|

بی‌بی به قدرت برگشت‌/ شانس از لاپید روی برگرداند

شمارش آرای کنست نشان داد که حزب نتانیاهو، لیکو که با احزاب راستگرای افراطی و مذهبی‌های تندوتیز ائتلاف کرده بود، توانسته 64 کرسی از 120 کرسی پارلمان را از آن خود کند.

بی‌بی به قدرت برگشت‌/ شانس از لاپید روی برگرداند

مهسا مژدهی- بی‌بی 73 ساله، بار دیگر در سرزمین‌های اشغالی قدرت را به دست گرفت و لاپید ناچار شد شکست خود را بپذیرد. نتانیاهو تلاش زیادی کرد تا ساکنان این منطقه را به رای دادن به حزب راست‌گرای لیکود دعوت کند و البته همه این تلاش‌ها، سرآخر به نتیجه رسید و حتی سه دادگاه و پرونده‌های پروپیمان فسادمالی نتوانستند مانع از روی کار آمدن مجدد او شوند.

شمارش آرای کنست نشان داد که حزب نتانیاهو، لیکو که با احزاب راستگرای افراطی و مذهبی‌های تندوتیز ائتلاف کرده بود، توانسته 64 کرسی از 120 کرسی پارلمان را از آن خود کند.

 

بی‌ثباتی در سرزمین‌های اشغالی

در کمتر از چهار سال؛ پنج انتخابات پی‌درپی در اسراییل برگزار شده است. یائیر لاپید، همین یک سال قبل با دور هم جمع کردن همه مخالفان تنانیاهو موفق شد تا قدرت را در دست گرفته و نخست وزیر شود. اما او مانند بی بی خوش‌شانس نبود و تنها یک سال بعد ناچار شد قدرت را به نتانیاهو پس بدهد.

بسیاری انتخابات اخیر کنست را در سرزمین‌های اشغالی به انتخاباتی درمورد نتانیاهو تعبیر می‌کردند. او بیشترین دوره نخست وزیری را در بین سیاستمداران صهیونیست داشته است و هرچند احزاب میانه‌روتر بارها تلاش کردند تا قدرت را از او بگیرند، اما جز دوره‌ای یک ساله موفق به این کار نشدند.

 

مقوله امنیت

نتانیاهو توانسته همه احزاب راست‌گرای افراطی را برای پیروزی در این انتخابات به دور خود جمع کند. در یک سال گذشته راست‎گراها با دمیدن در شیپور ناامنی، تنها راه عبور شهروندان سرزمین‌های اشغالی از بحران در منطقه را بازگشت نتانیاهو به قدرت دانستند.

نتانیاهو از همان روزی که صندلی قدرت را به لاپید تقدیم کرد، برای بازگشت به نخست وزیری برنامه ریخت. او همان زمان هم اعلام کرده بود که بار دیگر این مقام را از چنگ رقیب در خواهد آورد.

 

نتانیاهو و پیمان ابراهیم

روند آشتی کشورهای عربی با اسراییل، در زمان نتانیاهو آغاز شد و با رفتن او، به حالت تعویق در آمد. به نظر می‌رسد آنچه برخی کشورهای عربی را وادار می‌کرد روی خوش به اسراییل نشان دهند، حضور بی بی در قدرت همزمان با حضور ترامپ در کاخ سفید بود.

نتانیاهو بار دیگر قرار است نخست وزیر شود و ترامپ با وجود همه موانعی که سر راه خود دارد، بند کفش‌هایش را برای بازگشت به ریاست جمهوری امریکا محکم کرده است. این روند می‌تواند نویدی برای کشورهای عربی و در صدر آنها عربستان باشد که دو سال است مورد بی‌مهری از سوی دموکرات‌ها قرار گرفته‌اند.

 

دشمن اصلی هر نوع توافق با ایران

نتانیاهو سال‌ها همه توان خود را برای منتفی کردن هر نوع توافق میان ایران و غرب گذاشته است. بازگشت او به قدرت می‌تواند به معنای بازگشت سرسخت‌ترین دشمن مذاکرات هسته‌ای باشد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند حضور نتانیاهو در قدرت اگر با حضور مجدد جمهوری خواهان در کاخ سفید همراه شود، باید فاتحه هر نوع توافق هسته‌ای با ایران را خواند. در مقابل برخی هم معتقدند غرب در مقابل ایران چاره‌ای جز انتخاب دیپلماسی ندارد و حضور یا غیاب تندروها در راس امور، نمی‌تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها