|

«شرق» از مشمولان ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس گزارش می‌دهد

آغاز فرایند استعفا برای داوطلبان نمایندگی مجلس دوازدهم

همان‌طورکه پیش از این ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بود، مهلت استعفا از مسئولیت‌های اجرائی برای داوطلبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دیروز ۱۹ خرداد آغاز شد و تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ادامه دارد.

آغاز فرایند استعفا برای داوطلبان نمایندگی مجلس دوازدهم

‌شرق: همان‌طورکه پیش از این ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بود، مهلت استعفا از مسئولیت‌های اجرائی برای داوطلبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دیروز ۱۹ خرداد آغاز شد و تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ادامه دارد. گفتنی است انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، یازدهم اسفند سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود و داوطلبان مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات باید شش ماه پیش از آغاز ثبت‌نام از سمت خود استعفا دهند. بنابراین با آغاز استعفاها، روزشمار انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود. هرچند فعالیت ستاد انتخابات کشور از ماه‌ها قبل آغاز شده است تا اقدامات اجرائی مربوط به انتخابات را برنامه‌ریزی کند‌ اما استعفای داوطلبان از روز گذشته آغاز شده است.

به موجب ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس، پست‌ها و مشاغلی که در قانون ذکر شده و پست‌های هم‌تراز با آنها از داوطلبی نمایندگی مجلس محروم هستند، مگر اینکه حداقل شش ماه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا داده و به‌هیچ‌وجه در آن پست شاغل نباشند؛ اگرچه گاهی برخلاف این قانون مشاهده می‌شود که برخی داوطلبان و شخصیت‌های نامدار، تا آخرین لحظه انتخابات و اعلام نتایج از سمت پیشین خود استعفا نمی‌دهند تا تکلیف انتخابات روشن شود.

به هر صورت، طبق اطلاعیه سه‌گانه ستاد انتخابات کشور، فهرست مشاغل و پست‌هایی که باید برای داوطلبی نمایندگی مجلس استعفا دهند، اعلام شده است و بر اساس این اطلاعیه، قبول استعفا بعد از مدت تعیین‌شده، برای ثبت‌نام و اعلام داوطلبی انتخابات مجلس مورد پذیرش مراکز ثبت‌نام نیست.

لازم به ذکر است بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، علاوه بر مشاغل ذکر‌شده در ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس، افراد شاغل در مشاغل هم‌تراز نیز باید در مدت تعیین‌شده استعفا دهند تا بتوانند آذرماه برای نمایندگی مجلس داوطلب شوند. همچنین در این اطلاعیه آمده است: «چنانچه داوطلبی همچنان نسبت به هم‌ترازی پست خود دارای ابهام است، به دلیل آنکه حقوقی از کسی تضییع نشود و امکان ثبت‌نام برای تمامی داوطلبان فراهم باشد، ضرورت دارد یادشدگان فوق به قید فوریت، با حضور در فرمانداری‌ها، ستادهای انتخابات مستقر در استانداری‌ها یا ستاد انتخابات کشور، مراتب را اعلام تا در اسرع وقت از سازمان امور اداری و استخدامی استعلام لازم به‌ عمل آمده و نتیجه در اختیار فرد، افراد یا افکار عمومی قرار گیرد». به موجب این اطلاعیه، مشاغلی که با رعایت قانون و مقررات با مقامات ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری هم‌تراز شده‌اند، مشمول حکم بند «‌الف» ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شوند. بر این اساس، عناوین پست‌ها و سمت‌های مشمول بند «الف» ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شامل ۱۷۸ مورد، عناوین پست‌ها و سمت‌های مشمول بند «ب» ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شامل ۱۴۱ عنوان و عناوین پست‌ها و سمت‌های غیر‌مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شامل ۵۵ عنوان بیان شده است. در‌نهایت هم لازم به ذکر است که نمایندگان فعلی مجلس برای ثبت‌نام دوباره در انتخابات پیش‌روی مجلس، مشمول استثنا بوده و نیاز به استعفا از سمت فعلی خود ندارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها