|

آمریکا: اولویت ما نسبت به ایران از ۴ ماه پیش تغییر کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: از ماه سپتامبر تمرکز ما حمایت از خواسته‌های مردم ایران و مقابله با همکارى ایران با روسیه بوده است.

آمریکا: اولویت ما نسبت به ایران از ۴ ماه پیش تغییر کرد

به گزارش شبکه شرق، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برعم تکرار مواضع غیرسازنده دولت بایدن درباره برجام در پی ناآرامی‌های اخیر در ایران، تهران را متهم به پشت کردن به توافق کرد اما درعین حال گفت: همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و پایدارترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن بدون اشاره به خواسته ها و زیاده خواهی های دولت بایدن در مذاکرات وین مدعی شد: ما در چند ماه اخیر بارها اعلام کرده ایم که برجام در تمرکز ما قرار ندارد. ایران به توافقی که آماده شده بود و از سوی همه مورد تایید بود، پشت کرد.

وی در ادامه ادعاهایش اضافه کرد: از ماه سپتامبر تمرکز ما حمایت از خواسته های مردم ایران و مقابله با همکاری درحال تعمیق ایران با روسیه بوده است.ایرانی ها فرصت موجود برای بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از بین بردند.

وی در عین حال مدعی شد: ما همچنان بسیار متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.

ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید، آیا توافق را مرده اعلام می کنید؟ در کما است؟ ادعا کرد: مطمئناً ایرانی‌ها فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست دادند. آنها این فرصت را اخیرا در سپتامبر از بین بردند، زمانی که ما فکر می کردیم به دستیابی به توافق نزدیک هستیم. ایرانی ها عقب نشینی کردند.

پرایس در عین حال افزود: تعهد رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نیابد، بسیار زنده است. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و پایدارترین راه برای دستیابی به این هدف و اطمینان از قابلیت راستی آزمایی اقدامات ایران، است. در همین حال ما هیچ گزینه ای را از روی میز حذف نکرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید اگر آنها برگردند، شما برمی گردید؟ با تکرار مواضع واشنگتن ادعا کرد: ایرانی ها برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام آماده نیستند. آنها، اخیرا در سپتامبر، فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از بین بردند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در تداوم ادعای حمایت از مردم ایران و پشتیبانی از ناآرامی ها گفت: قاطعانه در کنار مردم ایران که خواهان تحقق حقوق خود هستند ایستاده ایم.

پرایس با ادعای انجام اقداماتی برای توانمندسازی بیشتر مردم ایران، مدعی شد این اقدامات شامل صدور مجوزهای عمومی است که به شرکت های فناوری اجازه می دهد سخت افزار و نرم افزار در اختیار مردم ایران قرار دهد تا آنها بتوانند با یکدیگر و جهان در ارتباط باشند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین به سیاست اعمال فشار دولت بایدن علیه مقامات ایران اشاره کرد و گفت: ما همچنین چندین دور تحریم ها علیه کسانی که در سرکوب مردم ایران نقش داشته اند وضع کرده ایم.

وی ادعا کرد: ما با بخش خصوصی برای جذب ایده جهت کمک به مردم ایران همکاری می کنیم و از ایده هایی که به مردم ایران کمک می کند تا با یکدیگر و جهان خارج ارتباط داشته باشند استقبال می کنیم و با شرکت ها در این زمینه همکاری می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در تداوم دخالت در امور داخلی ایران، بازداشت ترانه علیدوستی و برخی هنرمندان، خبرنگاران، دانشجویان، ورزشکاران، و مدافعین حقوق بشر را در پی ناآرامی های اخیر محکوم کرد و مدعی شد: این بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ترس و سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز است.

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد: از مقامات ایران می خواهیم این بازداشت های خودسرانه و محروم کردن مردم ایران از حقوق اولیه آنها را متوقف کند.

پرایس همچنین درباره رابطه ایران و روسیه با تکرار هراس واشنگتن از این رابطه گفت: ایران و روسیه یک همکاری دوجانبه دارند. ما در ماه سپتامبر در خصوص ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه صحبت کردیم و روسیه در مقابل این پهپادها به ایران پیشنهاد حمایت بی سابقه و گسترده را داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: رابطه ایران و روسیه درحال تبدیل شدن به یک رابطه کاملا دفاعی است. ما در خصوص چالش های این مشارکت نه تنها برای اوکراین بلکه برای کشورهای همسایه ایران در منطقه صحبت کرده ایم.

پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن، بدون اشاره ای به کارشکنی و زیاده خواهی های دولت جو بایدن گفت: ما هیچ پیشرفتی در آینده نزدیک نیز پیش بینی نمی کنیم. برجام در تمرکز ما نیستیم.ما چندین ماه  پیشرفتی نداشته ایم. برجام درحال حاضر در تمرکز ما قرار ندارد. 

وی با دخالت در امور داخلی ایران و نیز تکرار اتهامات پهپادی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: درحالی که ایران به کشتن شهروندان خود و فروش پهپاد به روسیه ادامه می دهد، ما دستیابی به یک توافق را در آینده نزدیک نمی بینیم.بنابراین، درحال حاضر ما بر روشهای موثر برای مقابله با ایران در این زمینه ها متمرکز شده ایم. 

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها