|

آمریکا: آماده اعزام نیرو به اوکراین هستیم

یک شبکه آمریکایی به نقل از ارتش آمریکا گزارش داد: اگر جنگ تشدید شود یا حمله‌ای به ناتو شود، کاملاً آماده عبور از مرز به اوکراین هستند.

آمریکا: آماده اعزام نیرو به اوکراین هستیم

مهدیه پیرهادی- به گزارش شبکه شرق، شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس نیوز» به نقل از ستاد فرماندهی لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا گزارش داد لشکر ۱۰۱ هوابرد آمریکا آماده ورود به اوکراین در صورت تنش‌های بیشتر مسکو و کی‌یف یا وقوع حمله به یک کشور عضو ناتو است.

این شبکه به نقل از سرتیپ «جان لوباس» معاون فرماندهی این لشکر گزارش داد: «آماده دفاع از هر اینچ از خاک ناتو هستیم». سرهنگ ادوین ماتایدس فرمانده تیم رزمی تیپ دوم هم گفت که نیروهایش که در رومانی مستقر شده‌اند، از نزدیک نیروهای روس را تحت نظر دارند، اهدافی را برای تمرین می‌سازند و تمرین‌هایی را که دقیقاً شبیه آنچه در جنگ در جریان است، انجام می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» به نقل از سی‌بی‌اس نیوز در ادامه این گزارش آمده است: در مجموع، ۴۷۰۰ سرباز از پایگاه خانگی لشکر ۱۰۱ هوابرد در فورت کمپبل کنتاکی برای تقویت جناح شرقی ناتو مستقر شده‌اند.

طبق این گزارش، فرماندهان آمریکایی مکرراً به سی‌بی‌اس گفتند که همیشه آماده جنگ در همین امشب هستند و در حالی که برای دفاع از خاک ناتو در آنجا حضور دارند، اگر جنگ تشدید شود یا حمله‌ای به ناتو شود، کاملاً آماده عبور از مرز به اوکراین هستند.

این اظهارات در حالی است که به رغم حمایت‌های نظامی واشنگتن از کی‌یف برای مقابله با مسکو، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بارها گفته هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به اوکراین ندارد.

آمریکا و ناتو مدعی هستند طرف جنگ در اوکراین نیستند اما همواره آماده کمک به کی‌یف هستند. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اخیراً در واکنش به درخواست زلنسکی برای عضویت سریع اوکراین در این اتحاد نظامی، مدعی شد که از حق اوکراین برای انتخاب مسیر خود و پیوستن به این ائتلاف حمایت می‌کند، اما در عین حال گفت «تمرکز اصلی کنونی ما، ارائه حمایت فوری به اوکراین برای دفاع از خود در برابر حمله روسیه است».

او تاکید کرد ناتو بخشی از جنگ روسیه با اوکراین نبوده و تنها نقش حمایتی دارد و تصمیم درباره عضویت اوکراین باید با اجماع همه ۳۰ عضو این ائتلاف گرفته شود.

بعد از ناتو، آمریکا هم بار دیگر پشت زلنسکی را خالی کرد و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «در حال حاضر، دیدگاه ما این است که بهترین راه برای حمایت ما از اوکراین، حمایت عملی و میدانی در این کشور است و عضویت در ناتو باید در زمان دیگری آغاز شود». او هم در رد درخواست عضویت سریع اوکراین گفت که «هر تصمیمی در خصوص عضویت، بین ۳۰ متحد (ناتو) و کشورهایی گرفته می‌شود که مایل به عضویت هستند».

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه پیش‌تر اظهارات دبیرکل ناتو را نشان‌دهنده اذعان این ائتلاف غربی به مشارکت در جنگ اوکراین تعبیر کرد. استولتنبرگ گفته بود پیروزی روسیه در این جنگ «فقط یک شکست بزرگ برای اوکراینی‌ها نیست بلکه یک شکست و اتفاقی خطرناک برای همه ما خواهد بود».

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها