|

خطیب‌زاده: ما در چارچوب منافع قطعی ملت ایران حرکت می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه کشور گفت: آنچه برای ما روشن است این است که آمریکا نمی‌تواند مشکلات دوجانبه را از طریق برجام حل کند. ب

خطیب‌زاده: ما در چارچوب منافع قطعی ملت ایران حرکت می کنیم

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره آزادسازی منابع ارزی ایران و سفر یک مقام ارشد به ایران در این خصوص خاطرنشان کرد: من بی اطلاع هستم از خبری که اشاره می‌کنید. دستگاه دیپلماسی اطلاعی ندارد و فردا سفری در دستورکار قرار ندارد. کره جنوبی بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات گازی دارد که به ۸۰ میلیون ایرانی بدهکاری دارد و اقدام موثری برای بازپرداخت آنها صورت نداده است. این دوجانبه است و در چارچوب دوجانبه باید حل و فصل شود و گمانه زنی‌های رسانه‌ای نیز تایید نمی‌شود.

به گزارش فارس، در مورد پیشنهاداتی که ایران به آمریکا داده است نیز گفت: در خصوص موضوع پیشنهادات ایران روشن است که درباره جزییات آن نمی‌توانم صحبت کنم آنچه برای ما روشن است این است که آمریکا نمی‌تواند مشکلات دوجانبه را از طریق برجام حل کند. برجام و گفت‌وگوهای وین صرفا برای اطمینان از بازگشت اطمینان بخش و تضمین شده آمریکا به تعهداتش در برجام است و آمریکا بداند در این مسیر می‌تواند اقدامات خود را پیگیری کند و هر چه بیش از آن زیاده خواهانه است.

مهمترین اظهارات او به شرح زیر است:

[در واکنش به نامه نمایندگان مجلس به رییس جمهور] خطوط قرمز تا به امروز رعایت شده است، اگر قرار بود ما خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می آمد.

ما هنوز به آن نقطه ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد به تعهدات پایبند است.

برای ما انتفاع قطعی مردم از رفع تحریم ها مهم است.

منافع قطعی ملت چراغ راهنمای ماست.

واقعا نمی دانیم به توافق می رسیم یا نمی رسیم برای آنکه آمریکا هنوز آن اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق نشان نداده است.

متعهدیم که به یک توافق خوب برسیم اگر برسیم حتما فردا عازم وین خواهیم شد.

آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده بیش از یک مورد است

آنچه مانده تصمیمات واشنگتن است

ما در چارچوب منافع قطعی ملت ایران حرکت می کنیم.

پنجره فرصت تا ابد باز نیست، این را همه باید بدانند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها