|

بورل خواستار افزایش ۳.۵ میلیارد یورویی بودجه کمک به اوکراین شد

منابع مطلع در اتحادیه اروپا خبر دادند که مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، پیشنهاد اضافه کردن ۳.۵ میلیارد یورو به صندوقی را داده که برای تأمین مالی کمک‌های نظامی به اوکراین استفاده می‌شود.

بورل خواستار افزایش ۳.۵ میلیارد یورویی بودجه کمک به اوکراین شد

به گزارش شبکه شرق، باوجود هشدارهای روسیه و کشورهای مختلف جهان به غرب درباره تداوم حمایت نظامی و مالی از اوکراین، زمزمه‌هایی از افزایش کمک‌های امنیتی به کی‌یف در حال شنیده‌شدن است.

منابع مطلع در اتحادیه اروپا شامگاه چهارشنبه خبر دادند که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، پیشنهاد اضافه کردن ۳.۵ میلیارد یورو به صندوقی را داده که برای تأمین مالی کمک‌های نظامی به اوکراین استفاده می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که بورل از دولت‌های اتحادیه اروپا خواسته است تا سقف مالی تسهیلات صلح اروپا را افزایش دهند، صندوقی که تاکنون حدود ۴.۶ میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین اختصاص داده است.

پیشنهاد بورل نیاز به تایید جداگانه داخل دولت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. آنها در ماه دسامبر سال گذشته توافق کردند که در صورت نیاز، چنین افزایشی قابل توجیه است.

به نوشته رویترز، این صندوق که در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، برای کمک اتحادیه اروپا به کشورهای در حال توسعه جهت خرید تجهیزات نظامی طراحی شده است. اما اتحادیه اروپا پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، به سرعت تصمیم گرفت از آن برای ارسال سلاح به کی‌یف نیز استفاده کند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در این‌باره گفت که بورل تصمیم گرفته تا تقاضای افزایش بودجه را ارائه دهد، زیرا منابع صندوق در حال اتمام است و سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌خواهد مطمئن شود که این صندوق پول نقد کافی برای تأمین مالی کمک‌های نظامی به سایر کشورها و همچنین اوکراین را دارد.

وی در این‌باره افزود: «ما باید [صندوق را] شارژ کنیم. ماهیت این صندوق، یک ویژگی جهانی دارد. این تسهیلات فقط برای اوکراین طراحی نشده است. برای هر درگیری که اتحادیه اروپا بتواند با آن مقابله کند، طراحی شده است».

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین درباره ادعای درخواست کشورهای بالتیک از اوکراین برای پذیرش آتش‌بس با روسیه، گفت که واقعیت آن است که انتقال سلاح و تجهیزات نظامی به کی‌یف در حال افزایش است.

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها