|

جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا شد / صدای پای فاشیسم می‌آید؟

بالاخره جورجیا ملونی رهبر حزب برادران ایتالیا در کاخ ریاست جمهوری این کشور سوگند خورد و نخست‌وزیر شد.

جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا شد / صدای پای فاشیسم می‌آید؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ملونی نخستین زنی است که در تاریخ سیاسی ایتالیا به این مقام می‌رسد. همچنین ایتالیا با ملونی پس از جنگ جهانی دوم راست‌گراترین دولت را هم تجربه می‌کند. اما پرسش مهم درباره نخست‌وزیری ملونی، میزان وفاداری او به فاشیسم است. آیا صدای پای فاشیسم در ایتالیا به گوش می‌رسد؟

 

جورجیا ملونی کیست؟

نخست‌وزیر تازه‌کار ایتالیا زنی 45 ساله و متولد شهر رم است. او در منطقه گارباتلا در رم بالیده و فعالیت حزبی و سیاسی خود را آغاز کرده است. گارباتلا در جنوب رم منطقه‌ای کارگر نشین است و سابقه‌ای چپ دارد و در دوران دیکتاتوری و فاشیستی موسولینی شکل گرفته است. 

ملونی در پانزده‌سالگی به حزب جبهه جوانان که راست‌گرا و با ایده‌های فاشیستی بوده، می پیوندد و فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز می‌کند. او در دوران نخست‌وزیری سیلویو برلوسکونی به کابینه او راه پیدا می‌کند و در سمت وزیر جوانان مشغول به کار می‌شود. 

ملونی در ادامه فعالیت‌های سیاسی خود حزب دست راستی برادران ایتالیا را بنیان می‌گذارد و موفق می‌شود تعداد کرسی‌‌های این حزب را در پارلمان از 4 درصد به 26 درصد افزایش دهد. این عدد اکثریت شهروندان ایتالیا را نمایندگی نمی‌کند، اما ائتلاف حزب برادران ایتالیا با حزب دست راستی لیگ ( متیو سالوینی ) و همچنین حزب راست میانه زنده باد ایتالیا ( برلوسکونی ) آنها را برنده انتخابات پارلمانی اخیر کند و ملونی را در نهایت به ساختمان نخست‌وزیری بفرستد.

 

ملونی چه وعده‌هایی داده است؟

جورجیا ملونی در دوران تبلیغات برای انتخابات پارلمانی به شعار موسولینی یعنی « خدا، میهن و خانواده » وفادار ماند. او مدام درباره احیای ارزش‌های سنتی از جمله فرزند‌آوری و تشکیل خانواده‌های پرجمعیت سخنرانی کرد. افزایش مهدکودک‌ها و اختصاص بودجه به آنها از دیگر برنامه‌های دولت اوست. خانم ملونی بر مخالفت با سقط جنین تاکید کرده و گفته اقلیت‌های جنسی را به رسمیت نمی‌شناسد. 

 

اهالی محله گارباتلا از ملونی چه می‌گویند؟

یکی از میوه‌فروش‌های محله گارباتلا جورجیا ملونی را از کودکی‌ و نوجوانی‌اش به یاد دارد. او می‌گوید او از همان دوران بچگی قوی و جاه‌طلب بود و همواره یک کتاب با خودش داشت. ایتالیا به آدم‌هایی مثل او نیاز دارد؛ قوی و محکم. او زنی قوی است و می‌تواند مشکلات ایتالیا را حل کند. ما دچار مشکلات اقتصادی از جمله هزینه‌های گزاف انرژی هستیم و ملونی باید برای آنها راه حل پیدا کند.

یکی دیگر از افراد محله گارباتلا که مادر سه فرزند است می‌گوید با توجه حرف‌ها و وعده‌هایش از آمدن او می‌ترسم! راستش را بخواهید من دختر دارم. خانم ملونی یک راست‌گراست، با ایده‌های قدیمی و سنتی. او با سقط جنین مخالف است، پس برای دخترم می‌ترسم که در دولت ملونی از حق سقط جنین محروم شود. می‌ترسم فرزندم همجنسگرا باشد و در دولت خانم ملونی حق و حقوقش رعایت نشود. او اقلیت‌های جنسی را به رسمیت نمی‌شناسد. 

 

ملونی فاشیست و ترسناک است؟ 

به محض آن که خبر پیروزی حزب برادران و نخست‌وزیری خانم ملونی منتشر شد، کلمه فاشیست و فاشیسم در گزارش‌ها و خبرهای ایتالیا تکرار شد. اظهار نظرهای ملونی درباره حقوق زنان، اقلیت‌های جنسی و مسائل شبیه به آن باعث شده تا رسانه‌ها حساس شوند و درباره بروز فاشیسم هشدار دهند، اما برخی از تحلیلگران معتقدند او یک محافظه‌کار جدید است؛ محافظه کار قرن 21! ملونی تنها میراث‌دار فاشیسم است، اما ایده‌های فاشیستی هسته اصلی برنامه‌های او را تشکیل نمی‌دهد. 

در واقع تغییراتی که در موضع‌گیری‌های سیاسی ملونی ایجاد شده باعث می‌شود تحلیلگران نسبت به او نگران نباشند. مثلا خانم ملونی در سال 2014 خواستار خروج ایتالیا از یورو و همچنین رفع تحریم‌های غرب علیه روسیه شده بود. اما حالا نه تنها معتقد است که ایتالیا جزیی از پیمان آتلانتیک و یورو است که یکی از حامیان سرسخت اوکراین در تقابل با روسیه به شمار می‌آید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها