|

چطور یک چشم‌پزشک تبدیل به تروریستی خطرناک شد؟

پنج سکانس از زندگی ایمن الظواهری

ایمن الظواهری، یک دهه بعد از آنکه ریاست القاعده را به دست گرفت، توسط پهپادهای آمریکایی در مرکز کابل و در محله‌ای اعیانی، کشته شد.

پنج سکانس از زندگی ایمن الظواهری

مهسا مژدهی- ایمن الظواهری، یک دهه بعد از آنکه ریاست القاعده را به دست گرفت، توسط پهپادهای آمریکایی در مرکز کابل و در محله‌ای اعیانی، کشته شد.

این چشم پزشک 71 ساله جانشین اسامه بن لادن بود که پس از کشته شدن او، گروه تروریستی القاعده را رهبری می‌کرد. آمریکایی‌ها که موجب مرگ الظواهری شده‌اند، می‌گویند طالبان با پناه دادن به رهبر القاعده، توافق دوحه را نقض کرده است.

 

تولد در خانواده‌ای تحصیلکرده

ایمن الظواهری، 71 سال قبل در نزدیکی قاهره از خانواده‌ای به دنیا آمد که پدر بزرگش امام دانشگاه الازهر و پدرش داروساز بود. خود او هم بعدها در دانشگاه قاهره چشم پزشکی خواند و دانشجویی ممتاز، با خلق و خویی ملایم بود. او وقتی نوجوان بود به اخوان المسلمین پیوست و بعدها گروهی با نام جهاد اسلامی را راه انداخت که در شلیک به انورسادات دست داشت.

ظواهری بعد از آنکه سه سال به جرم عضویت در جهاد اسلامی در زندان مصر ماند، راهی عربستان و بعدها افغانستان شد تا به کمک مجاهدینی بیاید که علیه نیروهای شوروی می‌جنگیدند.

 

دست راست اسامه بن‌لادن

 دهه نود میلادی سال‎های خوشی برای ظواهری بودند. او با اسامه بن لادن آشنا شد و با راه‌اندازی گروه القاعده، به عنوان دست راست و نزدیک‎ترین فرد به این ثروتمند سعودی، شروع به فعالیت کرد. یک سال بعد از راه‌اندازی القاعده، نام این دو به دلیل بمبگذاری در دو سفارتخانه آمریکا در کنیا و تانزانیا و کشته شدن ۲۲۳ نفر، به عنوان تروریست مطرح شد.

الظواهری در حملات 11 سپتامبر هم بن لادن را تنها نگذاشت. همراهی او در این حادثه موجب شد تا جایزه‌ای 25 میلیون دلاری برای سر این مرد مصری تعیین شود.

 

سرگردانی در کوه‎ها

حمله آمریکا به افغانستان، سرآغاز آوارگی ایمن الظواهری بود. او در کشورش حکم مرگ داشت و سراسر جهان را هم که می‌گشت جایی حاضر به پذیرشش نبود. الظواهری و بن‌لادن از آن پس مجبور شدند تا در مناطق صعب‌العبور و کوهستان‌های افغانستان و در نزدیکی مرز با پاکستان زندگی کنند. این سبک زندگی برای الظواهری تقریبا 20 سال طول کشید.

 

رهبری القاعده

در سال 2011 با مرگ بن لادن توسط پهپادهای آمریکایی، الظواهری، رهبری القاعده را به دست گرفت. در این سال‎ها او گاهی با شاخ و شانه کشیدن برای داعش و ابوبکر البغدادی و گاهی تهدید کشورهای شبهه قاره، خودش را نشان داده است. در حقیقت از او که به صورت مخفیانه زندگی می‌کرد، تنها چند فایل صوتی بیرون آمد. در همین حال القاعده هم دیگر زور زیادی نداشت و با آمدن داعش، کم‌رنگ‌تر از همیشه شد.

 

بازگشت به زندگی عادی و سپس مرگ

با روی کارآمدن طالبان در افغانستان، ایمن الظواهری، اوضاع را برای بازگشت به زندگی عادی مناسب دید. او در قلب کابل و نزدیک سفارت‌خانه‌های خارجی برای خودش خانه‌ای بزرگ تدارک دید که گاهی از تراس آن برای هواخوری استفاده می‌کرد. در حقیقت این آزادی عمل در پی بیعت ظواهری با طالبان به دست آمده بود و همین آفتابی شدن‌ها در تراس خانه، سرآخر کار دستش داد. حالا به نظر می‌رسد سیف العدل نماینده القاعده در شاخ آفریقا که 33 سال سن دارد، خودش را آماده می‌کند تا رهبری القاعده را به‌دست بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها