|

بلاروس: غرب چاره‌ای جز استقرار تسلیحات هسته‌ای برای ما باقی نگذاشت

الکساندر ولفوویچ دبیر شورای امنیت بلاروس گفت که غرب برای کشورش چاره‌ای جز استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه باقی نگذاشت و بهتر است که از خطوط قرمز عبور نکند.

بلاروس: غرب چاره‌ای جز استقرار تسلیحات هسته‌ای برای ما باقی نگذاشت

به گزارش شبکه شرق به نقل از رویترز، ولوفوویچ یکشنبه اظهار کرد، این موضوعی منطقی بود که بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی تسلیحات اتمی از کشورش خارج شد چرا که آمریکا تضمین‌های امنیتی داده و تحریمی اعمال نکرده بود.

 

خبرگزاری بتا بلاروس به نقل از وی افزود: اما امروز همه چیز از هم پاشیده و همه وعده‌ها برای همیشه از بین رفته است.

ولفوویچ تاکید کرد: استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس یکی از اقدامات برای بازدارندگی راهبردی است.

وی به سیاستمداران غربی هشدار داد که «از این خط قرمز عبور نکنند.»

دبیر شورای امنیت بلاروس گفت: استفاده از تسلیحات هسته‌ای، تاکتیکی تبعات غیرقابل برگشتی خواهد داشت.

بلاروس از سال ۱۹۹۴ تاکنون تحت ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو اداره می‌شود و یکی از متحدان سرسخت روسیه در میان کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

بلاروس، اوکراین و قزاقستان پس از فروپاشی شوروی توافق کردند که در راستای مهار گسترش تسلیحات هسته‌ای سلاح‌های آنها خارج شده و به روسیه بازگردانده شود.

به نوشته رویترز، روسیه هفته گذشته استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود در بلاروس را آغاز کرد که هدف آن دستیابی به اهداف خاص در میدان جنگ اوکراین است.

روسیه می‌گوید که هدف از عملیات نظامی ویژه در اوکراین مقابله با تلاش «مجموعه غرب» برای به راه انداختن جنگ نیابتی علیه روسیه است.

آمریکا استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس را محکوم کرده است. این در حالی است که غرب پیش از آن در ارتباط با مساله حقوق بشر تحریم‌هایی علیه بلاروس وضع کرده بود.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها