|

جمیله کدیور نوشت؛

مجاهدین خلق و افراط‌گرایان؛ دو لبه تیز یک قیچی/ نقش احتمالی برخی عوامل درون مدارس را نباید دور از ذهن دانست

جمیله کدیور در روزنامه اطلاعات نوشت:آنچه را در این سه ماه در قم و برخی شهرهای دیگر رخ داد نمی توان و نباید محدود به یک عامل و علت دانست.

مجاهدین خلق و افراط‌گرایان؛ دو لبه تیز یک قیچی/ نقش احتمالی برخی عوامل درون مدارس را نباید دور از ذهن دانست

به گزارش شبکه شرق، جمیله کدیور در روزنامه اطلاعات یادداشتی در مورد مسمومیت‌های سریالی نوشته‌ و تاکید دارد که احتمالا این موضوع به «سازمان مجاهدین خلق»-منافقین- بی‌ارتباط نیست. بخش‌هایی از این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

*طبیعی است که مشخص کردن عاملین اصلی چنین عملیاتی که نه فقط جسم و روح و روان دانش آموزان وخانواده‌ها را هدف قرار داده، بلکه امنیت کشور را آماج خود گرفته، بر عهده مسئولین امنیتی و اطلاعاتی است و پیگیری و اطلاع رسانی در مورد آن باید در اسرع وقت و در صدر اقدامات آنها بوده باشد و هر گونه تعللی در شناسایی و معرفی علل و عوامل غیرقابل قبول است.

*پیش از این، از احتمال نقش داشتن دو جریان، شامل افراط‌گرایان متحجر داخلی و نفوذی‌های اپوزیسیون برانداز در این مسمومیت ها مطرح شد. البته با توجه به افزایش و گستره مسمومیت‌ها، از جریان دوم، سازمان مجاهدین خلق به دلیل توانایی‌های تخریبی و سازماندهی و تجربیات چند دهه‌ای بیش از بقیه براندازان در مظان اتهام است.

* تجربه عملکرد اپوزیسیون برانداز به ویژه سازمان مجاهدین خلق، در رابطه با تحولات داخل کشور موید آن بوده است که آنها همواره یا سوار بر اعتراضات شده و آن را به سمت اهداف خود منحرف می‌کنند یا از بحران‌های جاری کشور بهره برداری سیاسی و مالی و حیثیتی می‌کنند. اقدامات طیف‌هایی از اپوزیسیون برانداز از بدو پیروزی انقلاب تا به امروز، به اعتبار قاعده «هدف وسیله را توجیه می‌کند» موید آن است که جان و مال مردم برای آنها فاقد ارزش است.

*تبلیغات فزاینده‌ای توسط اپوزیسیون برانداز، رسانه‌های فارسی زبان وابسته به کشورهای عربی و غربی یا برخی کاربران رسانه های مجازی، برای ایجاد ارتباط بین این‌ مسمومیت‌ها با رویکرد حکومت به زنان و دختران صورت گرفته است و در ادامه جا اندازی سیاست «کار خودشان است» با کلیدواژه «حملات شیمیایی» در صدد وارد کردن این اتهام به دست اندرکاران جمهوری اسلامی مبنی بر انتقام از دختران به دلیل نقش آنها در خیزش زن، زندگی، آزادی مطرح شده است. تردیدی نیست که می‌توان به رویکرد حکومت در زمینه‌های زیادی ایراد وارد آورد؛ ولی اتفاقا یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران طی دهه های اخیر، گسترش میزان سواد آموزی و تحصیلات دختران و زنان و به تبع آن افزایش اعتماد به نفس آنها چه نسبت به گذشته (زمان پهلوی) و چه در قیاس با کشورهای دیگر بوده است.

* عملکرد افراط گرایان متحجر و منجمد نیز از بدو پیروزی انقلاب اظهر من الشمس است؛ اقداماتی همچون ترور مرتضی مطهری، فیلسوف، متفکر و عضو شورای انقلاب، محمد مفتح، امام جماعت مسجد قبا و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران و سید محمدعلی قاضی طباطبایی، امام جمعه تبریزو دهها ترور دیگر به دست گروه فرقان؛ قتل های زنجیره ای چهره‌های سیاسی و فرهنگی همچون داریوش فروهر (رهبر حزب ملت ایران) و همسرش پروانه اسکندری، احمد میرعلایی، احمد تفضلی، پیروز دوانی، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده و … توسط مقامات رده‌بالای وقت وزارت اطلاعات؛ ترور سعید حجاریان توسط سعید عسکر از اصحاب دخمه؛ قتل‌های محفلی کرمان توسط چند فرد خودسر بسیج به بهانه فساد مقتولین؛ حمله افراد خودسر تندرو به دو وزیر دولت اصلاحات در نماز جمعه یا ممانعت از سخنرانی‌ها و به هم زدن سخنران‌های غیرهمسو مانند هاشمی رفسنجانی و هادی خامنه‌ای و حسن خمینی و علی لاریجانی و علی مطهری و … توسط افراطیون سیاسی؛ اسیدپاشی به زنان بد حجاب توسط افراد تندرو مذهبی و … از جمله اقداماتی است که می‌توان به عنوان شواهد و قرائنی از نقش افراد جمود الفکر و متحجر افراطی در حوادث مهم گذشته اشاره کرد.

 

*هر چند عاملان اتفاقات فوق رویکردهای فکری و اهداف متفاوت داشتند، وجه مشترک همه آنها تفکر افراطی و جمود فکری و نگاه متصلب دینی بوده است که دست به چنین اقدامات خشونت آمیزی زده‌اند.حال این شبهات ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است که چرا تا کشور به سوی آرام شدن پیش می رود، اتفاقی جدید رخ می دهد که به گسترش تنش و نارضایی مردم می انجامد؟ 

 

*در هر حال، مسمومیت‌ها توسط هر جریانی اتفاق افتاده باشد، نقش احتمالی برخی عوامل درون مدارس را نباید از ذهن دور داشت. با توجه به محدودیت‌های مدارس برای ورود افراد غریبه به این مکان‌ها از یک سو و مجهزبودن مدارس به دوربین‌های مداربسته، اگر تاکنون از افراد مشکوک غریبه تصویری ثبت نشده، بعید نیست فرد یا افرادی از میان کسانی که در مدارس حضور دارند، مجریان شستشو شده فکری اجرای این عملیات مشمئز‌کننده باشند. اگر هم دوربین ها خاموش بوده، باید چرایی خاموشی دوربین ها به جد بررسی شود.

 

*دوجریان یاد شده دو لبه تیز یک قیچی‌اند که امنیت، اقتدار، کیان و تمامیت ایران را هدف گرفته‌اند و برای رسیدن به قدرت از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کنند.بررسی کشف عامل و علت مسمومیت های زنجیره‌ای هر که و هر چه باشد، هدف عاملین که ارعاب دانش آموزان و خانواده ها، القای نا امن بودن مدارس و تعطیلی مراکز آموزشی و خانه نشینی دانش آموزان و زیر سئوال بردن کارآمدی نظام در رتق و فتق امور به خصوص ایجاد امنیت است، در جریان و در حال تحقق است؛ حال چه به بهانه زن، زندگی، آزادی باشد و چه به دلیل تفکر متحجرانه طالبانی.

 

منبع: روزنامه اطلاعات
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها