|

۲ عضو کمیته بررسی مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در مجلس به «شبکه شرق» خبردادند

جزئیات کمیته حقیقت‌یاب مجلس برای بررسی مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان/ اولین جلسه صبح فردا با حضور نمایندگان وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه برگزار می‌شود/ سخنگوی کمیته حقیقت‌یاب مجلس: گزارش وزارتخانه‌ها قانع کننده نیست

اولین جلسه کارگروه ویژه بررسی علل مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان صبح فردا با حضور معاونان وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و فراجا و نمایندگان تام الاختیار وزرای کشور، آموزش و پرورش، بهداشت در مجلس تشکیل خواهد شد.

جزئیات کمیته حقیقت‌یاب مجلس برای بررسی مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان/ اولین جلسه صبح فردا با حضور نمایندگان وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه برگزار می‌شود/ سخنگوی کمیته حقیقت‌یاب مجلس: گزارش وزارتخانه‌ها قانع کننده نیست

حدود سه ماه پس از وقوع اولین مسمومیت دانش‌آموزان در استان قم، مجلس شورای اسلامی همراه با دولت و وزارت کشور کارگروه ویژه‌ای را برای بررسی موضوع مسمومیت‌ها تشکیل داد.

محمدحسین آصفری، نماینده اراک در مجلس و عضو این کارگروه درباره جزئیات آن به «شبکه شرق» گفت: «کمیته حقیقت‌یابی در مجلس برای پیگیری دقیق‌تر موضوع مسمومیت دانش‌آموزان تشکیل شده است. این کمیسیون 9 عضو دارد. اعضا این کمیته را 2 عضو از کمیسیون شوراها و امور داخلی، 2 عضو از کمیسیون آموزش و تحقیقات، 2 عضو از کمیسیون امنیت ملی و 3 عضو از کمیسیون بهداشت و درمان تشکیل می‌دهند.»

نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: «این کمیته حقیقت‌یاب قرار است تمام اسناد و مدارک موجود را بررسی کند تا مشخص شود سرچشمه موضوع چیست و چه اتفاقی رخ داده است تا خیال مردم راحت شود.»

او درباره موضوعاتی که قرار است در کمیته حقیقت‌یاب مجلس بررسی شود نیز گفت: «بحث‌های مختلفی مطرح است، یکی از بحث‌ها این است که ممکن است بعضی افراد دانش‌آموزان را اجیر کرده‌اند که موادی را با خود به داخل مدارس ببرند تا موجبات مسمومیت دیگر دانش‌آموزان را فراهم آورند. بحث دیگری که مطرح است، این است که کسانی از بیرون وارد مدارس شده‌اند و اینکار را کرده‌اند اما هنوز هیچ چیزی قطعی و مشخص نیست. مشخص نیست شخصی در موضوع دخیل بوده یا اینکه براساس اقدام روانی دانش‌آموزان با این مشکلات مواجه شده‌اند اما ما در کمیته حقیقت‌یاب مجلس همه این فرضیه‌ها را بررسی خواهیم کرد.»

این عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس درباره احتمال ایجاد موازی کاری بین کمیته مجلس با کمیته‌های تشکیل شده در دولت نیز بیان کرد: «کمیته حقیقت‌یاب مجلس گزارش خود درباره مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان را به صحن علنی مجلس تقدیم خواهد کرد. محدودیت زمانی در نظر گرفته نشده ولی ما در اسرع وقت گزارش خود را تقدیم مجلس خواهیم کرد.»

آصفری در ادامه تاکید کرد که اولین جلسه کمیته حقیقت‌یاب مجلس درباره مسمومیت‎‌های سریالی دانش‌آموزان عصر امروز در پارلمان برگزار خواهد شد ولی زهرا شیخی مبارکه، سخنگوی کمیته حقیقت‌یاب مجلس در گفت‌وگو با «شبکه شرق» این موضوع را رد و تاکید کرد که جلسه این کمیته صبح فردا برگزار خواهد شد.

 

اولین جلسه با حضور امنیتی‌ها و دولتی‌ها

زهرا شیخی، سخنگو و عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس برای پیگیری مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در گفت‌وگو با «شبکه شرق» درباره جزئیات اقدامات این کمیته اظهار کرد: «امروز حسب دستور رئیس مجلس، یک جلسه‌ای برگزار شد تا اعضا کمیته و هیات رئیسه آن تعیین شود. علاوه بر این، افراد در این جلسه تحلیل خود از گزارش‌های ارائه شده را بیان کردند.»

او درباره تحلیل اعضای این کمیته حقیقت‌یاب بیان کرد: «سوالات و ابهاماتی برای اعضا مطرح است. برای پاسخ به این سوالات اولین جلسه کمیته حقیقت‌یاب صبح فردا برگزار خواهد شد. جلسه فردا با حضور نمایندگان وزراتخانه‌های کشور، آموزش و پرورش، علوم و بهداشت برگزار خواهد شد.» همچنین آصفری، دیگر عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس به «شبکه شرق» گفته بود که «در جلسه مجلس نمایندگان تام الاختیار وزرا در سطح معاون وزیر حاضر خواهند شد.»

شیخی در ادامه درباره نهادهای امنیتی حاضر در جلسه نیز بیان کرد: «نمایندگان وزرات اطلاعات، اطلاعات سپاه، نیروی انتظامی و سازمان پدافند غیرعامل نیز در جلسه صبح فردا مجلس حاضر خواهند شد. این نهادها قرار است گزارش تمام بررسی‌‌های خود را به نمایندگان ارائه دهند. گزارش این جلسه نیز پس از پایان آن به افکار عمومی ارائه خواهد شد.»

 

حضور در قم، ۳ ماه پس از واقعه

سخنگوی کمیته حقیقت‌یاب مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش درباره دیگر اقدامات مجلس برای بررسی موضوع مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان نیز گفت: «هفته قبل رئیس مجلس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را مامور کرد تا با حضور در استان قم، موضوع مسمومیت‌های دانش‌آموزان را بررسی کنند. حسب این دستور، 4 عضو کمیسیون به قم رفتیم و در استانداری کاملا موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دادیم اما ابهامات جدی‌ای وجود داشت.»

او تصریح کرد: «برای رفع این ابهامات، فردای روز برگشت از قم، جلسه‌ای در مجلس به اتفاق کمیسیون‌های آموزش و بهداشت با وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و وزارت اطلاعات تشکیل شد. در پایان این جلسه قرار بر این شد که فرصتی یک هفته‌ای به این نهادها داده شود تا گزارش دقیق و جامع خود را به مجلس ارائه کنند. این کارگروه هم به همین دلیل تشکیل شد تا مشخصا وبه  طور ویژه موضوع مسمومیت‌ها را بررسی کند.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا مجلس ۳ ماه پس از وقوع اولین مسمومیت در قم، تازه به فکر بررسی موضوع افتاده، گفت: «نکته‌ای که وجود داشت ما موضوعات مطرح شده را از وزارتخانه‌ها پیگیری می‌کردیم ولی پاسخ‌ها هم مبهم بود و هم قانع کننده نبود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مجلس به عنوان ناظر به موضوع ورود کند.»

شیخی در خاتمه درباره احتمالاتی که نمایندگان به عنوان علت بروز مسمومیت‌ها بیان می‌کنند نیز گفت: «واقعا نیاز به بررسی دقیق است چراکه گزارش‌ها بعضا قانع کننده نیست. باید گزارشی دقیق و همراه با مستندات تهیه شود تا براساس آن بتوان تصمیم‌گیری کرد. نمی‌توان با اظهارنظرهای بعضا غیردقیق آرامش روانی مردم را به خطر انداخت.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها