|

«شبکه شرق» گزارش می‌دهد؛

آغاز طرح تذکر لسانی در مترو

شرکت بهره‌برداری متروی تهران در اطلاعیه‌ای خبر از آغاز طرح ؛«تذکر لسانی،‌ وظیفه همگانی» داده‌است.

آغاز طرح تذکر لسانی در مترو
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

 شرکت بهره‌برداری متروی تهران در اطلاعیه‌ای خبر از آغاز طرح ؛«تذکر لسانی،‌ وظیفه همگانی» داده‌است.

درمتن اطلاعیه آمده است:‌ شرکت مترو تهران در راستای مطالبات عموم مردم شریف ایران در موضوع حجاب، «طرح تذکر لسانی، وظیفه همگانی» در ایستگاه‌های مترو تهران و حومه اجرا می‌شود.

براساس اطلاعیه مترو طرح تذکر لسانی پیرو بیانیه وزارت کشور و دعوت از همه مراجع دینی، فرهنگی و اجتماعی برای حضور مسئولانه خود در میدان و تبیین این موضوع حساس و باب گفت‌وگوی مثبت در امر حجاب صورت می‌گیرد.

 

تشکیل ستاد عفاف و حجاب در مترو تهران

مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در جلسه معارفه فرمانده یگان حفاظت این شرکت،هم  از تشکیل ستاد عفاف و حجاب در مترو هم خبر داده و گفته است : ما هم به‌مانند شهرداری تهران، ستاد عفاف و حجاب را در مترو ایجاد کردیم. در راستای مطالبات عموم شهروندان در موضوع حجاب، در مرحله اول در قالب تذکر لسانی طرحی با هماهنگی پلیس و بسیج در ایستگاه‌های مترو شروع شده است.

 

واکنش یک حقوقدان به اطلاعیه مترو

 کامبیز نوروزی حقوقدان در واکنش به اطلاعیه مترو در کانال تلگرامی‌اش نوشته است:‌ شرکت متروی «تهران» از کجا و چگونه «مطالبه عموم مردم شریف» کل «ایران» را کشف کرده‌است؟ و چه دلیلی برای اثبات چنین ادعایی دارد؟

 

برخوردهای متفاوت با مسافران مترو

برخی مسافران مترو تجربه متفاوتی داشته‌اند. به گفته آنها در برخی از ایستگاه های مترو تنها به تذکر لسانی بسنده نکرده و از ورود آنها جلوگیری شده یک شاهد عینی می‌گوید، مقابل ایستگاه متروی هروی، دو مرد و دو زن ایستاده بودند، زنان با لبخند از اینکه زنان حجاب را رعایت کردند، استقبال می‌کردند و از ورود زنانی که حجاب نداشتند، ممانعت می‌کردند.

 اما بسیاری از مسافران این تجربه را ندارند و یک مسافر مترو می گوید در یکی از ایستگاه های خط یک ،۵ ماموری که وظیفه تذکر لسانی را داشتند ترجیح می دادند سکوت کنند .

اما  در فضای مجازی تصاویری از درگیری مسافران مترو در داخل واگن ها با برخی از تذکر دهنده ها منتشر شده است .

 

  گل درمانی جواب نمی‌دهد ‍پلیس ورود کند

در جلسه سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه شورای شهر تهران معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران خبر از برگزاری دو جلسه ویژه با موضوع حجاب داد. همچنین محمد آقامیری،‌ تنها عضو روحانی شورای شهر تهران نیز گفته است با «گل درمانی» و «گل دادن» به زنان بی‌حجاب کاری از پیش نمی‌رود. او همچنین خواستار ورود نیروی انتظامی به موضوع بی‌حجابی شده بود.

 

 

ابلاغ دوباره تکالیف حجاب

شهردار تهران به تازگی جلساتی با همه زیر مجموعه های خود برگزار کرده که در آن تکالیفی در حوزه حجاب داده تعیین کرده هرچند که مدیران شهری تمایلی به بیان جزییات این تکالیف ندارند . اما به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بخش زیادی از تصمیم گیری ها ایجابی و بخشی نیز انظباطی است .

محمد امین توکلی‌زاده،‌ می‌گوید: ذیل مصوباتی که در حوزه حجاب است موظفیم قوانین را اجرا کنیم. این قوانین ‌مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که در سالهای گذشته بوده و مصوبات جدیدی هم نیست به وزارت کشور آمده و توسط وزارت کشور دوباره به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

 

ممنوعیت بلیت فروشی به  مسافران بدحجاب در اصفهان

به جز متروی تهران، تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که در سایر شهرها هم اقداماتی در این رابطه داشته‌اند  در یکی از عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد ‌متروی اصفهان در پی نفروختن بلیط به زنانی است که گفته می‌شود بد حجاب هستند.

 

هزینه بالای حل مسائل فرهنگی با بگیر و ببند 

به تازگی غلامحسین محسنی اژه‌ای؛ رئیس قوه قضاییه مقوله حجاب و برنامه‌هایی که برای رفع ناهنجاری‌های اجتماعی تدوین شده است، گفته است : اساس مسائل فرهنگی را باید با مسائل فرهنگی حل کرد؛ اگر چه در این مقوله باید به موضوعات صیانتی و حقوقی نیز توجه داشت، اما چنانچه بخواهیم مسائل فرهنگی را صرفا با بگیر و ببند حل کنیم، هزینه‌ها بالا می‌رود و شاهد اثربخشی مطلوب نخواهیم بود.

 

اطلاعیه تازه پلیس

با این وجود مرکز اطلاع رسانی پلیس طی اطلاعیه ای اعلام کرده:  پلیس در چارچوب حفظ ارزش ها، صیانت از حریم خانواده و تقویت سلامت روانی جامعه و تأمین آرامش شهروندان عزیز هیچ نوع رفتار و کنش فردی و جمعی مغایر با قانون را بر نمی تابد و لاجرم با هر فعل و اقدامی که امنیت روانی و آرامش عمومی را دستخوش چالش نماید، بر اساس «مُرّ قانون» برخورد می نماید.

به همین سبب، از معدود کسانی که با بی توجهی؛ سیمای اخلاقی جامعه را مخدوش می‌سازند انتظار می رود ضمن رعایت دقیق قانون و هنجارهای جامعه، از هر نوع کنشی که چهره معنوی کشور را لکه دار و موجب اشاعه ناامنی و اضطراب می شود، به جد بپرهیزند.

 

نگرانی از وضعیت حجاب در تابستان

به نظر می‌رسد مدیران شهری تلاش دارند نگرانی برخی مسئولان از وضعیت حجاب در تابستان که پیش از این بارها نسبت به آن هشدار داده اند را  زودتر برطرف کنند .

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها