|

سازمان ملل: خطر اتمی به بالاترین حد خود رسیده است

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که خطر اتمی در حال حاضر در بالاترین سطح در دهه‌های اخیر قرار دارد.

سازمان ملل: خطر اتمی به بالاترین حد خود رسیده است

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه (۲۳ اوت) گفت که خطر اتمی در حال حاضر در بالاترین سطح در دهه‌های اخیر قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: خطر اتمی به بالاترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده است. کشورهای دارای سلاح اتمی باید متعهد به «عدم استفاده اولیه» از این سلاح‌ها باشند.

وی افزود: آن‌ها همچنین باید به کشورهایی که تسلیحات اتمی ندارند اطمینان دهند که از سلاح‌های اتمی علیه‌شان استفاده نخواهند کرد یا تهدید به استفاده از آن‌ها نمی‌کنند و در کل شفاف باشند.

گوترش همچنین گفت: ما به همه کشورها نیاز داریم که دوباره به جهانی عاری از سلاح‌های اتمی متعهد شوند و از هیچ تلاشی برای آمدن به میز مذاکره به منظور کاهش تنش‌ها و پایان دادن به مسابقه تسلیحات اتمی، یک بار برای همیشه، دریغ نکنند. 

اخیراً «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه تلاش کشورهای غربی برای معرفی روسیه به عنوان یک کشور تهدید کننده تسلیحات اتمی را غیرقابل قبول خواند و گفت: واشنگتن و متحدانش پس از برانگیختن تشدید بحران اوکراین و به‌راه انداختن یک رویارویی ترکیبی شدید با روسیه، به طور خطرناکی در آستانه درگیری نظامی آشکار با کشورمان، که به معنای درگیری مسلحانه مستقیم قدرت‌های اتمی است، قرار گرفته است. بدیهی است که چنین برخوردی با تشدید تنش اتمی همراه خواهد بود.

پیش‌تر، «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه با هشدار درباره عرضه تسلیحات غرب به اوکراین و آموزش نظامیان این کشور برای نبرد با روسیه گفت که این‌گونه اقدامات خطر تبدیل شدن به یک جنگ اتمی تمام عیار را دارد.

مدودف گفت که غرب از طریق اوکراین یک جنگ نیابتی علیه روسیه به راه انداخته و سپس درباره عواقب آن هشدار داد و گفت: پمپاژ تسلیحات به اوکراین از طریق کشورهای ناتو، آموزش نظامیان این کشور در زمینه استفاده از تجهیزات غرب، اعزام مزدور و برگزاری رزمایش کشورهای عضو ناتو در نزدیکی مرز ما همگی احتمال تقابل آشکار و مستقیم ناتو و روسیه را به جای «جنگ نیابتی» افزایش می‌دهد.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه تصریح کرد: چنین تقابلی (بین روسیه و ناتو) همیشه خطرات تبدیل شدن به یک جنگ اتمی تمام عیار را دارد و این یک سناریوی فاجعه‌بار برای همه است. همین. بنابراین به خود و دیگران دروغ نگویید. فقط باید به عواقب احتمالی اعمال خود فکر کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها