|

اراده جدی دولت برای حفظ نخبگان در کشور

رئیس‌جمهوری گفت: موفقیت‌های نخبگان کشور در المپیادهای علمی جهانی، از مهم‌ترین مصادیق امیدآفرینی در کشور و بسط روحیه خودباوری در جامعه است.

اراده جدی دولت برای حفظ نخبگان در کشور

رییس جمهور تاکید کرد که باید به خواسته‌ها و مشکلات جامعه پزشکی توجه و از نظرات آنها استفاده شود.

سید ابراهیم رییسی صبح امروز در همایش ملی خدمت ماندگار با گرامیداشت یاد شهدای سلامت و مدافع حرم و تقدیر از کادر درمان و سلامت کشور، اظهار کرد: همه مردم در همه کشورهای دنیا خود را خدمت گزار می‌دانند، اما خدمت اقسامی دارد. یک خدمت با انگیزه کسب منفعت است که این نگاه، مادی گرایانه است و نفع شخصی در خدمت وجود دارد. خدمت دیگر از روی نوع دوستی و بشر دوستی است. در واقع در این نوع خدمت، نگاه انسان دوستانه و اومانیستی وجود دارد و از روی دلسوزی انجام می شود.

وی ادامه داد: نوع سوم خدمت برای خداست و به خدمت، ماندگاری و جاودانگی می دهد. خادم نگاهش به فوق دستان و زبان مخدوم است و به جایگاه اصلی می نگرد. شهید مطهری فرمود بدانیم راه خدا از میان خلق می گذارد و بدون رضایت خلق ، جلب رضایت خدا چگونه ممکن است؟ در این خدمت ، اگر انسان مورد تقدیر واقع نشد، احساس سنگینی یا کاستی نمی‌کند، چون دل را در گرو جایگاه برتر و قدرت و عنایت خاص خدا گذاشته است.

وی اضافه کرد: از کسی که ماه ها به خانه نرفته و برای درمان بیماران کرونایی از خانواده خود جدا مانده، چگونه می توان تقدیر کرد ؟ این خدمت که قابل جبران نیست. کدام پول و اضافه کار می تواند جبران این خدمت کند؟ مردم با همه وجود برای این خدمت ممنون و قدردان کادر بهداشت و درمان هستند. از صمیم قلب ما متشکر شما کادر درمان هستیم.

رییس جمهوری همچنین افزود: دولت از نظرات جامعه بهداشت و درمان و پزشکی استفاده می کند. مشورت با ما در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها سرمایه بزرگی برای دولت و مجلس است. چه خوب است در همه طرح ها و لوایح درباره حوزه درمان، نظرات کادر درمان و بهداشت مورد توجه قرار گیرد. خوب است نظرات دقیق و کارشناسی جامعه پزشکی اعلام شود. من به مشورت با جامعه پزشکی باور داشته و آن را به مجلس و همکارانم در دولت توصیه می‌کنم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به ارتقای علم پزشکی در کشور، گفت: نباید به این حد از پیشرفت علمی قانع شد. البته جایگاه بسیار خوبی در منطقه داریم. بسیاری از شهرهای ما از جمله شیراز و اصفهان قطب سلامت هستند. کشورهای دنیا اعتراف دارند در پزشکی ایران حرف برتر را می زند. ۹۰ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل ساخته می شود. ما از صادرکنندگان دارو هستیم. دانشگاه های علوم پزشکی به این حد بسنده نکنند و دنبال ارتقای جایگاه علم پزشکی باشند. جامعه پزشکی ثابت کرده اصحاب ما می توانیم هستیم.

رییسی همچنین افزود: افتتاح دانشگاه پزشکی ، جذب دانشجو و پرورش استاد خیلی خوب است، اما باید توجه داشت که زیرساخت های لازم باید ایجاد شود. کشور به پزشک و پرستار بیشتر نیاز دارد، اما امکانات و تجهیزات بیشتری نیاز است. دولت هم خود را موظف به ایجاد زیرساخت ها می داند. ایجاد زیرساخت ها از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی باید با کار کارشناسی همراه باشد، البته عدالت آموزشی هم باید مدنظر باشد. ما بر افزایش دانشجو، پرستار و توسعه زیرساخت ها و تربیت پزشک تاکید داریم.

وی با اشاره به شعار سال، گفت: کار دانش بنیان یعنی ضمیمه کردن دانایی به توانایی. تولید ما باید همراه باشد با دانش و فناوری تا ارزش افزوده ایجاد کند و زمینه برای افزایش تولید و صادرات فراهم شود.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه جامعه پزشکی ما باید تامین شود، تصریح کرد: پرستار نباید دغدغه تامین مالی داده باشد. معیشت پرستاران حتما باید تامین شود. بعد از۱۵ سال تاخیر، تعرفه گذاری درباره پرستان توسط وزیر بهداشت دنبال شد. این کار در دولت اجرایی شده و پرستاران شاهد اجرای آن خواهند بود.

وی خاطر نشان کرد: همسایگان ما خودشان می‌گویند ترجیح می دهند برای خدمات پزشکی به جای اروپا به ایران بیایند. این یک سرمایه بزرگی است که باید از آن مراقبت کرد. باید به خواسته‌ها و مشکلات جامعه پزشکی توجه شود و از نظرات آنها استفاده شود.

رییسی با بیان اینکه پوشش بیمه سلامت۶ میلیون از سه دهک پایین کار بزرگی بود، گفت: طرح دارویار کار بزرگی بود که اجرای آن به مراقبت نیاز دارد و پول داروخانه ها به موقع پرداخت شود.

رییس جمهوری اضافه کرد: اکنون تمام تجهیزات اتاق عمل در ایران تولید می شود. در سفر به تاجیکستان یک پک اتاق عمل هدیه بردم که آنجا درباره آن تحقیق انجام شده است. این از افتخارات کشور ما است.

وی همچنین با اشاره به اینکه نقش دولت هدایت، حمایت و نظارت است، اظهار کرد: بخش خصوصی و تعاونی ها فعالیت خود را بیشتر کنند. دولت مصمم است با تمام توان از آنها حمایت کند. این حمایت ما هم حقوقی و هم مالی است. حمایت مالی باید از شرکت دانش بنیان انجام شود. زمینه تولید و بازاریابی برای این شرکت ها فراهم کنیم.

رییسی در پایان با تقدیر از پرسنل اورژانس، گفت: پرسنل اورژانس مشکلاتی دارند از جمله تجهیزات که در حال پیگیری برای حل مشکلات آنها هستیم.

رییس جمهوری همچنین در حاشیه این همایش از تعدادی از خانواده های شهدای سلامت و کادر درمان و بهداشت کشور تقدیر کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها