نفع متحد روس تغییر دادند. به این ترتیب ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای بزرگ سیاسی، نظامی و اقتصادی است و کشف معدن لیتیوم جایگاه این کشور را در جهان و روابطش با محور جدید چین-روسیه و سازمان بریکس را تقویت خواهد کرد.

وجه تمایز سلاح جدید اقتصادی ایران، «لیتیوم»، این است که بر خلاف سلاح مشابه نفتی با توانمندی‌های اتمی «مخفی» و موشکی بسیار پیشرفته حفاظت می‌شود.

عنات هوخبرع ، کارشناس جغرافیای سیاسی اسرائیلی در اظهارنظری برای روزنامه «معاریو» اشتباه نکرد وقتی گفت ذخایر لیتیومی که ایران رسما اکتشاف آن را اعلام کرده می‌تواند به تغییر توازن قدرت در منطقه منجر شود و جایگاه ژئوپلیتیکی و اقتصادی بی سابقه‌ای به تهران اعطا کند.

 

منبع: جماران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها