|

پرسش «شبکه شرق» از اعضای فراکسیون زنان مجلس: «موضع شما در قبال برخورد گشت ارشاد با زنان چیست؟»

مشترک مورد نظر در دسترس نیست!

در روزهای اخیر، بازداشت زنان به واسطه نوع حجاب آنان از یک سو و از سوی دیگر، برخورد تند ماموران گشت ارشاد با زنان در فضای مجازی و رسانه‌ای خبرساز شده و بعضا موجب برخورد با ماموران گشت ارشاد را هم فراهم آورده است.

مشترک مورد نظر در دسترس نیست!
میلاد علوی خبرنگار سیاسی شبکه‌شرق

در روزهای اخیر، بازداشت زنان به واسطه نوع حجاب آنان از یک سو و از سوی دیگر، برخورد تند ماموران گشت ارشاد با زنان در فضای مجازی و رسانه‌ای خبرساز شده و بعضا موجب  برخورد با ماموران گشت ارشاد را هم فراهم آورده است. 

 

16 زن بی صدا

فراکسیون زنان برای اولین بار در مجلس ششم به طور مستقل تشکیل شد. فراکسیونی که آن زمان تلاش می‌کرد با پرداختن به مشکلات زنان در جامعه ایران، در جهت احقاق حقوق آنان گام بر دارد ولی با تغییر ترکیب مجالس هفتم، هشتم و نهم، این فراکسیون به حاشیه رانده شد. در مجلس دهم این فراکسیون از حاشیه خارج شد و گام‌هایی برداشت ولی با آغاز به کار مجلس یازدهم، بازهم روند تغییر کرد به طوری که امروز سکوت، بلندترین صدایی است که از نمایندگان زن مجلس یازدهم شنیده می‌شود. سکوتی که از دید آنان تلاشی است برای پرداختن به مطالبات حقیقی به جای حاشیه‌ها.

 

گشت ارشاد و موضعی که نیست

در روزهای اخیر، بازداشت زنان به واسطه نوع حجاب آنان از یک سو و از سوی دیگر، برخورد تند ماموران گشت ارشاد با زنان در فضای مجازی و رسانه‌ای خبرساز شده و بعضا موجب  برخورد با ماموران گشت ارشاد را هم فراهم آورده است. فراکسیون زنان مجلس یازدهم اما تا لحظه نگارش این گزارش تقریبا هیچ موضعی در این زمینه اتخاذ نکرده‌ است. آخرین جلسه این فراکسیون، یک هفته پیش از آغاز تعطیلات 2 هفته‌ای مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه برگزار شده است. در این جلسه به موضوعاتی نظیر عفاف و حجاب پرداخته شده اما مستقلا موضوع برخوردها با زنان به واسطه نوع حجاب آنان مورد بحث قرار نگرفته است.

 

40 تماس، بدون نتیجه

خبرنگار شبکه شرق برای پیگیری موضوع با اعضای فراکسیون زنان مجلس یازدهم تک به تک تماس گرفت. تقریبا با هر یک از اعضا این فراکسیون دست کم 3 مرتبه تماس گرفته شد. در مجموع حدود 40 تماس با 16 نماینده زن مجلس، اکثر نمایندگان تلفن خود را پاسخ ندادند. این تماس‌ها از ساعت 15 تا 19 روز 29 تیر گرفته شد. برای تک تک نمایندگان پیامکی با مضمون سوال ارسال شد تا شاید حاضر به پاسخگویی شوند اما تاثیر چندانی در روند آنان نداشت. از میان 16 نماینده، فقط 4 نماینده تلفن خود را پاسخ دادند. هیچ یک از آنان اما حاضر به اتخاذ موضع علیه نوع برخوردهای گشت ارشاد با زنان نشد.

 

فلاحی: نظر ما همان است که گفتیم

سارا فلاحی، نماینده ایلام در مجلس و سخنگوی فراکسیون زنان است. او تلفن همراه خود را پاسخ نداد ولی در پاسخ به پیامک خبرنگار شبکه شرق، اعلام کرد که «ما به عنوان فراکسیون زنان یک بیانیه صلادر کردیم و در آنجا اعلام نظر کردیم.» اشاره او به بیانیه 21 تیر فراکسیون زنان مجلس است؛ سالروز عفاف و حجاب. این بیانیه در 6 بند تنظیم شده که در بخشی از آن «ترویج ناهنجاری و قانون‌شکنی» به عنوان «پروژه مهندسی‌شده» و در ارتباط با «دشمنان مردم» در نظر گرفته شده و اعضا خواستار «برخورد بی کم و کاست، بدون اغماض و قانونی» با افرادی که «رواج بی‌عفتی در جامعه» هستند، شدند. البته در بخشی از این جامعه از «مجریان قانون» خواسته شده «حین اجرای قانون کرامت زنان را مورد توجه» قراردهند.

 

الهیان: نظری ندارم

زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس یازدهم است. او سابقه حضور در مجلس هشتم را هم در کارنامه دارد. او در جریان گفت‌وگو با خبرنگار شبکه شرق حاضر به موضع گیری درباره نوع برخوردهای گشت ارشاد با زنان نشد و گفت: «من حرفی در این زمینه نداردم.» الهیان در پاسخ به این سوال که موضوع برخورد گشت ارشاد با زنان را در فراکسیون بررسی کرده‌اید یا می‌کنید هم گفت: «با فراکسیون حرف بزنید. من اطلاعی ندارم.»

 

رحمانی: نمی‌خواهم مصاحبه کنم

فاطمه رحمانی، نماینده مشهد در مجلس یازدهم است و نایب رئیس فراکسیون زنان. او هم حاضر به اظهارنظر درباره برخوردهای گشت ارشاد با زنان نشد. او تا پیش از بیان سوال، مشکلی بابت گفت‌وگو با خبرنگار شبکه شرق نداشت ولی بعد از شنیدن سوال، موضع خود را تغییر داد و گفت که «نمی‌خواهم در این زمینه مصاحبه نمی‌کنم.» او اعلام موضع درباره عملکرد فراکسیون زنان در موضوع گشت ارشاد را هم به رئیس و سخنگوی فراکسیون واگذار کرد و گفت: «با خانم قاسم‌پور (رئیس فراکسیون زنان) صحبت کنید. فراکسیون سخنگو دارد. من حرفی نمی‌زنم. عذرخواهی می‌کنم. خداحافظ!»

 

مقصودی: از هیچ برخوردی خبر ندارم!

فاطمه مقصودی، دبیر فراکسیون زنان مجلس یازدهم است و نماینده بروجرد در پارلمان. او نه گفت «جلسه دارد» و نه «به دلیل بازدید میدانی» از زیر بار مصاحبه شانه خالی کرد بلکه به محض شنیدن سوال خبرنگار شبکه شرق گفت: «من یکبار با ایرنا درباره این موضوع حرف زده‌ام، بیشتر حرف نمی‌زنم.» او گفت که «هفته پیش با ایرنا صحبت کرده‌ام. آدم یکبار درباره هرچیز حرف می‌زند» او در مواجه با این پرسش که از هفته پیش تا امروز، برخوردهای جدیدی با زنان در شهرهای مختلف صورت گرفته است. مثلا در تهران مادری فریاد زد که «بچه‌ام مریضه» و پلیس از برخورد با مامور خاطی خبرداد. نظرتان درباره این مسائل چیست؟، گفت: «من هیچ خبری از این چیزها ندارم. فیلمی را هم ندیده‌ام. خبری هم ندارد. خداحافظ آقای شرق!»

 

سکوت مستقلان

نکته قابل توجه، سکوت نمایندگان زن مستقل و اعتدال‌گراست. معصومه پاشایی بهرام، پروین صالحی مبارکه، سمیه محمودی، سارا فلاحی، شیوا قاسمی‌پور، فاطمه مقصودی و الهام آزاد همگی نمایندگانی هستند که حضورشان در مجلس یازدهم ارتباط ساختاری و تشکیلاتی با اصولگرایان و لیست‌های ارائه شده توسط آنان در دوران تبلیغات انتخاباتی نداشت اما هیچ یک حاضر به موضع‌گیری درباره نوع برخوردهای گشت ارشاد با زنان نشده است.

 

سکوت مجازی

نمایندگان زن مجلس یازدهم هم چون نمایندگان زن مجلس دهم در شبکه اجتماعی توئیتر حضور دارند اما برخلاف آنان، موضعی درباره موضوعات مورد بحث در این شبکه نمی‌گیرند. سمیه رفیعی در 3 روز گذشته، به عید غدیر در توئیتر خود پرداخته و تشکر از رئیس اداره محیط زیست کیش. الهام آزاد هم در توئیتر خود سالروز تاسیس شورای نگهبان را تبریک گفته است. دیگر نمایندگان زن مجلس هم در 5 روز گذشته فعالیت توئیتری خاصی نداشته‌اند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها