|

عنابستانی: برنامه و بودجه به سازمان «تخصیص» تبدیل شده

یک نماینده مجلس گفت: جایی که بیشترین بی‌قانونی از اراده حاکمیت و قانونگذار صورت می‌گیرد، سازمان برنامه و بودجه است.

عنابستانی: برنامه و بودجه به سازمان «تخصیص» تبدیل شده

به گزارش شبکه شرق، نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: سوالم این است جناب آقای رئیس جمهور در دیدار مقام معظم رهبری فرمودند که ۹۸درصد درآمدها در سال ۱۴۰۱ محقق شده است، قطعا گزارش آقای رئیس‌جمهور درست است؛ اما چرا کمتر از ۲۰ درصد تخصیص به بودجه‌های عمرانی داریم؟ وقتی ۹۸ درصد درآمد محقق شده است چرا تخصیص عمرانی تا پایان سال کمتر از ۲۰ درصد است؟ کجاست این پول‌های محقق شده؟ چرا کسی پاسخ نمی‌دهد.

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی در خصوص «عملکرد مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و اینکه شیوه عملکرد این سازمان به نحوی بوده که انتقادات فراوانی را به دنبال داشته است، از جمله در بحث اجرای دو قانون جهش تولید مسکن و رتبه‌بندی که در تخصیص اعتبارات گفته می‌شود همکاری مناسبی صورت نگرفت و در آخرین اقدام در جلسه نظارتی هفته گذشته مجلس حضور پیدا نکرد، فکر نمی‌کنید که زمان برخورد نظارتی جدی‌تری با این سازمان رسیده باشد؟»، گفت: ببینید بخشی از مساله سازمان برنامه و بودجه به ساختار بودجه کشور بازمی‌گردد، مقام معظم رهبری چندین بار تاکنون تذکر داده‌اند و چند سال است که اصلاح ساختار بودجه را مطالبه می‌کنند اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه از ارائه اصلاح دقیق در ساختار بودجه طفره می‌رود و علت هم این است که اختیارات خود این سازمان کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: به عقیده بنده ما سازمانی به نام برنامه و بودجه در کشور نداریم یعنی در آنجا نه برنامه‌ای برای کشور تدوین می‌شود نه بودجه‌ای؛ من آنجا را سازمان تخصیص می‌دانم. در سازمان برنامه و بودجه، کشور را با ابزار تخصیص مدیریت می‌کنند. برای این ابزار تخصیص هم نه پاسخی به مجلس داده می‌شود نه حتی پاسخی به دستگاه‌های دیگر دولتی؛ یعنی در سازمان برنامه و بودجه براساس تفکر حاکم بر سازمان با استفاده از ابزار تخصیص، هرکاری که دوست داشته باشند در کشور انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: حالا بعضی از روسای سازمان‌ها از این ابزار کمتر استفاده می‌کنند و بعضی هم مانند آقای میرکاظمی کاملا دارد از این ابزار استفاده می‌کند. تا حدی که بعضی اوقات همکاران در مجلس می‌گویند این بودجه‌ای که ما می‌نویسیم «هیچ» است، چون وقتی بودجه اجرا نمی‌شود و با ابزار تخصیص، بالا و پایین می‌شود دیگر بودجه معنا ندارد.

وی تصریح کرد: خب کجا باید لایحه اصلاح ساختار بودجه را بیاورد؟ همان سازمان برنامه و بودجه. چرا اصلاحیه را نمی‌آورد؟ چون خودش ذی‌نفع است و اختیارات خودش کاهش پیدا می‌کند اگر ساختار بودجه طوری باشد که نشود با تخصیص آن را بالا و پایین کرد؛ اگر ساختار بودجه به گونه‌ای باشد که در سازمان‌های محلی با مدیریت غیر متمرکز در استان‌ها نسبت به آن تصمیم بگیریم آن وقت سازمان برنامه و بودجه نقش خود را از دست می‌دهد.

عنابستانی در ادامه با انتقاد از عملکرد رئیس فعلی سازمان برنامه و بودجه، گفت: آقای میرکاظمی متاسفانه در طول بیش از یک سال و نیمی که مسئولیت دارد بدون اینکه پاسخگویی به هیچکسی داشته باشد؛ نه پاسخگو به مجلس است، نه پاسخگو به دستگاه‌های اجرایی است. صرفا براساس منویات خودش در حوزه تخصیص دارد سازمان را اداره می‌کند و نارضایتی شدیدی ایجاد کرده است، فقط همین دو حوزه مسکن و آموزش و پرورش که شما مثال زدید نیست.

وی افزود: همین که ما حرف می‌زنیم و اعتراض می‌کنیم می‌گویند: «چرا به ما می‌گویید از حوزه قانون خارج شویم؟» چه کسی گفته است که از حوزه قانون خارج شوید، من سوالم این است جناب آقای رئیس‌جمهور در دیدار مقام معظم رهبری فرمودند که ۹۸ درصد درآمدها در سال ۱۴۰۱ محقق شده است، قطعا گزارش آقای رئیس‌جمهور درست است؛ اما چرا کمتر از ۲۰ درصد تخصیص به بودجه‌های عمرانی داریم؟ وقتی ۹۸ درصد درآمد محقق شده است چرا تخصیص عمرانی تا پایان سال کمتر از ۲۰ درصد است؟ کجاست این پول‌های محقق شده؟ چرا کسی پاسخ نمی‌دهد.

نماینده مردم سبزوار در ادامه تصریح کرد: من معتقدم اتفاقا جایی که بیشترین بی‌قانونی از اراده حاکمیت و قانونگذار صورت می‌گیرد همان سازمان برنامه و بودجه است اما در شکل و ظاهر قانون با عنوان تخصیص. الان پروژه راه آهن سبزوار یک پروژه تصویب شده در جدول بودجه است و ۹۰ میلیارد تومان در بودجه پول داشته است، یک نفر به من نماینده پاسخ بدهد که چرا تا پایان ۱۴۰۱ تخصیص آن صفر بوده است؟ چون آقایان می‌خواهند از این پول بردارند و یک جای دیگر هزینه کنند، این را صفر می‌کنند و یک جای دیگر را ۱۲۰ درصدی تخصیص می‌دهند.

وی افزود: ردیف‌های مختلف هر کدام را دوست ندارد تخصیص آن را صفر می‌کنند و هرکدام را دوست دارند تخصیص را می‌برند بالا؛ با ابزار تخصیص دارند کشور را مدیریت می‌کنند اما مدیریتی که خودشان و سلیقه خودشان است نه مدیریتی که حاکمیت یا قانونگذار یا دستگاه‌ها می‌خواهند. عملکرد آقای میرکاظمی به شدت مورد نقد است و من معتقدم آقای رئیسی اگر قرار باشد که تحولی در ساختار تیم کاری خود ایجاد کند باید با سرعت نسبت به تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه اقدام کند، آقای میرکاظمی دوست ماست اما باید تغییر کند؛ البته اخباری شنیدم که حکم صادر شده و آقای منظور به جای ایشان منصوب شده است اما تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده است.

 

منبع: ایلنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها