|

رئیسی لایحه «نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها» را به مجلس ارسال کرد

به منظور تسهیل و تضمین برگزاری تجمعات و راهپیماییهای قانونی از طریق تفکیک انواع تجمعات و راهپیمایی‌ها و پیشبینی ساز و کارهای مشخص برای برگزاری هر یک از آنها لایحه ای برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

رئیسی لایحه «نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها» را به مجلس ارسال کرد

به گزارش شبکه شرق، لایحه نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی ها طی نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور جهت انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

 

لایحه نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی ها که به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهور در جلسه ۱۴۰۱/۱۱/۲ هیئت وزیران با قید یک فوریت به تصویب رسیده است، طی نامه‌ای از سوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی، جهت انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در پی شکل گیری حکومت مردم سالاری دینی حق برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها در راستای التزام به تمهید بستر ایفای وظیفه همگانی امر به معروف و نهی از منکر و به عنوان یکی از جلوههای تحقق اصل هشتم قانون اساسی مورد توجه قرار گرفت و اصل بیست و هفتم به أن اختصاص داده شد.

علی رغم وجود برخی ضوابط و چارچوبها در متون قانونی مربوط، امروزه برخی خلاهای قانونی نسبت به تحقق کامل اصل بیست و هفتم قانون اساسی مشاهده شده و چگونگی برقراری تعادل و موازنه میان تضمین حقوق و آزادیهای عمومی در کنار تأمین نظم و امنیت عمومی به یک چالش تبدیل شده است. از یک سو لزوم امکان طرح و استماع مطالبات عمومی و اعتراضات مردمی ضروری بوده و از سوی دیگر تضمین نظم و امنیت عمومی لازم است.

در این راستا به منظور تسهیل و تضمین برگزاری تجمعات و راهپیماییهای قانونی از طریق تفکیک انواع تجمعات و راهپیماییها از حیث موضوع و میزان گستردگی و پیشبینی ساز و کارهای مشخص برای برگزاری هر یک از آنها لایحه ای برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها