|

انتقاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از برخوردها با معترضان آبادان در گفت‌وگو با شبکه شرق

اعتراض حق مردم است/ قطع و کندی اینترنت اشتباهی بزرگ است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از نوع برخوردهای صورت گرفته با معترضان در آبادان، بر لزوم رعایت حق اعتراض مسالمت‌آمیز مردم توسط نهادهای امنیتی و دولتی تاکید کرد.

اعتراض حق مردم است/ قطع و کندی اینترنت اشتباهی بزرگ است

فروریختن متروپل و جان باختن بیش از 30 تن (تا امروز) دوباره توجهات را به سمت آبادان جلب کرد. نگرانی‌ها زمانی بیشتر شد که اعتراضاتی در آبادان شکل گرفت. فیلم‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از برخی برخوردها با معترضان حکایت داشت. موضوعی که آیت‌الله علوی برجوردی، از مراجع تقلید در جریان جلسه خارج فقه خود به آن اشاره و با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با مردم، تاکید کرد: «اینها مصیبت دیده‌اند، اگر سخنی می‌گویند با آنها نرم برخورد کنید. اینها دشمن نیستند، جوانان این سرزمین در طول دفاع مقدس هرگونه فداکاری کردند. این مسائل متاسفانه در مملکت ما مسائل تندی شده و سبب مشکلاتی می‌شود. این مسائل دارد بین ما و مردم فاصله ایجاد می‌کند. این فاصله نباید ایجاد شود. ما متکی به این مردم هستیم. این مردم نباشند، ما هیچی نیستیم.»

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با شبکه شرق با اشاره به اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی و به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم، اظهار کرد: «به عقیده من برخوردهای صورت گرفته با مردم ثواب نیست. اعتراض مسالمت‌آمیز حق مردم است. به هیچ عنوان نباید با مردمی که قصد استفاده از حق اعتراض خود را دارند، برخورد امنیتی کرد.»

او ادامه داد: «واقعیت آن است که اشکالی ندارد هرچند وقت یکبار، جمع و گروهی از مردم نارضایتی‌ها و مطالبات خود را در قالب اعتراض در شهرهای مختلف بیان کنند. یک مرتبه هم بحثش بود که در شهرهای مختلف کشور محل‌هایی را برای برگزاری این تجمعات و تحصن‌ها و اعتصابات مردم در نظر بگیرند ولی متاسفانه راه به جایی نبرد.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: «با این حال و براساس قانون اساسی، اعتراض مسالمت‌آمیز حق مردم است و به هیچ عنوان نباید با مردم برخوردهای تند و خشن صورت بگیرد.»

صدر در بخش دیگری از اظهاراتش بر لزوم ارائه آمار تعداد بازداشت شدگان یا مجروحان از سوی دستگاه  قضایی اشاره کرد و گفت: «این سکوت و این شیوه خبررسانی، موجب بی اعتمادی بیش از پیش مردم به اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های داخلی و نهادهای مختلف می‌شود. در نتیجه این بی اعتمادی، مردم به سراغ خبرگزاری‌های خارجی و ماهواره و فضای مجازی خواهند رفت و اوضاع بدتر خواهد شد.»

او تصریح کرد: «شفاف‌سازی که امروز در کشور بحثش مطرح است، در تمام زمینه‌ها باید وجود داشته باشد به ویژه در عرصه اطلاع‌رسلانی و خبررسانی. در غیر این صورت مردم به صداوسیما و خبرگزاری‌های داخلی و رسانه‌های وابسته به دولت و دیگر نهادها اعتماد نخواهند کرد.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی اظهاراتش به مساله قطعی و اختلال در اینترنت شهرستان آبادان اشاره کرد و گفت: «معتقدم قطع اینترنت اشتباه بزرگی است. این اقدام عملا بدان معناست که در این منطقه فضا امنیتی است. قطعی اینترنت از اقداماتی است که برای جلوگیری از خبررسانی صورت می‌گیرد که ضررهای بسیاری برای نظام و دولت به همراه دارد. نظام و دولت ما نظامی مردمی است. ما نباید مردم را سانسور کنیم. این‌ها شهروندان و فرزندان ایران هستند و بارها و بارها در مواقع مشکلات پای کار بوده‌اند بنابراین این برخوردها با آنان درست نیست.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها