|

بلینکن در گفت‌وگو با روزنامه اسراییلی:

برجام احتمالا احیا نمی‌شود

وزیر امورخارجه گفت: دولت واشنگتن احتمالا به دنبال همراه کردن اتحادیه اروپا به تلاش ها برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران است.

برجام احتمالا احیا نمی‌شود

به گزارش شبکه شرق، یک روزنامه اسراییلی در خبری اختصاصی مدعی شد "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی دیروز با "الی کوهن" همتای جدید اسراییلی خود، با تایید "مرگ برجام" به او گفته به همراه شرکای اروپایی، آمریکا آماده افزایش فشار بر ایران است.

روزنامه اسراییل هایوم (اسرائیل امروز) در خبری اختصاصی نوشت: پس از گفتگو بین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و الی کوهن وزیر امور خارجه جدید اسراییل دریافتیم که دولت بایدن با این فرض که مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته ای دیگر قابل اجرا نیست، آماده است فشار بر ایران را افزایش دهد. 

بلینکن در این گفتگوی تلفنی 40 دقیقه ای، افزود دولت واشنگتن احتمالا به دنبال همراه کردن اتحادیه اروپا به تلاش ها برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران است. 

اسراییل هایوم: بلینکن به همتای اسراییلی گفت برجام احتمالا احیا نمی شود/ با اروپا به سمت تشدید فشار بر ایران می رویم 

کوهن از این امر استقبال کرد و بر دیدگاه اسراییل مبنی بر اینکه فشار بر ایران باید افزایش یابد و آمریکا نباید دوباره وارد توافقی شود که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد، تاکید کرد. کوهن تاکید کرد از توافق برجام دیگر چیزی باقی نمانده و ایران بسیاری از مفاد آن را زیر پا گذاشته و به مقدار لازم اورانیوم بسیار غنی شده برای ساخت بمب نزدیکتر شده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در این گفتگو بر تعهد دولت بایدن به راه حل دو کشوری تاکید کرد، اگرچه هیچ توافقی در این زمینه با کوهن وجود نداشت. 

بلینکن و کوهن درباره موضوعات مختلف بدون پرداختن به جزییات بحث کردند و دیپلمات ارشد ایالات متحده به شهرک سازی در "یهودیه و سامره" {کرانه باختری}‌ اشاره ای نکرد. آنها همچنین در مورد توافق ابراهیم و اضافه شدن احتمالی یک کشور دیگر به پیمان صلح که تاکنون چهار کشور عرب را شامل شده است، گفتگو کردند. دو طرف توافق کردند که مجمع وزرای خارجه توافقنامه آبراهام در نقب باید در ماه مارس در مراکش تشکیل شود.

این دو توافق کردند که احتمال پیوستن عربستان سعودی به مجمع در این مرحله کم است و بنابراین تمرکز بر روی پیوستن کشورهای آفریقایی بدون ارتباط رسمی با اسراییل به نشست مراکش خواهد بود. دو دیپلمات ارشد در پایان این گفتگو توافق کردند که در آینده نزدیک با هم ملاقات کنند.

بلینکن احتمالا در اواخر ژانویه از اسراییل دیدار خواهد کرد. بلینکن پس از این گفتگو در توییتر نوشت: "انتصاب الی کوهن وزیر امور خارجه اسراییل  را تبریک می گویم. بر اساس تعهد قوی ما به امنیت و ارزش‌های دیرینه اسراییل، با هم می‌توانیم منافع مشترک را پیش ببریم و با چالش‌های مشترک مقابله کنیم. ما قویا از راه‌حل دو کشوری حمایت می‌کنیم و با هر چیزی که حیات آن را به خطر می اندازد، مخالفیم."

در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه آمریکا هم درباره این تماس تلفنی آمده است: "آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه، امروز با الی کوهن، وزیر امور خارجه اسراییل گفت‌وگو کرد تا انتصاب وی را تبریک بگوید و بر تعهد پایدار ایالات متحده به شراکت آمریکا و اسراییل و امنیت اسراییل تاکید کند. وزیر امور خارجه درباره تلاش‌های مستمر ایالات متحده برای پیشبرد منافع متقابل از جمله ادغام منطقه‌ای بیشتر اسراییل، از جمله از طریق مجمع نقب، رسیدگی به چالش‌های مشترک، از جمله تهدید ایران، و ارتقای ارزش‌هایی که در قلب روابط دوجانبه برای دهه‌ها بوده است، گفتگو کرده و بر تعهد مستمر ایالات متحده به راه حل دو کشوری و مخالفت با سیاست هایی که حیات آن را به خطر می اندازد، تاکید کرد."

 

منبع: عصر ایران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها