|

واکنش بایدن، هجوم مشتریان و هراس از ورشکستگی

با این که بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به شهروندان اطمینان داده جای سرمایه‌ آنها در بانک‌ها امن است و سیستم بانکی هم منعطف خواهد بود، اما مشتریان بانک‌ها همچنان برای برداشت سرمایه و سپرده خود هجوم می‌آورند.

واکنش بایدن، هجوم مشتریان و هراس از ورشکستگی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

مورد بانک سیلیکون ولی و تسری آن به دیگر بانک‌های دیگر و هجوم مشتری‌ها برای برداشت سپرده خود به بانک‌ها باعث واکنش رئیس‌جمهور ایالات متحده شده است. این موضوع همچنان در کنار تلاش ترامپ برای حضور در عرصه سیاسی و اوکراین مهم‌ترین سوژه‌‌های صفحه اول رسانه‌های آمریکا هستند. 

مورد گری لینه‌کر و افزایش فشارها برای استعفای مدیران و تلاش برای بازگشت او به اجرای برنامه « بازی روز » همچنان ثابت‌ترین و اصلی‌ترین سوژه رسانه‌‌ها در بریتانیا هستند. هر چند که هشدار درباره بهار خشک و کم‌آب و همچنین جوایز اسکار هم جایگاه خود را در صفحه اول این رسانه‌ها و روزنامه‌ها دارند.

مبارزه سیاسی اردوغان برای حفظ جایگاه خود و حزبش در حاکمیت ترکیه و البته هراس از ورشکستگی بانک‌ها در آمریکا مسائلی هستند که در صفحات اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بازتاب گسترده دارند. این روزنامه‌ها به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به ترکیه و سوریه و مسائل یمن و … هم پرداخته اند.

 

 گاردین

بهار خشک و کم‌آبی رودها در انتظار بریتانیا

مشاهدات و مطالعات نشان می‌دهند سطح آب رودخانه‌ها در بریتانیا به پایین‌ترین حد خود رسیده اند. با این حساب کم‌آبی و خشکی اتفاقات قابل پیش‌بینی برای بهار بریتانیا خواهد بود. 

کمپین‌ها و گروه‌‌های حامی آب و محیط زیست می‌گویند این تحقیقات تایید می‌کنند دولت و سازمان‌های دولتی مسئول برنامه خاصی برای صرفه‌جویی آب و جلوگیری از هدررفت آن نداشته اند. 

سال گذشته هم بریتانیا در ادامه حریق‌‌های جنگلی و پوشش‌های گیاهی اروپا، آتش‌سوزی‌هایی را تجربه کرد. خشک بودن مناطق و پایین بودن سطح آب رودخانه‌ها همواره موضوعی فراگیر برای دانشمندان و کارشناسان و البته مسئولان بوده است. هشدار‌ها اعلام شد، اما تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و بالا رفتن میانگین دمای کره زمین پیش‌تر از این حرف‌ها کار خود را کرده است. 

کارشناسان می‌گویند سطح آب زیرزمینی شاخص مهمی در پیش‌بینی وضعیت خشکی و کم‌آبی است. این شاخص هم در بریتانیا به حد هشدار رسیده و البته پیش‌بینی می‌شود در سه ماه آتی بهار هم در برخی مناطق به پایین‌تر از حد نرمال برسد. 

 

نشنال

حضور حاکم دوبی در پویش کمک به زلزله‌زده‌ها

شیخ محمد بن راشد حاکم دوبی و خانواد‌ه‌اش به کمپین هلال احمر برای کمک به بازماندگان و آوارگان زلزله ماه گذشته ترکیه و سوریه پیوسته اند. آنها همراه با دو هزار داوطلب مردمی این پویش بسته‌‌های انسان‌دوستانه‌‌ای را برای رساندن به دست آسیب‌دیده‌ها آماده کرده اند. 

شیخ محمد و اهل خانواده‌ از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر همراه با داوطلبان در مراحل جمع‌آوری و بسته‌بندی و ارسال کمک‌ها فعال بوده اند. هدف آنها تهیه ۱۵ هزار بسته کمک‌های انسان‌دوستانه برای ارسال به ترکیه و سوریه بوده است.

پیش از حضور شیخ محمد و خانواده‌‌اش، شیخه فاطمه که مادر امارات است، به عنوان نخستین زن در ۱۹ سال گذشته جایزه بین‌المللی برترین شخصیت فعال در زمینه کمک‌های بشردوستانه را دریافت کرده بود. شیخه فاطمه ماه گذشته مسیر کمک‌های پزشکی و درمانی به آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه و سوریه را باز کرده و باعث پذیرش آنها در مراکز درمانی امارات شده است.

دولت امارات پیش از کمک‌های اخیر، ۱۰۰ میلیون دلار به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه کمک کرده بود. بسته‌های انسان‌دوستانه اخیر در ادامه حمایت‌های مالی است.

 

نیویورک تایمز

واکنش بایدن، هجوم مشتریان و هراس از ورشکستگی

با این که بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به شهروندان اطمینان داده جای سرمایه‌ آنها در بانک‌ها امن است و سیستم بانکی هم منعطف خواهد بود، اما مشتریان بانک‌ها همچنان برای برداشت سرمایه و سپرده خود هجوم می‌آورند. 

ماجرا از بانک سیلیکون ولی کالیفرنیا آغاز شد، اما حالا به چند بانک منطقه‌ای و البته بانک‌هایی دیگر در سراسر کشور هم کشیده است. تلاش مشتریان برای خروج سرمایه خود از بانک سیلیکون ولی باعث ورشکستگی و سقوط این بانک شد، و حالا ترس وقوع مورد مشابه مدیران دیگر بانک‌ها را در برگرفته است. 

بایدن در واکنش به ورشکستگی بانک سیلیکون ولی سخنرانی تلویزیونی کرده و اطمینان داده دولت با نظام بانکی امن از سرمایه شهروندان حفاظت خواهد کرد و به مشکلات پیش‌ آمده در بانک سیلیکون ولی هم پاسخ درستی خواهد داد و جای نگرانی و ترس نیست.

ترس و نگرانی از ورشکستگی حتی بر جامعه بریتانیایی و مدیران بانکی این کشور هم سایه افکنده است. سوناک نخست‌وزیر بریتانیا هم اطمینان داده مورد بانک سیلیکون ولی با وجود همه روابط، اما به نظام بانکی بریتانیا سرایت نخواهد کرد.

 

عرب نیوز

اردوغان برای سرنوشت سیاسی‌اش می‌جنگند

نظرسنجی‌های اخیر در ترکیه پیش‌بینی می‌کند شکست در انتخابات ماه می از رگ گردن به اردوغان و حزبش نزدیک‌تر است. او رئیس‌جمهور ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه است.

انتخابات سراسری ماه می تکلیف آینده سیاسی ترکیه و البته رجب طیب اردوغان را روشن خواهد کرد. برخی کارشناسان و تحلیلگران معتقدند این انتخابات مهم‌ترین انتخابات و رقابت در تاریخ ترکیه خواهد بود. 

نتایج نظرسنجی‌های اخیر از پیش بودن ۱۰ درصدی کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر اپوزیسیون ترکیه خبر می‌دهد. این انتخابات هم مهر باطلی بر حاکمیت تک حزبی عدالت و توسعه در عرصه سیاسی ترکیه خواهد زد و هم این که جایگاه اردوغان را متزلزل‌تر خواهد کرد و او را از اریکه قدرت پایین خواهد کشید. 

 بالا رفتن هزینه‌های زندگی بزرگ‌ترین چالش اردوغان در رقابت سیاسی آینده ترکیه خواهد بود. کاهش محبوبیت او در اثر همین اتفاق رخ داده است. هر چند اردوغان و تیمش در واکنش به زلزله ویران‌گر اخیر همه سعی و تلاش خود را به کار گرفته، اما برخی اظهارات اخیر او موجب از دست رفتن ارتباط اردوغان و بدنه رای‌دهندگان شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها