|

بررسی اتفاقات شب گذشته دانشگاه شریف؛ از لغو شبانه تجمع اساتید دانشگاه تا تغییر ترکیب تحریریه روزنامه شریف؛

نیمه‌شب رازآلود «شریف»

فراخوان اساتید دانشگاه شریف برای برگزاری تجمع در محیط دانشگاه از دیروز به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و به دیگر دانشگاه‌ها هم کشیده شد. دانشگاه‌های فردوسی مشهد، امیرکبیر، بابل و تهران هم فراخوان تجمع اعتراضی دادند. اما جلسه‌ای «فوق‌العاده» ساعت 10 شب برگزار شد.

نیمه‌شب رازآلود «شریف»
میلاد علوی خبرنگار سیاسی شبکه‌شرق

معاون آموزش دانشگاه شریف به «شبکه شرق»: عصر دعوت‌نامه فرستادند، شب جلسه شورای دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد.

 

آنچه گذشت

دوشنبه‌شب، نام دانشگاه شریف با کوی دانشگاه گره خورد. از ساعت حدود 17 دوشنبه، با حضور نیروهای لباس‌شخصی مقابل در شمال دانشگاه شریف، درگیری‌ها آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه داشت. درگیری‌ای که در جریان آن، تعدادی از دانشجویان بازداشت شدند که رفته رفته آزاد شدند. این هتک حرمت به دانشگاه سبب شد تا اساتید و اعضای هیئت علمی شریف فراخوانی برای برگزاری تجمع در ظهر شنبه دهند. فراخوانی که البته به نتیجه نرسید.

 

جلسه اضطراری

فراخوان اساتید دانشگاه شریف برای برگزاری تجمع در محیط دانشگاه از دیروز به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و به دیگر دانشگاه‌ها هم کشیده شد. دانشگاه‌های فردوسی مشهد، امیرکبیر، بابل و تهران هم فراخوان تجمع اعتراضی دادند. اما جلسه‌ای «فوق‌العاده» ساعت 10 شب برگزار شد. جلسه‌ای که خروجی آن شد لغو تجمع اعتراضی اساتید دانشگاه و البته تغییر شبانه تحریریه روزنامه شریف. روزنامه شریف یکی از رسانه‌های زیر نظر دانشگاه شریف بود که در سال‌های گذشته اعتبار خوبی میان دانشگاهیان پیدا کرده بود.

 

جزئیات یک نشست شبانه

شورای دانشگاه شریف حدود 45 عضو دارد. این شورا شب گذشته به طور فوق‌العاده تشکیل جلسه داد. محمود سعادت‌فومنی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌‍وگو با «شرق» در پاسخ به سؤالی درباره نشست فوق‌العاده شورای دانشگاه شریف و لغو تجمع اساتید دانشگاه اظهار کرد: «این جلسه شب گذشته به صورت مجازی برگزار شد. از مجموع حدود 45 نفر از اعضای شورای دانشگاه، حدود 40 نفر از اعضا حضور داشتند. جلسه به صورت مجازی برگزار شد. دعوت‌نامه هم عصر همان روز برای اعضا از طریق ایمیل ارسال شده بود. من حدود ساعت شش بعدازظهر دعوت‌نامه را دیدم بنابراین قبل از آن برای اعضا ارسال شده بود». او برگزاری نشست اضطراری را اقدامی غیرمعمول ندانست و تصریح کرد: «فکر می‌کنم در آیین‌نامه شورای دانشگاه پیش‌بینی شده است که در صورت درخواست اعضا و تأیید رئیس دانشگاه، شورا می‌تواند تشکیل جلسه داشته باشد. با توجه به درخواست‌های متعدد همکاران و شرایط خاص دانشگاه، نظر مسئولان این بود که این جلسه تشکیل شود. به‌نظرم در این شرایط اتفاق عجیبی رخ نداده است».

شنیده‌های خبرنگار شبکه شرق حاکی از آن است که لغو برنامه اساتید دانشگاه شریف برای برگزاری تجمع اعتراضی به هتک حرمت این دانشگاه در نتیجه درخواست‌های بیرونی صورت گرفته است. موضوعی که البته معاون آموزشی دانشگاه شریف آن را نمی‌پذیرد. او تلویحا نگرانی اساتید از گسترش دامنه تجمع به بیرون از دانشگاه و برخوردهای احتمالی را دلیل این موضوع اعلام و تأکید کرد: «اعضای هیئت علمی دانشگاه نگران بودند که با توجه به اتفاقات رخ‌داده، از تجمع سکوت اساتید سوءاستفاده شود و به همین دلیل خواستار لغو تجمع شدند. اساتید نمی‌خواستند باعث و بانی اتفاقاتی خارج از دانشگاه قلمداد شوند. همین الان هم متأسفانه اطراف دانشگاه شلوغ شده است. به‌نظرم لغو تجمع تصمیم درستی بود» با این حال برخی از دانشجویان دانشگاه شریف و فعالان انجمن‌های این دانشگاه، در گفت‌وگوهای جداگانه با خبرنگار «شرق» بر نقش نهادهای بیرونی تأکید داشتند.

شب گذشته بود که برخی دانشجویان دانشگاه شریف در صفحات مجازی خود به نقل از رئیس دانشگاه نوشتند که این مقام مسئول به طور غیرمستقیم به دانشجویان گفته که در صورت بازداشت‌شدن‌شان، دیگر کاری از دست دانشگاه بر نمی‌آید. پیگیری‌های خبرنگار شبکه شرق حکایت از آن داشت که این جمله از سوی معاون دانشجویی دانشگاه شریف و به نقل از رئیس این دانشگاه خطاب به برخی دانشجویان گفته شده اما معاون آموزشی این دانشگاه این مسئله را در جریان گفت‌وگوی خود با شبکه شرق تکذیب کرد: «اصلا چنین چیزی نبوده است. دانشگاه پیگیر کار همه دانشجویان خود به‌ویژه کسانی خواهد بود که در ارتباط با تجمعات داخلی دانشگاه بازداشت شوند. خواسته ما از دوستان هم این بود که اجازه دهند نهادهای داخل دانشگاه به تخلفات تجمعات درون دانشگاه رسیدگی کنند که گویا موافقت شده است». 

البته در میان بازداشت‌شدگان، بودند کسانی که در بیرون دانشگاه و در خیابان‌های اطراف دانشگاه‌های دیگر و یا شهرهای دیگر بازداشت شده بودند که دانشگاه کار آنان را هم پیگیری کرده و می‌کند».

 

تغییر ترکیب روزنامه شریف؛ تقابل روایت‌های رسمی و غیررسمی

اتفاق عجیب دیگر نیمه‌شب رمزآلود شریف به تغییر ترکیب تحریریه «روزنامه شریف» اختصاص داشت. تمام اعضای این تحریریه شب گذشته عوض شدند و تمام حساب‌های مجازی این روزنامه هم به تیم جدید منتقل شد. تیمی که رویکردهای سیاسی آن به دانشگاه و دولت سیزدهم و وزارت علوم نزدیک‎‌تر است. این تغییر پس از آن اتفاق افتاده که جواد شاکر، سردبیر این روزنامه از زندان آزاد شد. او حدود 10 روز قبل بازداشت شده بود. معاون آموزش دانشگاه شریف معتقد است که تغییرات رخ‌داده ناگهانی نبوده است. او گفت: «تغییر ناگهانی نبود. تا جایی که می‌دانم تقریبا از دو ماه قبل مسئولان روزنامه تغییر کرده بودند. تحویل کانال مجازی روزنامه قرار بود به تدریج صورت گیرد که متأسفانه دو هفته پیش مسئول کانال احضار شد. پس از بازگشت او، این تغییرات اتفاق افتاد». با این حال تیم قبلی روزنامه شریف تأکید دارد که روند طی‌شده، برخلاف سنت‌های معمول بوده و اعضای تحریریه در جریان موضوعات نبوده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها