|

درمورد با بیانیه 227 نماینده مجلس منتشر می‌شود

واکنش مجلس به گزارش «شرق»

مجلس در واکنش به گزارش دیروز روزنامه «شرق» درباره بیانیه ۲۲۷ نماینده مجلس که حاشیه‌های بسیاری داشته و در‌نهایت بهارستان جعلی‌بودن آن را اعلام کرد، جوابیه‌ای ارسال کرده است.

مجلس در واکنش به گزارش دیروز روزنامه «شرق» درباره بیانیه ۲۲۷ نماینده مجلس که حاشیه‌های بسیاری داشته و در‌نهایت بهارستان جعلی‌بودن آن را اعلام کرد، جوابیه‌ای ارسال کرده است.

«شرق» به جهت رعایت اخلاق حرفه‌ای و قانون مطبوعات متن جوابیه مجلس را عینا منتشر می‌کند. «جناب آقای مهدی رحمانیان

مدیر‌مسئول محترم روزنامه شرق

با سلام، احتراما به استحضار می‌رساند در صفحه اول آن روزنامه به شماره 4420 مورخ1401.08.23 با عنوان «واکنش مجلس به بیانیه 227» در صفحه اول درج شده است. مقتضی است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات کشور و به‌منظور روشن‌شدن اذهان عمومی متن ذیل عینا در اولین شماره و در همان صفحه به چاپ برسد. مقدمه این گزارش مملو از عبارت‌هایی است که به‌صورت غلط و صحیح در‌هم آمیخته تا این‌طور بازنمایی شود که نمایندگان در بیانیه هفته گذشته خود به دنبال اعدام معترضان بودند! درحالی‌که این ادعا، نسبت‌دادن یک دروغ بزرگ به مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم است و درهیچ‌جای این بیانیه نه این عبارت که اساسا چنین مفهومی وجود ندارد. این مفهوم ساخته و پرداخته چارچوب‌سازی رسانه‌های معاند فارسی‌زبان بوده و تکرار آن از سوی برخی رسانه‌های داخلی اقدامی عجیب و غیرقابل‌انتظار است. بنابراین؛

1- در بیانیه 227 نماینده به‌هیچ‌عنوان به «اعدام» اشاره نشده‌ بلکه امضاکنندگان خواستار «قصاص» کسانی شده‌اند که دستشان به خون دیگران آغشته شده و همچون داعش با سلاخی مردم، آنها را قتل رسانده و از این اقدام خود تصویر گرفته و با افتخار آن را منتشر کرده‌اند. آیا نویسنده این گزارش و مدیران روزنامه شرق انتظار دارند که چنین افرادی آزادانه در خیابان بچرخند؟ انتظار نمی‌رود که روزنامه شرق، حکم قصاص را با مجازات اعدام یکی بداند و قصاص را نفی کند.

2- برخلاف متن گزارش مذکور که مدعی «صدور حکم محاربه برای بازداشت‌شدگان از طرف نمایندگان مجلس» شده، در هیچ‌جای این بیانیه، برای بازداشت‌شدگان نه حکم محاربه صادر شده و نه مجلس در چنین جایگاهی است. اساسا هیچ‌کس حق ندارد همه معترضان و بازداشت‌شدگان را با یک چوب براند و در این زمینه اقدام روزنامه شرق که تلاش کرده، دست‌کم در دو بخش از متن خود، به همه بازداشت‌شدگان عنوان «محارب» نسبت داده و آن را به بیانیه نمایندگان ربط دهد، اقدامی مشکوک و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تعجب‌برانگیز است. انتظار این بود که نویسنده یا مدیران روزنامه شرق پیش از انتشار این مطلب خلاف واقع، لااقل یک بار بیانیه نمایندگان را مطالعه می‌کردند تا چنین عباراتی را به دروغ به بیانیه نمایندگان نسبت ندهند.

3- این روزنامه همچنین به یک نامه جعلی نیز اشاره کرده که منتسب به نمایندگان منتشر شده بود و با وجود آنکه برخی اسامی ادعاشده در این نامه و حتی برخی اعضای هیئت‌رئیسه که در این نامه جعلی به نامشان اشاره شده اساسا در مجلس فعلی حضور ندارد اما روزنامه شرق حاضر نشده عنوان جعلی به این نامه بدهد که این مسئله نیز جای تعجب دارد و برخلاف اصول حرفه‌ای خبررسانی است.

محمد‌علی قندهاری‌نیا

مدیر ‌کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها