|

جان باختگان زلزله ترکیه و سوریه از ۴۳ هزار نفر گذشت/ زلزله ۵.۲ ریشتری بار دیگر «هاتای» را لرزاند/ هر ۴ دقیقه یک پس‌لرزه در ترکیه

براساس آمار، مجموع جان‌باختگان زمین‌لرزه در سوریه و ترکیه از مرز ۴۳۰۰۰ نفر گذشته است.

جان باختگان زلزله ترکیه و سوریه از ۴۳ هزار نفر گذشت/ زلزله ۵.۲ ریشتری بار دیگر «هاتای» را لرزاند/ هر ۴ دقیقه یک پس‌لرزه در ترکیه

به گزارش شبکه شرق، دولت ترکیه اعلام کرد تا این لحظه ۳۸۰۴۴ نفر بر اثر زمین‌لرزه مرگبار در این کشور جانشان را از دست داده‌اند. با این آمار، مجموع جان‌باختگان زمین‌لرزه در سوریه و ترکیه از مرز ۴۳۰۰۰ نفر گذشته است.

 زمین لرزه ویرانگری که ۱۱ روز پیش ترکیه و سوریه را لرزاند ۷.۸ ریشتر قدرت داشت. شدت این زمین‌لرزه به اندازه بود که در کشورهای دیگر غرب آسیا از جمله سوریه نیز احساس شد. کانون اولین زمین‌لرزه شهر «قهرمان مرعش» ترکیه اعلام شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بابت واکنش به این زمین‌لرزه مورد انتقاد قرار گرفته است. او روز سه‌شنبه گفت حدود ۴۷ هزار ساختمان از زلزله‌های اخیر این کشور آسیب دیده‌اند که حدود ۲۰ هزار ساختمان کاملا تخریب خواهند شد.

اردوغان گفت: «حدود ۳۵ هزار نفر در تیم‌های محلی و خارجی در عملیات امداد و نجات مشارکت دارند».

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «۱۰۰ کشور به ارسال کمک پرداختند که ۸۴ کشور اقدام به ارسال گروه‌های امداد و نجات کردند».

 

بشار اسد درباره زلزله سوریه: حجم ویرانی‌ها فراتر از امکانات دولت است

بشار اسد در اولین سخنرانی خود بعد از فاجعه زلزله ویرانگر که جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند، اظهارکرد: رویارویی با زلزله‌ ویرانگر مستلزم موارد بیشتری از امکانات دولتی است. او همچنین از کشورهایی که از ساعات اولیه فاجعه در کنار سوریه ایستادند از برادران عرب،‌ دوستان و تیم‌های امداد و نجاتی که اعزام کردند، تشکر کرد.

وی ادامه داد: صحنه ممکن است پیچیده به نظر برسد، ممکن است شناسایی دلایلی که منجر به هر یک از مشکلات به طور جداگانه شده دشوار باشد؛ اما از طرف دیگر، به ما فرصتی می‌دهد تا آن مشکلات انباشته شده را به شیوه‌ای منسجم حل کنیم. به این معنی است که ما با پرداختن به موارد منفی شرایط اضطراری، نکات مثبت راه حل جامع را بیشتر کنیم و به جای در جا زدن در برابر بحران‌ها حرکت رو به جلو داشته باشیم، این امر نمی‌تواند به یکباره اتفاق بیفتد، بلکه به عنوان اولویت‌ها با توجه به توانایی‌ها و در بستر زمان باید انجام شود؛ اما آنچه مهم است داشتن چشم‌اندازی مبتنی بر اجماع ملی و گفت‌وگوی گسترده است.
 
زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر بار دیگر استان هاتای ترکیه را لرزاند
گزارش شده است که چندین ساختمان که قبلاً آسیب دیده بودند فرو ریخته است.
 
 
هر ۴ دقیقه یک پس‌لرزه در ترکیه

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه اعلام کرد: از زمان وقوع زلزله در این کشور، هر چهار دقیقه یک پس‌لرزه در مناطق زلزله‌زده رخ داده است.

تا الان حدود ۴۷۰۰ پس لرزه در این منطقه رخ داده است.

احتمال وقوع لرزه‌هایی به بزرگی ۵ ریشتر در روزهای آینده وجود دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها