|

هشدار آمریکا به ایران و روسیه نسبت به سلاح‌های پیشرفته

سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید به روسیه بابت اقدام برای دادن سلاح‌های پیشرفته از جمله بالگرد، سامانه دفاع موشکی و جت جنگنده به ایران هشدار داد.

هشدار آمریکا به ایران و روسیه نسبت به سلاح‌های پیشرفته

به گزارش شبکه شرق و به نقل از فرانس24، سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید به ایران و روسیه هشدار داد.

سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: نهادهای اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که روسیه قصد دارد با عمیق تر کردن همکاری‌ها با ایران، به این کشور سلاح های پیشرفته بدهد. این نشاندهنده رسیدن همکاری های دو کشور به سطح بی سابقه است.

کربی همچنین مدعی شد: ایران قصد دارد پهپادهای خود را در خاک روسیه مونتاژ کند و روسیه هم به خلبانان ایرانی برای استفاده از جنگنده Su-35 (سوخو) آموزش خواهد داد. اگر روسیه این هواپیما را به ایران بدهد قابلیت هوایی این کشور را افزایش خواهد داد.

کربی همکاری های نظامی تهران و روسیه را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و برجام دانست. این درحالی است که ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا از برجام خارج شده و این توافق هنوز احیا نشده است.

کربی همچنین مدعی شد ایالات متحده از ابزارهای در اختیار ما برای افشا و مختل کردن این فعالیت ها استفاده خواهد کرد.

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، روز جمعه روسیه را به تلاش برای به دست آوردن تسلیحات بیشتر از ایران، از جمله صدها موشک بالستیک، در ازای «سطح بی‌سابقه حمایت فنی و نظامی» از تهران متهم کرد.

او گفت: «ما نگران هستیم که روسیه قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته‌تری را در اختیار ایران بگذارد که به ایران امکان می‌دهد توانایی تسلیحاتی خود را تقویت کند. بنابراین ضروری است که حقایق ارسال کالا از سوی ایران به روسیه افشا شود و در اسرع وقت توسط سازمان ملل بررسی شود.»

این ادعاها درحالی مطرح شده که ایران قویاً تاکید کرده هیچ دخالتی در جنگ اوکراین ندارد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که روسیه برای ارزیابی تأثیر تسلیحات غربی به اوکراین فراخوانده بود، بار دیگر ارسال سلاح توسط ایران به اوکراین را رد کرد.

وی گفت: مجتمع صنعتی نظامی در روسیه می تواند به خوبی کار کند و به کمک کسی نیاز ندارد، در حالی که صنعت نظامی اوکراین اساسا وجود ندارد و صنایع غربی و شرکت های غربی به آن کمک می کنند.

 

منبع: شفقنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها