|

گزارش لحظه به لحظه «شبکه شرق» از جلسه استیضاح وزیر صمت؛

موافقان استیضاح وزیر صمت در جلسه استیضاح چه گفتند؟/از پراید ۵۰۰ میلیونی تا واگذاری خودرو به نمایندگان/ واکنش قالیباف به غیبت رئیسی/ دفاع فاطمی امین از عملکرد وزارت صمت/ واکنش رئیسی به واگذاری خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی نمایندگان را بررسی می‌کند.

  موافقان استیضاح وزیر صمت در جلسه استیضاح چه گفتند؟/از پراید ۵۰۰ میلیونی تا واگذاری خودرو به نمایندگان/ واکنش قالیباف به غیبت رئیسی/ دفاع فاطمی امین از عملکرد وزارت صمت/ واکنش رئیسی به واگذاری خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان

به گزارش شبکه شرق، جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد. از مواردی که امروز در دستور کار جلسه علنی نمایندگان مجلس، قرار دارد، بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت است. 

 

  • مخبر، فاطمی امین را همراهی کرد

جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم دقایقی پیش آغاز شد.گفتنی است محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی می کنند.

 

 

 

وزیر صنعت باشید نه وزیر دو خودروساز

الله‌وردی دهقانی، نماینده ورزقان در این جلسه گفت: وزیر در برنامه خودشان گفتند ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، همچنین قول داده بودند قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، ایشان باید وزیر صنعت باید باشند نه وزیر دو خودروساز.

 

تلاش مافیا برای ماندن وزیر 

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: سوال دیگر ما آن است که چرا مافیای خودرو در این روزها تا این حد برای ماندن فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت معدن و تجارت به آب و آتش می‌زنند؟ متأسفانه خرید جهیزیه و لوازم خانگی و همچنین داشتن خودرو برای جوانان تبدیل به رؤیا شده است.

 

در بازار خودرو چه خبر است؟

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز می‌گویند بازار خودرو به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتباطی ندارد، بنده سوال می‌پرسم که برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزاینده‌ای داشته است باید یقه چه کسی را گرفت؟ مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال ۱۴۰۱ بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ ۲۰۰۰ نفر منتظر یک مصوبه شورای عالی نظارت هستند که در این ۲۰ ماه یک جلسه هم نداشتند.

 

استیضاح یا دفن مجلس

سید غنی نظری، نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند.

 

وزیر وعده‌ها

سید احمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه وزیر صمت توضیح دهد که درباره وعده‌های مربوط به کاهش قیمت خودرو و واردات خودرو چه اقداماتی انجام داده است، ادامه داد: این وعده‌ها جزء کدام یک از برنامه های ایشان است؛ کوتاه‌مدت، میان مدت یا بلندمدت؟ تکلیف ما با مردم باید مشخص شود.

 

 

  • رئیس دولت به مجلس می‌آید

 سیدمحسن دهنوی در جلسه علنی امروز و در جریان جلسه بررسی استیضاح فاطمی امین گفت: ظاهرا قرار است رئیس جمهور در جلسه استیضاح تشریف بیاورند که حداکثر یک ساعت وقت دارند و بعد از ایشان نوبت دفاعیات وزیر می‌رسد که می‌تواند بخشی از وقت خود را به دو نفر از نمایندگان بدهد.

  • واکنش قالیباف به غیبت رئیسی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که در آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی الزامی برای حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح وجود ندارد.

 

پراید ۵۰۰ میلیونی و وزیر بی‌خبر

سید غنی نظری خانقاه، نماینده مجلس گفت: امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام شما نمایندگان هستند که چگونه در مورد دو خودروساز بزرگ که با جان و مال مردم بازی می‌کنند، اقدام می‌کنید. افرادی که در جلساتی وضعیت کنونی را مطلوب جلوه می‌دهند آیا خبر ندارند قیمت پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. مردم از شما می‌پرسند در مورد ساماندهی بازار خودرو و کالاهای خانگی چه اقداماتی انجام داده‌اید، چرا باید خرید پراید برای مردم آرزو شده باشد در حالی که شایسته سوار شدن بر خودروهای روز دنیا هستند، گرفتار ایران خودرو و سایپا شده‌اند.

 

به زیست مسالمت‌آمیز با مافیا رسیده‌اند

فلاحی، نماینده مجلس در جلسه استیضاح گفت: امروز ما موظفیم از ابزار قانونی خود استفاده کنیم و کسانی که بانیان وضعیت موجود عرصه خودروسازی هستند را به پای میز محکمه پاسخگویی بکشانیم، کسانی که مردم را به این باور رسانده‌اند که مافیا بخشی از دولت است، چون به زیست مسالمت آمیز با مافیا رسیده‌اند و حتی استیضاح خود را در یک فرافکنی، کمک به مافیا می‌دانند تا ما باور کنیم آنها در مقابله با مافیا قرار گرفته‌اند، این چگونه مقابله با مافیایی است که قیمت پراید بی خاصیت سر به فلک کشیده.

 

آمارها خودساخته است

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: آقای فاطمی امین هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس، هندوانه دربسته ای بود که ۳۸ صفحه به مردم و مجلس قول برنامه داد، رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد، ایشان در آمارهای تخیلی خودساخته خود غرق شده و عذرخواهی بلد نیست.

 

ترک فعل وزیر صمت

احد آزادیخواه، نماینده مجلس با اشاره به حوزه معدن که ضابطه مند نبوده است، اظهار کرد: بر اساس داده های موجود، در سطح کشور ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن دارای پروانه بهره برداری داریم و ۵ هزار و ۶۴۷ معدن فعال است. پس وزارت صمت چه می‌کند. به استناد جزء یک بند ط بند 7 قانون بودجه، وزارت صمت باید مستندسازی کرده و مجوزهای بهره برداری معادن را مستند ارائه کند که در گزارش تفریغ ۶ ماهه ۱۴۰۱ ، وزارت صمت این کار را نکرده و ترک فعل صورت گرفته است.

 

 

بازار خودرو، بی‌برنامه‌ترین بازار کشور

صدیف بدری، عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: در طول ۲۰ ماه گذشته متلاطم‌ترین و بی برنامه‌ترین حوزه بازار کشور، بازار خودرو است. هر فصل یک تصمیم گرفته شده است، یک بار قرعه کشی، یک بار عرضه در بازار بورس، یک بار ثبت نام با ودیعه گذاشتن برای عرضه خودرو صورت می گیرد. آیا این تصمیم های متناقض و متفاوت ناشی از اعمال نفوذها و هدایت مافیای تولیدکنندگان خودرو نمی باشد؟

 

 

 

  • دفاع فاطمی امین از عملکرد وزارت صمت

 

به فساد آلوده نشدم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: چرا باید با آبروی افراد اینگونه بازی شود. این آبروریزی‌ها ذخیره قبر و قیامت می‌شود. این اتهام ضربه به مجلس شورای اسلامی و دولت و اعتماد عمومی است. ملت ایران فاطمی امین به عنوان خادم شما آلوده به فساد نشده است. نمایندگان شما در مجلس آلوده به فساد نیستند.

وی خطاب به احمد علیرضا بیگی گفت: آقای علیرضابیگی  از شما می‌خواهم اکنون بلند شوید و بگویید یک خودرو داده شده است و نه ۷۰ خودرو. چرا مجلس شورای اسلامی و دولت تخریب می‌شود؟ چرا برای کشور هزینه ایجاد می‌کنید؟ چرا باید مجلس انقلابی که ضد فساد است به چنین فسادی متهم شود؟ آیا این جنگ روانی نیست؟

 
 
 
  • مخالفان استیضاح

 

به دنبال ریشه وضعیت خودرو باشید

میرتاج‌الدینی، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این جلسه تاکید کرد: در پاک‌دستی وزیر صنعت، معدن و تجارت تردیدی وجود ندارد و از طرف دیگر نباید همه مسائل و مشکلات بازار خودرو را از چشم وزیر صنعت، معدن و تجارت دید بلکه باید به دنبال ریشه وضعیت موجود در بازار خودرو گشت.

 

 

همه در یک کشتی نشسته‌ایم

سیدجلیل میرمحمدی، نماینده مجلس در جلسه علنی امروز به عنوان مخالف استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: امروز در جریان استیضاح آمارهای مربوط به معدن، تولید، صادرات را خلاف و غلط خواندند؛ ما به کجا داریم می‌رویم؟ همه در یک کشتی نشستیم، هر کسی هم جایگاه خود را دارد. ما اجازه نداریم برای اینکه فاطمی امین را استیضاح کنیم جلوی تمامی دستاوردهای نظام، علامت سوال بگذاریم. با فاطمی امین مشکل داریم حرف دیگری است اما با نظام که مشکل ندارید که آنقدر در رسانه‌های داخلی و خارجی علیه‌اش کار می‌کنید و جلوی عملکرد دولت علامت سوال می‌گذارید؟

 
 
  • دفاع رئیس دولت از وزیر صمت

 

باید مسئول واگذاری خودرو از طریق روال غیر معمول برکنار شود

رئیسی در بخشی از سخنرایش در جلسه استیضاح فاطمی امین گفت:‌ باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده‌های آنها در حال بررسی است و از هیچ موردی چشم پوشی نشده است. اولین مدعی در این زمینه دولت است. هر نقطه ای در مدیریت ببینیم که فساد و روابط ناسالم وجود دارد و ناکارآمدی وجود دارد، قبل از هر کس ما مدعی می‌شویم و حتما برخورد می کنیم. دولت قبل از هر بخشی مدعی برخورد با فساد و ناکارآمدی است. این برنامه دولت است. در باره مساله واگذاری خودرو در غیر روال معمول گفتم باید مسئول این کار برکنار شود و برخورد قضایی شود که این کار اتفاق افتاد. مافیا و روابط ناسالم هر جا باشد برخورد می کنیم. خودرو به خاطر سود کلان حتما مورد توجه دست‌های ناپاک است.

 

 

  • نوبت عصر جلسه مجلس برای استیضاح

 

حاشیه‌های استیضاح

احد آزادیخواه، نماینده مجلس با اشاره به حاشیه‌های اظهارات وزیر صمت گفت: ایشان گفتند که چه کسانی در شعبه ۲۷ جنایی رفتند، باید بگویم که من نبودم و اگر کسی این اطلاعات را به شما داده، دروغ گفته است. بنابراین تقاضا می کنم یک هیات حقیقت یاب در این مورد تحقیق کند.

 

درحالی که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس اعضا و نمایندگان دولت حق ورود به کرسی نمایندگان را ندارند قاضی زاده هاشمی، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید با حرکت بین صندلی نمایندگان مشغول رایزنی است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به نمایندگان تاکید کرد: نقد جای خود را دارد اما انتظار می‌رود نمایندگان در کلام اخلاق را رعایت کنند.

 

 

شما سوار موج شدید

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده موافق استیضاح وزیر صمت در این جلسه تاکید کرد: آقای وزیر اگر حرف‌های آقای علیرضا بیگی درباره واگذاری خودرو به نمایندگان نبود چه حرفی داشتید، بگویید؟ شما سوار موج شدید و به هیچ یک از سوالات پاسخ ندادید. طبق نظرسنجی‌ها ۸۱ درصد از مردم از وزیر تنفر دارند؛ ما نماینده مردم هستیم. آقای وزیر شما مشکل در عدم درک مساله دارید.

 

شادی مردم در ثبات است

حسینعلی حاجی دلیگانی، دیگر نماینده موافق استیضاح وزیر صمت نیز گفت:  بحث مهم این است که باید طوری کار کنیم که نتیجه و کارآمدی داشته باشد. اما اکنون کارآمدی را کجا دیدیم و چقدر در زندگی مردم مشهود بوده است. چقدر اعصاب مردم راحت است و شادی مردم در این است که ببینند ثبات وجود دارد.

 

 

 بنده هم نسبت به صنعت خودرو انتقاد دارم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نوبت دوم دفاع از خود گفت: بنده هم به عنوان وزیر صنعت یک تندر ۹۰ مدل ۱۳۸۹ دارم و نسبت به قیمت خودرو گله‌مند هستم ما از مردم جدا نیستیم.

 

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نهایت با رای نمایندگان مجلس از سمت خود برکنار شد.

 
 

 

 
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها