|

اروپا طرح کاهش واردات گاز روسیه را تصویب کرد

وزیران انرژی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به توافقی دست یافتند تا وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهند.

اروپا طرح کاهش واردات گاز روسیه را تصویب کرد

به گزارش روزنامه لو فیگارو فرانسه، حساب توییتری ریاست جمهوری چک که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را نیز بر عهده دارد اعلام کرد: کشورهای عضو این اتحادیه پس از کاهش شدید صادرات روسیه، برنامه کاهش هماهنگ مصرف گاز خود را برای کاهش وابستگی به مسکو تصویب کردند.

در این پیام آمده است: این یک ماموریت غیرممکن نبود و وزرای انرژی (اجلاس ۲۷ در بروکسل) در مورد کاهش تقاضای گاز برای زمستان آینده به توافق سیاسی دست یافتند.

روزنامه لوموند نیز این ارتباط نوشت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز به توافقی دست یافتند که مصرف گاز خود را تا زمستان آینده ۱۵ درصد کاهش دهند؛ چراکه چشم‌انداز کاهش کل عرضه روسیه تقویت شده است.

در این خبر با اشاره به اینکه استثنائات خاص برای کشورهای آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: این طرح هدف ۱۵ درصدی را در مواقع اضطراری همچون اختلال شدید جریان‌ها از روسیه اجباری می‌کند.

لوموند با استناد به توییت کلود تورمز وزیر امور خارجه لوکزامبورگ، اعلام کرد: مجارستان تنها کشوری بود که علیه این توافق رای داد.

معاون وزیر اقتصاد آلمان نیز در این ارتباط گفت: این قوانین جدید گامی بی‌سابقه در همبستگی اروپا است.

سون گیگلد ادامه داد: کشورهای عضو این اتحادیه که گاز روسیه را وارد نمی‌کنند حمایت خود را نشان می‌دهند و متعهد به کاهش مصرف خود هستند.

لوموند پیش‌بینی کرده است که این قوانین در روزهای آتی وارد قوانین اتحادیه اروپا شود.

خبر تصویب این توافق ساعاتی پس از آن اعلام شد که وزیر امور خارجه آلمان در پی تلاش اتحادیه اروپا بر اعمال تحریم بر بخش انرژی روسیه و از سویی دیگر کاهش انتقال گاز از سوی مسکو به اروپا، تاکید کرد که این اتحادیه به علت نبود و یا کمبود گاز دچار تفرقه نخواهد شد.

آنالنا بئربوک با استقبال از تلاش‌ها برای هماهنگی اقداماتی درخصوص  صرفه‌جویی گاز در سراسر اتحادیه اروپا، تاکید کرد، برغم اینکه روسیه عرضه گاز خود به آلمان و سایر کشورها را کاهش می‌دهد؛ اتحادیه اروپا متحد خواهد ماند و این موضوع نمی‌تواند موجب تفرقه در این اتحادیه شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها