|

شبکه شرق آمار دانشجویان بازداشتی وقایع اخیر را بررسی می‌کند:

در انتظار آزادی

پیگیری های شبکه شرق نشان می‌دهد تعداد دانشجویان بازداشتی حدود 60 نفر است که هنوز آزاد نشدند.

در انتظار آزادی
میلاد علوی خبرنگار سیاسی شبکه‌شرق

صبح امروز مسئولان وزارت علوم از آزادی برخی از دانشجویان بازداشتی در جریان اعتراضات به جان باختن مهسا امینی در ایران خبر دادند. اما هنوز تعداد دقیق دانشجویان بازداشت شده اعلام نشده است.

علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم در این رابطه گفت : «با تلاش وزیر علوم و همکاری دستگاه‌های امنیتی و قضائی اکثر دانشجویان دستگیر شده در ناآرامی‌های اخیر آزاد شدند». پس از این اظهارات، روسای دانشگاه‌های مختلف ایران به ویژه دانشگاه‌های تهران، شریف و علامه طباطبایی در اظهاراتی جداگانه از آزادی برخی از دانشجویان این دانشگاه‌ها خبر دادند. براساس اخبار امروز، ۹ نفر از دانشجویان بازداشتی دانشگاه علامه طباطبایی، ۴ از دانشجویان بازداشتی دانشگاه شریف و 7 نفر از دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران که مقابل خیابان کریم‌خان‌زند بازداشت شده بودند، امروز آزاد شده‌اند.

 

لیست انتظار آزادی

محمدعلی کامفیروزی، وکیل دادگستری که در طول این مدت وکالت پرونده برخی از دانشجویان بازداشتی را برعهده داشته، در گفت‌وگو با «شبکه شرق»، تعداد دانشجویان بازداشتی را بیش از آمار و ارقام اعلامی از سوی مقامات مسئول دانست و تصریح کرد: «باید گفت که چند ده نفر از دانشجویان معترض بازداشت شده‌اند. بخشی طی یکی دو روز اول ازاد شدند. بخش دیگر با قرار کفالت و تأمین کیفری آزاد شدند که همین مسئله نشان دهنده تشکیل پرونده قضائی برای دانشجویان بازداشتی است. علی رغم اینکه مسئولان دانشگاهی و وزارت علوم هفته پیش تعهد داده بودند که تمامی دانشجویان بازداشتی آزاد می‌شوند، اما دیروز و امروز دوباره شاهد بازداشت تعدادی از دانشجویان در سراسر کشور بودیم که اسامی برخی از آنان منتشر شده است.»

 

حدود60 دانشجو در انتظار آزادی

پیگیری‌های خبرنگار شبکه شرق از میان دانشجویان و انجمن‌های آنان، حاکی از آن است که تعداد دانشجویانی که آزاد نشده‌اند، حدود 60 نفر است. این لیست که نزد شرق محفوظ است، فقط شامل کسانی است که خانواده‌هایشان حاضر شده‌اند نام آنها در اختیار انجمن‌ها و دیگر دانشجویان قرار دهند.

3 فعال دانشجویی به خبرنگار «شبکه شرق» گفتند که تعدادی از خانواده‌ها بازداشت دانشجویانشان را بنا به دلایل مختلف، اعلام نکرده‌اند.

یک فعال دانشجویی دانشگاه شریف نیز در گفت‌وگو با شبکه شرق، تاکید کردند که 13 تن از دانشجویان این دانشگاه در زندان هستند و فعلا خبری از آزادی آنان نیست. 8 نفر از آنها نیز از سوی نهادهای خارج از دانشگاه احضار شده‌اند. مائده دلبری و میلاد شمالی از دانشجویانی هستند که قرار بازداشت‌شان تمدید شده است. اساتید دانشگاه‌های مختلف ایران نیز با صدور بیانیه‌هایی خواستار آزادی دانشجویان شدند.

 

پیگیری های بی نتیجه

پیگیری‌های خبرنگار شبکه شرق از وزارت علوم تا لحظه نگارش این گزارش هم به جایی نرسید. اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم اطلاع دقیقی از ماجرا نداشتند. حسین میرزایی، عضو این کمیسیون به شبکه شرق گفته بود که کمیسیون فرهنگی تازه امروز اولین جلسه خود را برگزار خواهد کرد.

 

آمار رسمی؛ 15 نفر

در همین راستا عصر امروز، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، درباره آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی گفت که «بسیاری از دانشجویان بازداشتی در جریان درگیری‌های اخیر با وساطت این نهاد و وزارت علوم آزاد شده‌اند و تعداد دانشجویان همچنان در بازداشت بسیار محدود و حداکثر ۱۵ نفر است که پرونده آنها در حال رسیدگی است.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها