|

کنعانی: روند مذاکرات رفع تحریم ارتباطی با تحولات داخلی در ایران ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روند مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها هیچ ارتباطی با تحولات داخلی ایران ندارد. این موضوع مسیر خاص خود را دارد و در همین مسیر باید به پیش برود.

کنعانی: روند مذاکرات رفع تحریم ارتباطی با تحولات داخلی در ایران ندارد

به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود گفت: وحدت هفته برادری، دوستی و مودت و تمرکز بر مبانی و اصول مشترک بین امت اسلامی از همه گرایش‌ها را  خدمت امت اسلامی و به همه کشورهای اسلامی تبریک عرض میکنم. این هفته فرصت خوبی است برای امت اسلامی که روی مشترکات تاکید کرده و از اختلاف‌نظر دوری کنند و اینکه ما اصول و مبانی مشترکی داریم که در صورت تمرکز بر آنها از اختلافات بی‌نیاز هستیم و می‌توانیم از ظرفیت‌های کشورهای اسلامی برای تامین امت اسلامی استفاده کنیم و پایبند به آموزه‌های ارزشمند دین مبین اسلام باشیم و ارزش‌های دینی را ترویج کنیم.

 

موضع ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات وزارت خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت:‌ در بحث مباحث مربوط به مذاکرات و گفت‌وگوها بارها در این جلسه هم اعلام شده و آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم اخیرا مجددا تاکید کرده‌اند که رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره است به منظور دستیابی به توافقی که پایدار و متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد و منافع ملت ایران را تامین کند و در عین حال توافق پایدار و ماندگاری باشد.

کنعانی افزود: این موضع بارها مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است و اخیرا در گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده عالی اتحادیه اروپا آقای بورل مجددا مورد تاکید قرار گرفت که اینکه ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است. اینکه دیدگاه‌هایی در طرف مقابل مطرح شده و برخی صداها را در حوزه غرب، آمریکا و یا در اروپا شنیده‌ایم که روند گفت‌گوها را با مسائل اخیر داخلی در جمهوری اسلامی ایران ارتباط داده‌اند و به اشاعه اخبار غلط و نادرست دامن می‌زنند.

وی تصریح کرد: ما معتقد هستیم اساسا موضوع داخلی جمهوری اسلامی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نمی‌دهیم که کشوری در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران مداخله کند. موضوع مذاکرات موضوع مشخصی است و چارچوب روشنی داردو  جزییات کاملا برای طرف‌ها روشن است. لذا مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بارها بیان شده و آماده هستیم در همان مسیر کار را پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تامین کننده منافع همه طرف‌ها باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: تاکید می‌کنیم آماده تعامل دوسویه به همه طرف‌هایی هستیم که در مسیر مذکراه قرار دارند برای اینکه مذاکرات به نتیجه برسید اما تاکید می‌کنیم در برابر هرگونه تلاش طرف‌های غربی و دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار و امتیازخواهی و باج‌خواهی در برابر هر اقدام محدود کننده علیه ملت ایران با جدیت ایستادگی می‌کنیم و به موقع به آنها پاسخ می‌دهیم.

 

شاهد رفتار دوگانه کشورهای غربی در مبحث حقوق بشر هستیم

وی در پاسخ به سوالی در مورد حمله به سفارت خانه های ایران در کشورهای اروپایی گفت: متاسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در مبحث حقوق بشر هستیم و بسیار جالب است همزمان از مخالفت خودشان با خشونت صحبت می کنند و همزمان به دولت جمهوری اسلامی ایران توصیه می‌کنند که شما در برابر کسانی که امنیت عمومی را بر هم زده‌اند خویشتن داری کنیدو از دست زدن به اقدامات خشونت‌آمیز پرهیز کنید.

 

اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوتند و نتیجه متفاوت دارند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که شنونده انتقاد است و به نگاه انتقادی و اعتراضی توجه می‌کند و حرف‌های شنوندگان را خواهد شنید اما در عین حال جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی که باید حافظ امنیت ملت و شهروندان خود باشد، در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد. اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوت هستند و نتیجه متفاوت خواهند داشت.

وی تاکید کد: آنهایی که در جمهوری اسلامی ایران، دولت ایران را به عدم خشونت توصیه می‌کنند، در کشورهای خودشان به خشونت طلبان اجازه می‌دهند که هم علیه سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران دست به اقدام خشونت آمیز بزنند. معترض سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران بشوند که بر مبنای کنوانسیون وین دارای مصونیت دیپلماتیک است. همچنین به خشونت طلبان اجازه می‌دهند که متعرض دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران باشند در کشوری که مدعی دموکراسی است به ما درس های دموکراسی یاد میدهند و توصیه های اخلاقی می کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: درباره نحوه تعامل با شهروندان اجازه می دهند که فرد مهاجمی با سلاح سرد وارد سفارت جمهوری اسلامی ایران شود و سفیر جمهوری اسلامی را که یک خانم هست است مورد تهدید و در معرض هجوم قرار دهد. کارمند سفارت را مضروب کند و بعد صحبت از توصیه‌های اخلاقی می‌کنند.

 

ایران با انتقاد مشکلی ندارد اما درباره خشونت موظف است به تامین امنیت برای شهروندان است

وی تاکید کرد: ایران با انتقاد مشکلی ندارد اما درباره خشونت موظف است به تامین امنیت برای شهروندان است لذا رفتار کشورهای غربی، رفتار دوگانه‌ای است. اینکه در کشورهایی که ادعای دموکراتیک میکنند به گروه‌هایی اجازه حضور می‌دهند که سابقه فعالیت‌های تروریستی دارند به آن ها مجال و میدان می‌دهند که دست به خشونت بزنند.

وی در مورد آخرین پیگیری‌ها از وضعیت اسدی گفت: پیگیری‌ها درباره اسدالله اسدی همچنان ادامه دارد و همه تلاش‌هایی که در این زمینه لازم بود، هم در حوزه حقوقی، سیاسی و کنسولی انجام داده و می‌دهیم و امیدواریم ایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن آزاد شود.

وی اقدام وزارت امور خارجه درباره موضع‌گیری برخی کشورها در قبال سرکوب اغتشاشات در ایران گفت: موضوعات داخلی جمهوری اسلامی ایران مربوط به ایران است و جمهوری اسلامی در عالی‌ترین سطح دیدگاه و مواضع خود را اعلام کرده و دولت جمهوری اسلامی ایران در تعامل مستقیم و قانونی با این موضوع تعامل  و بررسی میکند و دیدگاه‌های روشنی اعلام شده است و پزشکی قانونی نتایج بررسی‌های فنی و پزشکی و تخصصی خود را در این زمینه اعلام کرده است.اینکه کشورهایی به بهانه یک رخ در داخل جمهوری اسلامی ایران به خودشان حق مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی را می‌دهند چنین مداخلاتی کاملا مردود و غیر قابل قبول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: درخصوص اظهاراتی که برخی از وزیران خارجه کشورهای غربی مطرح کرده‌اند جالب است کشورهایی که درخصوص موضوع حقوق زنان و حقوق بشر در جمهوری اسلامی اعلام موضع می‌کنند که نه در تاریخ دور دستشان بلکه در تاریخ معاصر و در تاریخ تحولات ماه‌های اخیر و سال‌های اخیرشان ما موضوعات مشمئزکننده‌ای در نوع رفتارهای حقوق‌بشری خودشان هم در ارتباط شهروندان خودشان و هم در ارتباط با شهروندان کشورهای دیگر از جمله در ارتباط با شهروند ایرانی زن ما در آنجا می‌بینیم.

کنعانی بیان کرد: یکی از کشورهایی که اکنون در بحث حقوق زن و حقوق زنان در ایران مدعی است، شهروند ایرانی زن و مامور رسمی آن کشور و پلیس آن کشور در مقابل دیدگان فرزندش به شدیدترین شیوه غیراخلاقی و غیرانسانی برخورد می‌کند که حتی نمی‌توان در پشت تریبون نوع رفتار را توضیح داد و با خشن‌ترین وجه با یک شهروند ایرانی خانم برخورد می‌کنند به گونه ای که حتی صدای برخی از نمایندگان پارلمان آن کشور هم در آمده است.

وی تصریح کرد: آن وقت چنین کشورهایی به ما درس اخلاق می‌دهند و به ایران توصیه‌های اخلاقی درباره رعایت حقوق زنان وعدم خشونت می‌دهند. من در در جلسه دیگری هم عرض کردم کشوری که الان پرچمدار ایجاد اقدامات دسته جمعی علیه جمهوری اسلامی ایران است با پرچم حقوق زنان و حقوق بشر، همان کشور جزو متهمان اساسی است نه فقط متهم بلکه مجرمان اساسی و اثبات شده مبتنی بر اسناد و مدارک موجود است که تجهیزکننده رژیم بعث عراق به سلاح شیمیایی علیه شهروندان ایرانی و شهروندان کرد ایرانی مشخصا بمباران شیمیایی شهرستان سردشت بوده که اثبات شده است و این موضوع وجود دارد و هر ساله هم مراسم یادبود قربانیان بمباران شیمیایی سردشت برگزار می‌شود و هنوز اسناد زنده این شهروندان مصدوم ما از بمباران شیمیایی همین دولت مدعی حقوق بشر وجود دارد ما چگونه این دوگانگی را با هم جمع کنیم

.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اینکه عده‌ای تلاش کنند از یک موضوعی ابزار سیاسی بسازند برای گرفتن امتیاز در میز مذاکره در حوزه دیگر این رفتارها رفتارهای دوگانه‌ای است. خشونت اگر بد است همان کشورهایی که توصیه‌های اخلاقی به دیگران می‌کنند ابتدا لازم است خودشان ملتزم به عدم خشونت باشند حفاظت از اماکن دیپلماتیک وظیفه قانونی این دولت‌ها است و اینکه اجازه ندهند تعرض به امکان دیپلماتیک صورت بگیرد و مصونیت دیپلماتیک دیپلمات‌ها حفظ شود و اجازه بدهند نمایندگی‌های سیاسی بتوانند فعالیت‌های دیپلماتیک خود را داشته باشند این میزان از تعرض به یک نمایندگی دیپلماتیک در کشوری که خود را مدعی حقوق بشر می‌داند و خود را الگوی رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی می‌داند یک دوگانگی کاملا آشکار است.

 

اقدامی که ایران انجام داد بر اساس اقدامات رسمی و شفاف بود

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد حمله به مقر گروهک‌های تروریستی در شمال عراق ادامه داد: اقدامی که ایران انجام داد براساس اقدامات رسمی و شفافی بود که پیش از آن صورت گرفت. همان طور که به صورت رسمی اعلام کردیم اقدام ایران در ضربه زدن به مقرهای گروهک‌های معاند مسلح و تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق متعاقب همه اقدام‌های رسمی بود که ایران پیشاپیش انجام داده بود. یعنی اطلاع رسمی به مقامات دولت مرکزی عراق که از بخش هایی از خاک اقلیم برای اقدامات ضد امنیتی علیه اراضی و شهروندن ایرانی صورت می‌گیرد و یادداشت‌های رسمی همراه با مستندات صورت گرفته بود و همین اقدام در خصوص مقامات اقلیم هم صورت گرفته بود.

کنعانی با اعلام اینکه ایران به درخواست دولت عراق برای گفتگو پاسخ مثبت داد و هفته گذشته نشستی بین مسئولان ذیربط در بغداد برگزار شد، تاکید کرد: به رغم تاکید طرف ایرانی برای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق، انتظارات ایران به صورت صریح و واضح مبنی بر اینکه دولت عراق باید حاکمیت خود را بر تمام سرزمین خود اعمال و از تبدیل بخش‌هایی از خاک این کشور برای تعرض به مرزها و مرزبانان آن پیشگیری کند بیان شد و دولت عراق دیدگاه‌ها را شنید و قول‌های لازم را به ایران داد.

کنعانی  اقدامات وزارت خارجه برای تسهیل شرایط دریافت هویت ایرانی برای فرزندان دارای مادر ایرانی چیست،گفت: بیش از یکسال است که این قانون وارد مرحله اجرایی شده و خوشبختانه برخی از مادران ایرانی هم بر اساس همین قانون و درخواستی که به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در این زمینه ارائه کرده‌اند موفق شدند برای فرزندان خودشان اسناد هویت ایرانی و گذرنامه ایرانی دریافت کنند. بنابراین این قانون عملاً در مرحله اجرایی قرار دارد و در نمایندگی‌های ما بر اساس مر قانون صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اینکه در این زمینه شکایت‌هایی درخصوص طولانی بودن روند وجود دارد بنده این احتمال را رد نمی‌کنم هرچند نمی‌توانم الان به‌صورت دقیق تایید کنم آیا این یک روند عمومی است و یا ممکن است در نمایندگی خاصی مشخصا مورد گله و انتقاد بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بخش معاونت کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه جدیت لازم را دارد و این اهتمام است که قانون مصوب جمهوری اسلامی ایران با دقت و سرعت انجام شود در عین حال روند کنسولی برای احراز هویت به طور طبیعی در ماهیت و ذات خود می‌تواند روند نسبتا زمان‌بر هم باشد. دلیل آن هم این است که ارائه هویت ایرانی مستلزم داشتن اسناد و مدارکی است که باید متناسب با جزئیاتی که در قانون درج شده ارائه شود و در مراجع خود بررسی شود و این اقدام در گام آخر برای صدور اوراق هویتی انجام شود. گمان می‌کنم اگر نقیصه‌ای وجود دارد و یا در جایی روند طولانی شده می‌تواند موردی باشد و یا می‌تواند متاثر از روند تکمیل مدارک باشد.

 

روند مذاکرات رفع تحریم‌ها هیچ ارتباطی با مسائل داخلی ایران ندارد

وی درباره تاثیر حوادث اخیر ایران روی روند مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ روند مذاکرات و گفت و گوهای رفع تحریم ارتباطی با تحولات داخلی در جمهوری اسلامی ایران ندارد و آن موضوع مسیر خاص خودش را دارد و در همان چارچوب باید پیش برود.

وی درمورد اینکه چند خارجی در اعتراضات ایران دستگیر شده‌اند، گفت: این اطلاعات مربوط به حوزه بنده نیست و قبلا از سوی مراجع ذیربط اعلام شده است و این مراجع به طریق اولا در این زمینه اقدام خواهند کرد. چیزی که اعلام شد نقش داشتن برخی از شهروندان خارجی در تحولات اخیر داخلی ایران و اقدامات غیرقانونی است که نباید مرتکب می‌شدند. در این زمینه بررسی‌ها صورت گرفته و در حال صورت گرفتن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: همان طور که اعلام شده برخی از شهروندان بعد از اثبات عدم دخالت آزاد شدند و در خصوص بقیه شهروندان اقدامات قانونی و بررسی‌ها در حال صورت گرفتن است به سفارت‌های مطبوع این افراد هم اطلاع‌رسانی شده است و در روند خود در حال پیگیری است.

کنعانی عنوان کرد: به طور طبیعی انتظار این است که شهروندان خارجی که با هر دلیلی در شرایط کنونی در جمهوری اسلامی ایران در حال سفر هستند پایبند به قوانین و مقررات باشند و از ورود به موضوعاتی که اساساً در حیطه مسافرت عادی شهروند خارجی نیست ورود نکنند.

 

ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی کشوری امن است

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی کشور امنی است و در این زمینه کسی متعرض آنها نخواهد شد اما در شرایط خاص انتظار این است که مسافرانی که با انگیزه‌های گردشگری، تجاری یا هر انگیزه دیگری وارد ایران می‌شوند به موازین و مقررات ایران پایبند باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره قفقاز جنوبی گفت:‌ در خصوص مباحث قفقاز جنوبی موضع رسمی ما این است که باید در هر تحولی باید به مرزهای بین‌المللی و ژئوپلیتیک منطقه احترام گذاشته شود و تا زمانیکه تغییری علیه منافع جمهوری اسلامی ایران رخ ندهد و این موضع رسمی و شفاف ما است و بارها به صورت موضع رسمی اعلام شد و هم در ملاقات و مذاکرات با مقامات عالیه کشورهای منطقه مانند جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در این زمینه تاکید شد.ما حتما از حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات میان دو کشور حمایت می‌کنیم و معتقد هستیم بهترین مسیر برای حل و فصل این اختلاف مسیر دیپلماسی و مذاکره است و ما حمایت است.

 

آغاز فعالیت‌های سرکنسول‌گری ما در ارمنستان

وی درباره سرکنسولگری ایران در ارمنستان گفت: براساس توافقی که میان دو کشور صورت گرفت و منافع مشترک این اقدام انجام شد و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران باز شد سرکنسول ما کمتر از دو هفته پیش مستقر شد و روانامه خود را تسلیم وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان کرد و فعالیت‌های رسمی سرکنسولگری ما آغاز شده و این یک اقدام کاملاً روشن دیپلماتیک مبتنی بر توافق میان دو کشور و منافع مشترک دو کشور است.

کنعانی درباره حملات اخیر در افغانستان و به خطر افتادن امنیت شهروندان این کشور گفت:‌ متاسفانه همچنان شاهد رخدادهای بسیار تلخی در افغانستان هستیم. باید اشاره کنم که اگر موضوع حقوق زنان مطرح است همه ما این حادثه بسیار تلخ اقدام تروریستی در یک موسسه آموزشی در غرب کابل را که حدود کمتر از دو هفته قبل شاهد آن بودیم که چه تعداد دخترکان مظلوم و دانش‌آموزان ما در یک موسسه آموزشی در کابل در نتیجه اقدام تروریستی پرپر شدند و این حادثه ده‌ها شهید و مجروح به جای گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما متاسفانه شاهد تکرار این اتفاقات در افغانستان هستیم که مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان است که امنیت مردم افغانستان را تامین کنند و هم مسئولیت نهادهای حقوق بشری و هم اینکه این یک تذکر عمومی به همه دولت‌ها است که کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند هم از حقوق زنان و کودکان در افغانستان دفاع کنند و هم به تامین امنیت فراگیر در افغانستان کمک کنند.

کنعانی عنوان کرد: چیزی که در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران موضوعیت پیدا می‌کند این است که ما جزو کشورهایی هستیم که همواره در این مسیر تلاش کرده‌ایم، ارتباط ما با سرپرستی موقت افغانستان ادامه دارد و از اهداف اساسی این ارتباطات کمک به تامین امنیت در افغانستان بود که در عین حال تاکید بر لزوم تشکیل دولت مرکزی فراگیر و همچنین گسترش مناسبات دوجانبه و تلاش برای تامین نیازهای اقتصادی شهروندان افغانستان، گسترش همکاری‌های تجاری، تامین نیازهای اساسی در حوزه مواد غذایی و مواد بهداشتی و درمانی و هم کمک به ملت افغانستان در شرایط اضطراری و در زمانی که این اتفاق ناخوشایند تلخ تعدادی اقدام تروریستی رخ داد جمهوری اسلامی ایران برای تعدادی از مجروحان بدحال این اتفاقات امکانات و پرواز فرستاد و برای درمان به ایران منتقل کرد و درمان آنها را تکفل کرد و در حوزه ارسال بعضی کمک‌ها برای مناطقی که دچار سیل شده بودند کمک‌های انسانی ارسال کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر دوجانبه و حوزه سیاسی در حال کمک به تقویت صلح و ثبات تشکیل دولت فراگیر و هم در حوزه مناسبات اقتصادی و تجاری و توسعه مناسبات دوجانبه و تامین نیازهای اساسی مردم به رویکردهای چند جانبه منطقه‌ای در آنجا پایبند است و در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام داده و هر رخدادی که در این زمینه شکل بگیرد جمهوری اسلامی ایران قبلا فعالانه در آن مشارکت کرده و خواهد کرد.

 

موضع جمهوری اسلامی در این زمینه اوکراین کاملا روشن و واضح است

وی درباره موضوع اوکراین گفت: ما همه سوالات را پاسخ دادیم و پاسخ مکتوب فرستادیم. موضع جمهوری اسلامی در این زمینه اوکراین کاملا روشن و واضح است. ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم مناسبات ما با هر دو طرف درگیری یعنی روسیه و اوکراین در چارچوب منافع و مصالح مشترک بوده و ادامه پیدا کرده و همکاری‌های ما مبانی قانونی و رسمی داشته است. بنابراین ما در این زمینه به طور واضح پاسخ داده‌ایم و اتهامات را در این زمینه نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت.

سخنگوی وزارت اورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اخراج دانشجویان ایرانی در اوکراین افزود: گزارش تایید شده‌ای از چنین اقدامی از سوی دولت اوکراین نداریم. بخش قابل توجهی از دانشجویان ایرانی زمانی که شرایط سخت کرونا بود و با وضعیتی که در همه کشورها وجود داشت و امکان حضور در جلسات حضوری نبود به ایران آمده بودند و بعد از عادی شدن شرایط برخی دانشجویان برگشتند.

وی تاکید داد: یکی از تلاش‌های جدی وزارت امور خارجه و سفارت ایران در اوکراین در زمان ابتدای جنگ، امکان خروج امن شهروندان ایرانی و دانشجویان شاغل به تحصیل به خارج از کشور است و ایران توانست در این زمینه شهروندان را در سریع‌ترین زمان به خارج اوکراین منتقل کند. 

کنعانی در مورد حمله به سفارت ایران در لندن بیان کرد: اقداماتی همانند اتفاقی که غروب روز گذشته در لندن افتاده به لحاظ ارزش، اقدام بی‌ارزشی است اینکه یک تعدادی به یک نمایندگی دیپلماتیک حمله کند و پرچم کشوری را پایین بکشند فی‌نفسه بی‌ارزش است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که مسئولیت دولت پذیرنده حفظ نمایندگی‌های دیپلماتیک است. دولت‌ها موظف هستند مقررات بین‌المللی و مشخصا کنوانسیون وین در حفاظت از امنیت نمایندگی‌ها پایبند باشند. اتفاقا دولت انگلیس هم از جمله کشورهایی است که در این زمینه بسیار مدعی است.

کنعانی بیان کرد: جای تاسف دارد که در چنین کشوری نه فقط در این بازه زمانی، بلکه در مقاطع طولانی سالیان گذشته هم نمایندگی دیپلماتیک و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی بارها مورد تعرض قرار گرفته است. جای بسیار تاسف است که کشورهای مدعی حتی درخصوص تامین امنیت یک مکان دیپلماتیک هم به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و در این زمینه مدعی جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

تذکرهای جدی به سفیر انگلیس در تهران داده شد

وی ادامه داد: ما بر وظیفه قانونی دولت انگلیس در این زمینه تاکید می‌کنیم در این روزها هم چند بار سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد، تذکرهای جدی داده شد، مسئولیت انگلستان در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک ما مورد تاکید قرار گرفت و این انتظاری است که ما از دولت انگلیس داریم که اگر نمی‌توانند امنیت را تامین کند به دولت جمهوری اسلامی ایران را اعلام کند. اگر پذیرنده نمایندگی دیپلماتیک است به مسئولیت خود عمل کند و اگر مقابله با خشونت برای آنها یک اصل و اصالت است در سرزمین‌های خودشان اعمال کنند و با خشونت طلبان برخورد کنند و اجازه تعرض و فعالیت به خشونت‌طلبان ندهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همچنین از تلاش‌های صمیمانه توام با حسن‌نیت دولت عراق در این زمینه حتما استقبال می‌کنیم و امیدواریم اتفاقات مثبت در آینده بیفتد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها