|

فریدون مجلسی: سال ها نسبت به «ونزوئلایی شدن ایران» هشدار دادیم

یک دیپلمات سابق گفت: کسی که نیازمند است به سمت توافق می رود. سال ها نسبت به ونزوئلایی شدن ایران هشدار دادیم ولی کسی توجه نکرد. امروز پول ایران بی ارزش شده است.

فریدون مجلسی: سال ها نسبت به «ونزوئلایی شدن ایران» هشدار دادیم

به گزارش شبکه شرق، یک دیپلمات سابق درباره احتمال شروع مجدد مذاکرات برجامی می گوید: بعضی از کسانی که امروز به صورت یک جناح حاکمیت را در اختیار دارند از آغاز مخالف برجام بودند و قبل از اینکه بر سر کار بیایند دولت قبلی را در رابطه با توافق برجام محکوم می کردند. همانطور که دولت قبلی به توافقی رسیده بود و آن توافق را موکول به تایید مرکز کرده بودند در آن دوره نیز برخی از اعضای تصمیم گیر با احیای توافق موافقت نکردند. امروز آن نگاه در بسیاری نهادها و قوا جاری است. این طیف شروطی گذاشتند و مذاکرات را معطل کردند.

فریدون مجلسی  آینده در پاسخ به این سوال که اخیرا مقامات ایرانی برای برگشتن به تعهدات برجامی خود اعلام آمادگی کرده اند. آیا مذاکرات برجامی دوباره از سر گرفته می شود؟ در این دوره ایران چقدر برای رسیدن به توافق توفیق دارد؟ اظهار داشت: احتمالا برجام مجددا برقرار نخواهد شد و به نتیجه نخواهد رسید برخی مدعی هستند وقتی ایران اعلام می کند که حاضر به مذاکره است به این علت است که می خواهد جلسات مذاکره را به درازا بکشاند. بعضی از کسانی که امروز به صورت یک جناح حاکمیت را در اختیار دارند از آغاز مخالف برجام بودند و قبل از اینکه بر سر کار بیایند دولت قبلی را در رابطه با توافق برجام محکوم می کردند. همانطور که دولت قبلی به توافقی رسیده بود و آن توافق را موکول به تایید مرکز کرده بودند در آن دوره نیز برخی از اعضای تصمیم گیر با احیای توافق موافقت نکردند. امروز آن نگاه در بسیاری نهادها و قوا جاری است. این طیف شروطی گذاشتند و مذاکرات را معطل کردند.

وی افزود: موضع برخی امروز در جمهوری اسلامی بر این اساس است که پیشنهاداتی داده اند و غرب را به قبول این پیشنهادات موظف می کند. این درحالی است که غرب تحریم نیست. برجامی که با زحمت بسیار بعد از مذاکرات فراوان در آخرین لحظه ها به غرب تحمیل شد و به تایید آنها رسید به زعم مخالفان نوعی تنبیه برای ایران است و گروه کنونی تنها رنگ تنبیهی آن را دیده است. آنها با برجام موافق نیستند و موافق نخواهند بود و با نوعی مقاومت غیرت مدارانه با توجه به اعتقادات ویژه خود این رفتار با برجام را باعث سربلندی خود می دانند از این رو طرف مقابل پیش نهادی را آماده کرده و روی میز گذاشته است می گویند یا بپذیرید یا نپذیرید و جمهوری اسلامی برای مذاکره دوباره می رود درحالیکه محلی برای مذاکره مجدد وجود ندارد.

 

سال ها نسبت به ونزوئلایی شدن ایران هشدار دادیم

وی تصریح کرد: کسی که نیازمند است به سمت توافق می رود. سال ها نسبت به ونزوئلایی شدن ایران هشدار دادیم ولی کسی توجه نکرد. امروز پول ایران بی ارزش شده است. هر گروهی بر سر کار می آید می گوید دلار را در عرض پنج ماه به ۵ هزار تومان می رسانم و این نرخ حباب است و… ولی موفق نبودند از طرفی استراتژی جهان و به‌ ویژه غرب برای به زانو در آوردن دشمنانش از جمله روسیه و ایران این است که آن ها را در جنگ هایی فرسایشی درگیر کند. این وضعیت هزینه های فوق العاده ای را بر دشمنان غرب تحمیل می کند که از بودجه های ناتوان آنها ساخته نیست. این وضعیت دولت ها را از پا در می آورد توقعات مردم برآورده نمی شود و نارضایتی مردم بدون نیاز به جنگ و جدال خارجی هدف غرب را محقق می کند. بحران هایی در داخل ایجاد می شود و آنها را به اهدافشان می رساند. طبیعی است که هر دشمنی به دشمنی اش ادامه خواهد داد وقتی پرچم دیگران را آتش می زنیم باید آمادگی داشته باشیم که پرچم ما را هم آتش بزنند وقتی از دیوار سفارت بالا می رویم باید آمادگی داشته باشیم که از دیوار خانه ما هم بالا بروند.

 

ممکن است ایران را به عنوان ناقض فصل هفتم منشور ملل متحد مجددا به شورای امنیت ببرند

مجلسی با تاکید بر اینکه باید به قواعد بازی بین الملل تن بدهیم گفت: باید به قطعنامه های شورای امنیت احترام بگذاریم. احترام در فضای بین الملل دو جانبه است نمی توان انتظار داشت ما احترام نگذاریم ولی طرف مقابل به ما احترام بگذارد. ممکن است ایران را به عنوان ناقض فصل هفتم منشور ملل متحد مجددا به شورای امنیت ببرند. من آرزومند هستم این وضعیت پیش نیاید و عملیاتی بر علیه ایران صورت نگیرد. این عملیات به شکل پیاده نظام و به شکل اسیر گرفتن و چنین موارد توهمی نخواهد بود بلکه زیربنا ها و زیرساخت های اقتصادی کشور را نابود می کند که تتمه سرمایه های نیم قرن کشور برای آنها صرف شده است. من امیدوارم مسئولین به حقوق ملت و منافع ملی و آینده کشور و ضرر ها و زیان ها توجه داشته باشند و اجازه بدهند صلح و آرامشی برقرار شود تا کشور از انزوا خارج شود.

این دیپلمات سابق با بیان اینکه با قبول اصول و مقررات بین المللی ایران باید حسن نیت خود را ثابت کند اظهار داشت:  اف ای تی اف پروتکل هایی است که تراکنش های بانکی در کمک به تروریست و خرید و فروش مواد مخدر و فحشا و باچاق انسان را نفی می کند. با عدم پذیرش اف ای تی اف هر گونه ادعای مذاکره ای مردود است چون به فرض پذیرش توافق اگر ایران بخواهد با دنیا مراوده اقتصادی داشته باشد اف ای تی اف مانع خواهد شد ما ناچاریم زمانی قواعد دنیا را بپذیریم و تن در بدهیم و این پذیرش هر چقدر دیر تر شود بهایی که بابت آن می پردازیم سنگین تر خواهد بود.

 

منبع: شفقنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها