|

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در گفت‌گوی تلویزیونی با مردم:

یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی برای دو ماه و پس از آن تبدیل به کالابرگ

رئیس جمهوری در گفت‌گوی تلویزیونی با مردم گفت: سه دهک اول تقریباً هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. دهک های چهارم تا نهم نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی برای دو ماه و پس از آن تبدیل به کالابرگ

رئیس‌جمهور دیشب با اشاره به بحث‌ها پیرامون حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و نگرانی‌ها از افزایش قیمت‌ها گفت که به مدت دو ماه به سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰هزار تومان یارانه داده خواهد شد. ابراهیم رئیسی همچنین اضافه کرد که از دهک چهارم تا دهک نهم نیز هر نفر ۳۰۰هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد. رئیسی زمان دقیق پرداخت این یارانه را اعلام نکرد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری شب گذشته در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود در مورد مردمی‌سازی نظام پرداخت یارانه‌ها و اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌ کالاهای اساسی با مردم سخن گفت. وی در این گفت‌وگو در پاسخ به شایعات درباره گران شدن نان، بنزین و دارو تاکید کرد که این کالاها گران نخواهند شد. او همچنین میزان کمک‌های معیشتی به مردم را بر اساس سه دهک اول تقریبا هر نفر ۴۰۰هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

وی در ادامه سخنانش گفت: به مردم اطمینان می‌دهم که در ذخایر کالاهای اساسی مشکلی نداریم و دولت تمام تدبیر خود را گذاشته است تا مشکلی بر معیشت و زندگی مردم وارد نشود. رئیسی با بیان اینکه به هیچ عنوان قیمت نان و دارو و بنزین افزایش نخواهد یافت، افزود: نان سنتی به دست همه مردم می‌رسد و بعد از اینکه زیرساخت‌ها را تکمیل کردیم، دارو نیز از مجرای بیمه‌ها به دست مردم می‌رسد و آن یارانه‌ای که واردکننده دریافت می‌کند به بیمه‌ها می‌رسد تا با قیمتی که الان وجود دارد به مردم برسانند.

رئیسی تصریح کرد: نان و بنزین هم به این ترتیب هیچ افزایش قیمتی نخواهد داشت.

رئیسی همچنین با بیان اینکه قبل از افزایش قیمت کالاها کمک‌های معیشتی به مردم پرداخت خواهد شد، افزود: بر این اساس سه دهک اول تقریبا هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. دهک‌های چهارم تا نهم نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

رئیسی در ادامه گفت: این کمک معیشتی برای یک یا دو ماه است که زیرساخت‌ها برای کالابرگ الکترونیکی فراهم شود. ما دولتی صادق‌الوعد هستیم و این یارانه را پیش از اجرای طرح، برای مردم فراهم خواهیم کرد و به دست آنان خواهیم رساند.

وی همچنین گفت: البته آنچه به عنوان کمک معیشتی قرار است به نان تعلق گیرد با این کمک هزینه معیشتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی که قرار است به دهک‌های اقتصادی پرداخت شود، متفاوت است و در جای خودش پرداخت می‌شود و طبعا به این میزان یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی افزوده می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: آنچه به عنوان کمک معیشتی در نظر گرفته شده جدا از این مبلغ است. درباره نان در تلاشیم که زیرساخت را فراهم کنیم که با همان قیمت به مردم داده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بدانیم این طرح حذف ارز ترجیحی نیست بلکه نحوه تخصیص آن متفاوت می‌شود، درباره قیمت کالاها گفت: طبیعتا این‌گونه نیست که هرکس کالایی را با هر قیمتی بفروشد. سازمان حمایت از مصرف‌کننده موظف به اعلام قیمت کالاهاست. اگر ما در واکسیناسیون یا بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها موفق شدیم، به خاطر مشارکت مردم بود و در این کار هم نیاز به مشارکت مردم داریم تا این اصلاح اقتصادی انجام شود.

وی افزود: ما اجازه نمی‌دهیم در مشکلات مواجه با جان و نان مردم، به خاطر اینکه به دولت چیزی نگویند بخواهیم مردم با همین مشکلات بسازند. دولت مسوولیت دارد و مسوولیت‌پذیری از وظایف دولت است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ‌قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت را ملزم به این کار کرده است و از طرفی مردم و نخبگان مطالبه دارند که مسائل اقتصادی را اصلاح‌گرانه پیش ببریم. این اول راه است و مساله ارز ترجیحی حل شود، تازه اول کار است.

 

شتاب‌زده عمل نمی‌‌کنیم

رئیسی با بیان اینکه از ابتدا معلوم بود ارز ترجیحی یا دو یا چند قیمتی کردن ارز مشکل‌‌ساز است، یادآور شد: دولت قبلی بعد از مواجهه با این شرایط تلاش کرد از برخی کالاها این ارز را قطع کند و این میزان به چند کالای اساسی کاهش پیدا کرد اما اگر همان زمان و با نرخ آن روز، برای ارز ترجیحی فکری اساسی می‌شد راحت‌‌تر از حالا می‌شد آن را مدیریت کرد.

به گزارش «ایسنا»، وی با اشاره به مواردی از سوءاستفاده‌های انجام‌‌شده از ارز ترجیحی، تصریح کرد: رانت‌‌خواری و فسادی که این ارز به دنبال داشت ما را به سمت مدیریت و برنامه‌‌ریزی برای آن کشاند، اما تصمیم ما این شد که طرح ارز ترجیحی را تا زمانی که زیرسازی‌‌های لازم انجام شود ادامه دهیم. چرا که به‌ویژه باید مردم را برای مدیریت ارز ترجیحی قانع کنیم.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ما شتاب‌زده عمل نمی‌‌کنیم و موضوع را مدت‌هاست در نظر داریم و مجلس و دولت و نخبگان آن را بررسی کرده‌‌اند که ادامه آن چه مسائلی را به دنبال دارد. وی اظهار کرد: آنچه برای ما مهم است این است که اولا مردم باید در جریان موضوع قرار گیرند و بدانند دولت چه اقدامی می‌‌کند. بعد اینکه شرایط جهانی را هم در نظر گرفت و اوضاع منطقه را دید. دولت برنامه دارد که این کار از یک جایگاه تخصصی برخوردار باشد.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: نکته‌‌ای که مطرح است این است که ما هم باید قانون را اجرا کنیم و هم به مردم و به ویژه نیازمندان فشاری وارد نشود و مشکلی برای‌شان پیش نیاید که این هم دغدغه دولت است و هم مجلس.

رئیسی ادامه داد: آنچه تا به حال انجام می‌شد به تولیدکننده پرداخت می‌شد، اما الان به مصرف‌کننده پرداخت خواهد شد و در واقع ما حذف ارز ترجیحی را نداریم بلکه آن را از اول زنجیره به آخر زنجیره که مصرف‌کننده باشند، می‌‌رسانیم تا خودشان سفره‌های‌شان را مدیریت می‌‌کنند.

 

کسری بودجه جبران شد

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت کسری بودجه بود. ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت با آن مواجه است، اما بدون اینکه استقراض از بانک مرکزی شود یا خلق پول صورت بگیرد، با کسب درآمد‌هایی که دولت می‌توانست داشته باشد این کسری جبران شد و سال ۱۴۰۰ را با وجود اینکه در ابتدا بیان می‌شد دولت با کسری بودجه چه خواهد کرد؟ توانستیم با تدبیر، این کسری بودجه را جبران کنیم.

وی ادامه داد: یا بیان می‌شد تورم ۴۰ درصدی که امروز وجود دارد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۶۰ درصد خواهد رسید، اما تورم سیر نزولی پیدا کرد و به ۳۶ درصد رسید و این موارد نگرانی‌هایی بود که در ابتدای دولت وجود داشت.  رئیس‌‌جمهور با اشاره به ذخایر ارزی کشور، تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم فروش نفت، دو برابر شده است و همچنین از جهت فروش نفت دیگر نگرانی وجود ندارد و حجم تجارت خارجی ما امروز به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است که این رقم کاملا متفاوت است با قبل.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها