|

سیدابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور، در نشست منطقه‌ای وزیران محیط زیست کشورهای منطقه؛

کشورها مسائل محیط زیستی را به دور از نگاه‌های سیاسی و تعارفات دیپلماتیک ببینند

رئیس‌جمهوری گفت: من از رئیس سازمان محیط زیست و کشورهای شرکت‌کننده و صاحب‌نظران می‌خواهم این مسئله را به دور از نگاه‌های سیاسی و تعارفات دیپلماتیک ببینند و دنبال کنند.

کشورها مسائل محیط زیستی را به دور از نگاه‌های سیاسی و تعارفات دیپلماتیک ببینند

سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهور صبح امروز در نشست منطقه ای وزیران محیط زیست کشورهای منطقه، با تبریک عید قربان، اظهار کرد: حفظ محیط زیست برای همه موجودات مسأله بسیار مهمی است که امروز دغدغه همه کشورها و مردم است به ویژه کشورهای منطقه که این مسأله اولویت اجتناب ناپذیر است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: هر توسعه یافتگی را باید فرع بر محیط زیست بدانیم. توسعه صنعتی ضرورت است، اما این توسعه فرع بر حفظ محیط زیست است. اگر محیط زیست برای مردم امن و آرام نباشد، توسعه یافتگی درست در جای خودش قرار نمی گیرد و حتی به تهدید برای سلامت انسان ها تبدیل می شود.

رییس جمهور با بیان  اینکه خرسندم که کشورهای منطقه به مسأله محیط زیست توجه می کنند، افزود: در قانون اساسی جمهوری ایران اسلامی به محیط زیست توجه شده است .

وی افزود: در نگاه اسلام، انسان ملزم به حفظ محیط زیست است و بشریت در این زمینه مسئولیت دارد. رفتار انسان بر تعادل نظام محیط زیست تاثیرگذار است، بنابراین انسان نباید دنبال بهره کشی از محیط زیست باشد. نگاه اسلام به محیط زیست با نگاه برخی که معتقدند باید به هر شکلی از محیط زیست بهره جست، متفاوت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه جهان کنونی با مشکلات زیست محیطی روبرو است، اظهار کرد: در غرب آسیا شاهد معضلات زیست محیطی از جمله طوفان‌های گردوغبار هستیم. کاهش امنیت زیستی و غذایی و برداشت بی‌رویه منابع منجر به کاهش رفاه عمومی شده و بر سلامت و اقتصاد هم تأثیر منفی گذاشته است.

رئیسی خاطر نشان کرد:‌ زیاده‌خواهی نظام سلطه، تروریست و محروم شدن دولت‌ها و ملت‌های منطقه از دانش و فناوری سبب بروز چالش‌های زیست‌محیطی شده است. از سویی رویکرد دولت‌های غربی در قرن‌های گذشته، دست‌اندازی بدون حد و مرز بر منابع طبیعی به خصوص در کشورهای تحت استعمار و تولید آلاینده‌ها یکی از عوامل اصلی مشکلات زیست‌ محیطی است، بنابراین این انتظار وجود دارد که آن‌ها مسئولیت بیشتری در این زمینه بر عهده بگیرند، نه اینکه این موضوع به مسیر جدیدی برای استعمار در مسیر فناوری شده و استعمار نو را رقم بزند.

رئیس جمهور در ادامه گفت:‌ در آیات نورانی قرآن یکی از ویژگی‌های ظالمان، نابودی طبیعت به دست آن‌ها عنوان شده است. یکی از موضوعاتی که من در سخنرانی سال قبل مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کردم این بود که باید به مسئله محیط زیست توجه شود و توجه کشورهای جهان به این موضوع مهم را جلب کردم. بنابراین نکته مهم  که امروز باید مورد توجه این نشست هم باشد این است که بدون تشریفات معمول اداری و سازمانی و دیپلماسی به موضوع محیط زیست توجه شود.غالبا مسائل دیپلماسی مسائل و بحث‌های تعاریفی مرسوم است.

وی ادامه داد: من از رئیس سازمان محیط زیست و کشورهای شرکت‌کننده و صاحب‌نظران می‌خواهم این مسئله را به دور از نگاه‌های سیاسی و تعارفات دیپلماتیک ببینند و دنبال کنند، زیرا تعارفات معمول مانع این می‌شود که کار به نتیجه شایسته برسد.

رئیس جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تدوین قوانین مرتقی، تأسی از آموزه های دین، تأکید بر ارزش‌هایی از قبیل برابری، عدالت، قناعت و احترام به محیط زیست و عضویت در مجامع بین‌المللی محیط زیستی به مسئله حفظ محیط زیست توجه داشته است و اقدامات متعددی برای بهبود شرایط زیست محیطی انجام داده و تلاش‌هایی برای به کارگیری توان علمی و تخصصی به کار رفته است.

رئیسی ادامه داد:‌ یکی از ابعاد اساسی سیاست‌ خارجی ایران به ویژه در قبال همسایگان، رعایت حق همسایگی است. البته وقتی از حق صحبت می‌کنیم، تکلیف هم به دنبال خود می‌آورد یعنی این دو در کنار هم هستند. رعایت مسائل محیط زیستی یکی از حقوق همسایگی است و در واقع رعایت حق همسایگی ایجاب می‌کند که به مسئله محیط زیست توجه شود.

وی با بیان اینکه مشکلات محیط زیستی غرب آسیا از جمله طوفان‌های گردوغبار یک موضوع فرامرزی است و به عزم کشورهای منطقه نیاز دارد، گفت:‌ ایران از عزم کشورهای منطقه و همسایه برای حل این چالش استقبال می‌کند. برگزاری این نشست هم نشان از اراده ایران برای حل این مسائل  دارد.

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهادات خود برای حل مسائل زیست محیطی غرب آسیا اظهار کرد: حتما همکاری‌ها به سوی ایجاد نگاه و همکاری مشترک باشد. برای دستیابی به این نگاه مشترک هم به تقسیم کار میان کشورها نیاز داریم. باید برنامه‌هایی برای مدیریت و بهره‌برداری از آب، هوا، خاک و مدیریت پسماندها تدوین شود. ایران این آمادگی را دارد که تجارب و دانش خود را در اختیار سایر کشورها و همسایگان برای کاهش آلودگی‌ها قرار دهد. پیشنهاد می‌کنم اتحادیه یا سازمانی برای همکاری‌های زیست محیطی کشورهای غرب آسیا شکل گیرد تا این اقدامات را ساماندهی کند. همچنین تأسیس یک صندوق منطقه‌ای برای پشتیبانی مالی نیز از اقداماتی است که ضرورت دارد تا اهداف قطعنامه‌های سازمان ملل در این زمینه محقق شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها