|

دوستارلیمب معجزه می‌کند؟

چند روز پیش خبری درباره نتایج مطالعات بالینی دارویی در ایالات متحده آمریکا منتشر شد که امیدواری بیماران سرطانی را به بهبود و بازگشت به زندگی عادی بیش از پیش کرد.

دوستارلیمب معجزه می‌کند؟

نکاتی درباره دارویی که امید سرطانی‌هاست

سحر طلوعی- چند روز پیش خبری درباره نتایج مطالعات بالینی دارویی در ایالات متحده آمریکا منتشر شد که امیدواری بیماران سرطانی را به بهبود و بازگشت به زندگی عادی بیش از پیش کرد. 

پزشکان آمریکایی موفق شده اند دارویی را که پیش از این در درمان سرطان اندومتریال ( سرطان لایه داخلی رحم ) استفاده می‌شد، روی تعدادی از داوطلبان مبتلا به سرطان راست روده یا رکتوم آزمایش کنند و با نتایج شگفت‌انگیزی روبه رو شوند!

این بیماران دارویی به نام «دوستارلیمب» را دریافت کردند و جالب این که برای نخستین‌بار در تاریخ درمان سرطان، همه آنها در این آزمایش جواب مثبت و سلول‌های سرطانی خود را به طور «کامل » از دست دادند! گویی از اول وجود نداشته است.

در این مطلب نکاتی را درباره این اتفاق بررسی می‌کنیم:

 

کارآزمایی بالینی از کی و کجا شروع شد؟ 

در آزمایش بالینی این دارو در سال ۲۰۱۷، ۱۸ نفر شرکت کردند که همگی آنها به سرطان راست‌روده مبتلا و در مرکز درمانی سرطان مموریال اسلون کترینگ منهتن پرونده داشتند. 

در همه این بیماران سرطان راست‌روده به صورت موضعی پیشرفت کرده بود. به این معنی که توده‌های سرطانی در راست‌روده و در برخی موارد در غدد لنفاوی هم گسترش یافته، اما در سایر اندام‌ها دیده نشده بود. 

داروی دوستارلیمب، به مدت ۶ ماه برای بیماران تجویز شد. آنها هر سه هفته یکبار دوزهای تجویز شده را دریافت می‌کردند.

 

نتیجه چه بود و هزینه دارو چقدر است؟

در پایان تحقیقات بالینی، مطالعاتی برای بررسی توده‌های سرطانی به صورت معاینه فیزیکی، اندوسکوپی، PET اسکن و MRI انجام شد و اثری از آثار تود‌ه‌های سرطانی مشاهده نشد!

نیویورک‌ تایمز تخمین می‌زند هر دوز از این دارو چیزی حدود ۱۱هزار دلار قیمت دارد.

 

دوستارلیمب چگونه عمل می‌کند؟ 

دوستارلیمب در آشکار‌سازی سلول‌های سرطانی کاربرد دارد. به این شکل که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند این سلول‌ها را بشناسد و آنها را از بین ببرد. 

بیمارانی که در کارآزمایی بالینی شرکت کرده بودند، پیش از آن درمان‌هایی از قبیل شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و عمل جراحی را پشت سر گذاشته بودند. آنها پس از گرفتن این دارو،‌ دیگر نیازی به شیمی‌درمانی که فرآیندی دردناک است، پیدا نکردند.

بیماران تا ۲۵ ماه پس از پایان آزمایش بالینی، نه نشانه‌های بازگشت توده‌های سرطانی را از خود نشان داده ند و نه دچار عوارض دارو شدند.

 

سرطان برای همیشه نابود شد؟ 

می‌توانیم نتیجه بگیریم با دوستارلیمب سرطان برای همیشه از بین رفته است؟ نه! تحقیقات ادامه دارد. اما امیدواری‌ به شکست قطعی آن بیش از گذشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها