|

دستیار رئیسی در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی:

پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی ساختارمند می‌شود/ برپایی اجتماعات یک ابزار برای حق مشارکت مردم در حکمرانی است

پاد گفت: یکی از مباحث مهم برای رئیس جمهور، برپایی اجتماعات و حقوق مادی و معنوی زنان و حریم خصوصی و دفاع از ملت ایران در مجامع داخلی بین المللی است و به همین دلیل چنین جایگاهی را در کابینه خود تعریف کرده که بی سابقه بوده است.

پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی ساختارمند می‌شود/ برپایی اجتماعات یک ابزار برای حق مشارکت مردم در حکمرانی است

به گزارش شبکه شرق، دستیار رئیسی در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی لایحه برپایی تجمعات که به تازگی از دولت به مجلس ارسال شده را نیاز مردم و حاکمیت دانست و گفت: حاکمیت حق خود می‌داند که مردم به عنوان مخاطبان و ذی نفعانِ خدمات عمومی، نقص ها را به گوشش برسانند و این بستر باید فراهم شود.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی با اعلام خبر تدوین ساختاری برای پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی گفت: این ساختار طی ماههای گذشته تهیه و متن نهایی آن برای  اعلام نظر و تایید رئیس جمهور، تقدیم آیت الله رئیسی شده است.

سکینه سادات پاد در گفت و گو با ایرنا، در رابطه با اقدامات انجام شده در ماههای اخیر در حوزه پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی اظهار داشت: جایگاه دستیاری رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی، تازه تاسیس بوده و نخستین بار است که رئیس جمهور بخشی از مسئولیت خود در پیگیری اجرای قانون اساسی را که مربوط به حقوق ملت است، مشخصاً و تصریحاً به فردی دیگر تفویض کرده است.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر مردمی سازی دولت، تصریح کرد: انتخاب یک دستیار برای پیگیری حقوق مصرح مردم در قانون اساسی نشان می دهد که این جایگاه جنس مردمی دارد نه حاکمیتی و قرار است حقوق مردم را پیگیری کنیم.

پاد در این راستا به ماموریت‌های خود بر اساس حکم رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: یکی از مباحث مهم برای رئیس جمهور، برپایی اجتماعات و حقوق مادی و معنوی زنان و حریم خصوصی و دفاع از ملت ایران در مجامع داخلی بین المللی است و به همین دلیل چنین جایگاهی را در کابینه خود تعریف کرده که بی سابقه بوده است.

دستیار رئیسی افزود: تمرکز اصلی بنده برای پیگیری و نهادینه شدن حقوق مردم در بدنه حاکمیت، تاکنون روی ساختارنویسی برای این جایگاه بوده است تا با تغییر اشخاص و دولت ها، خدشه ای به این ماموریت وارد نشود و این جایگاه به نفع ملت نهادینه شود.

وی با اعلام خبر تدوین ساختاری برای پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی گفت: این ساختار طی ماههای گذشته تهیه و متن نهایی آن برای اعلام نظر و تایید رئیس جمهور، تقدیم آیت الله رئیسی شده است.

پیگیری حقوق مردم در سطح بین المللی

پاد در خصوص وظایف خود برای پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی در مجامع بین المللی نیز گفت: در بحث تحریم بخش های زیادی از مردم بخصوص بیماران خاص به دلیل دسترسی نداشتن به دارو، آسیب های جدی دیده اند و این نقض فاحش حقوق بشر است.

وی افزود: به صراحت می‌گویم که به لحاظ قواعد و قوانین بین المللی، این تحریم ها به نوعی نسل کشی است و می بایست در این حوزه اقدامات جدی صورت می گرفت و بر همین اساس ما سازوکارهایی را آغاز کردیم تا آثار این تحریم‌ها در سطح نظام بین الملل قابل فهم تر باشد.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی از جمله این سازوکارها را تعیین گزارشگرهای موضوعی حقوق بشری برشمرد و گفت: در این رابطه نخستین گزارشگر درباره بحث بیماران خاص و حق دسترسی این بیماران به دارو اختصاص یافته تا نشان دهیم این اتفاق ناگوار از سوی نظام سلطه بین الملل رخ داده است.

پاد در عین حال بخشی از مشکل مربوط به تامین داروی بیماران خاص را ناشی از برخی سوء‌مدیریت‌ها در داخل دانست و گفت: در این زمینه تلاش کرده ایم با کمک شرکت های دانش بنیان خلاءهای موجود را برطرف کنیم.

وی رجوع به مراجع نخبگانی را از تکالیف اولویت دار خود عنوان کرد و توضیح داد: مراجع نخبگانی باید در حکمرانی نقش ایفا کنند و در حوزه پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی هم حقوقدانان، جامعه شناسان و روانشناسان می توانند نقش پررنگ‌تری داشته باشند.

پیگیری حقوق تضییع شده مردم در دستور کار است

دستیار رئیس جمهور بخشی از وظایف خود را ایجاد سطح تماس بین مردم و حاکمیت توصیف کرد و گفت: ممکن است در دستگاههای اجرایی حقوقی از مردم تضییع شده باشد که بدون هرگونه تعلل و مصلحت اندیشی باید آن را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنیم.

پاد در عین حال پر کردن خلاءهای قانونی با کمک نخبگان را بخش دیگری از وظایف دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی دانست.

لایحه برگزاری تجمعات نیاز مردم و حاکمیت است

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی لایحه برپایی تجمعات که به تازگی از دولت به مجلس ارسال شده را نیاز مردم و حاکمیت دانست و گفت: حاکمیت حق خود می‌داند که مردم به عنوان مخاطبان و ذی نفعانِ خدمات عمومی، نقص ها را به گوشش برسانند و این بستر باید فراهم شود.

پاد این نکته را یادآور شد که برپایی اجتماعات یک ابزار برای حق مشارکت مردم در حکمرانی است و در اصل هشتم قانون اساسی سه گانه‌ای تعریف شده که یکی از آنها امر به معروفِ مسئولان توسط مردم است که در بینش اسلامی به حق حاکمیت بر مردم از آن یاد می شود.

دستیار رئیسی با بیان اینکه نمی‌توان حکمرانی شایسته را بدون حضور نقدگویانه مردم تعریف کرد، گفت: این لایحه که برای نخستین بار در دولت سیزدهم و با هدف تقنین در اصل ۲۷ قانون اساسی نوشته شده است.

وی این لایحه را در راستای ارتقای حقوق مردم برشمرد و اظهار کرد: به نفع مردم و به دستور آقای رئیس جمهور در بررسی این لایحه مداخله و مشارکت خواهم کرد.

دستیار رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که با طی شدن فرآیند قانونی این لایحه و با بررسی نخبگانی آن، بخشی از دغدغه های مردم برطرف شود و عامه مردم بتوانند از طریق سازوکاری که مطابق این لایحه طراحی می شود، نکات و اعتقادات خود را به گوش حاکمیت برسانند.

پاد با اشاره به قدردانی رهبر انقلاب از کارگران هفت تپه افزود: در روز کارگر رهبر معظم انقلاب تشویق گونه خطاب به کارگران هفت تپه گفتند که شما حاکمیت را نسبت به یک نقصی خبر دار کردید؛ این اندیشه و نگاه واقعی حاکمیت، در لایحه دولت وجود دارد و بنابراین حاکمیت هم به این لایحه نیاز دارد و تنها نیاز مردم نیست.

وی تاکید کرد: حاکمیت حق خود می‌داند مردم به عنوان مخاطبان و ذی نفعان خدمات عمومی، نقص‌ها را به گوش حاکمیت برسانند و این بستر باید فراهم شود.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها