|

بنی گانتز، وزیر جنگ اسراییل:

دنبال توافقی بدون تاریخ انقضا در زمینه مسئله هسته‌ای ایران هستیم

وزیر جنگ رژیم اسراییل گفت: اسراییل خواهان «توافقی خوب» در زمینه کنترل برنامه هسته‌ای ایران است که تاریخ انقضا نداشته باشد.

دنبال توافقی بدون تاریخ انقضا در زمینه مسئله هسته‌ای ایران هستیم

 وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای با سفرای کشورهای خارجی در فلسطین اشغالی درباره پیش‌رفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و گفت رژیم صهیونیستی خواهان «توافقی خوب» در زمینه کنترل برنامه هسته‌ای ایران است که تاریخ انقضا نداشته باشد.

به گزارش روزنامه تایمز آو اسراییل، بنی گانتس وزی جنگ رژیم صهیونیستی به همراه یائیر لاپید، وزیر امور خارجه این رژیم در جلسه‌ای با ۸۰ سفیر کشورهای خارجی در فلسطین اشغالی، در بخشی از اظهاراتش به موضوع برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‎ای پرداخته و با مطرح کردن ادعاهایی گفت: از زمانی که در آگوست دیدار کردیم، ایران از ۱۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده  در سطح ۶۰ درصد به ۵۰ کیلوگرم رسیده است. [ایران] به پنهان کردن توانمندی‌ها[ی هسته‌ای] مکان‌های زیرزمینی مخفی ادامه داده و در فردو آبشار جدیدی از سانتریفیوژها را نصب کرده است. وقت تنگ است.

گانتس ادامه داد: ما یک توافق خوب می‌خواهیم، توافقی که تاریخ انقضا نداشته باشد تا به ایران اجازه قانونی توسعه برنامه هسته‌ای‌اش را بدهد؛ [توافقی] با نظارت گسترده همیشگی به تمامی محل‌ها؛ و [توافقی] با نظارت بر برنامه موشکی ایران که در حال توسعه است.

او همچنین گفت: هیچ خلائی وجود ندارد و بدون یک توافق، ما باید پلان B[نقشه دوم] را تعیین کنیم، اعمال قدرت کنیم و فشار اقتصادی و فشار دیپلماتیک به کار بگیریم.

به گزارش ایسنا، اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ و در اولیت قرار گرفتن احیای توافق هسته‌ای از طریق بازگشت آمریکا به توافق و لغو تحریم‌های ایران در دولت او، واشنگتن از مارس همان سال به مذاکرات وین در راستای احیای توافق پیوست. البته تا کنون، مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا انجام نشده واز طریق نمایندگان کشورهای کمیسیون مشترک برجام در جریان مواضع یک‌دیگر قرار گرفته‌اند.

رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن رویه سابق در قبال برنامه هسته‌ای ایران از جمله در زمان روی‌ کار بودن دولت باراک اوباما که آمریکا به توافق هسته‌ای ایران پیوست و در دولت دونالد ترامپ که این کشور از توافق خارج شد، سعی در کارشکنی در روند مذاکرات وین و منصرف کردن متحدان آمریکایی و اروپایی‌اش از احیای توافق داشته است.

اما با این وجود، دولت آمریکا تاکید داشته است اولویت آن در پیش گرفتن دیپلماسی و بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز در یک نشست خبری در این باره گفت: مادامی که رژیم صهیونیستی تولید اسناد جعلی می کند، خرابکاری می کند و عملیات تروریستی انجام می دهد و این یک جریانی است که نه محکوم می شود نه سرکوب می شود و کسی با آن مقابله نمی کند طبیعی است که این یک نبرد است بین دو جریان حق و باطل. ما در این راستا اهدافی که داریم طی می کنیم و اسیر این نوع غوغاسالاری‌ها نمی شویم. در یکی از اسنادی که ادعا شده به اورانیومی اشاره شده در یکی از سایت ها که اصلا در ایران وجود ندارد. ما امیدواریم با توافقی که با آژانس داشتیم و مراحلی که تعیین شده است پیش رویم. الان یک مکان مورد نظر آژانس ابهاماتش رفع شده است و سه مکان دیگر مذاکراتش در حال بررسی است و باید تا پایان خرداد پایان دهند. آنها (آژانس) خودشان هم می دانند که این اسناد جعلی است و پایه و اساسی ندارد.

اسلامی تصریح کرد که «ما اسنادی را ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ فرستادیم و آنها را بررسی کردند و نمایندگان اژانس احتمالا باید به ایران بیایند تا جمع‌بندی نهایی شود.»

او درباره مذاکرات احیای برجام گفت: مذاکرات توسط تیم ایران انجام شده و مراحل خودش را طی می کند. مساله مهم اراده ایران است که اعتمادسازی کند ولی هیچ موقع حرف زور را نمی پذیرد. ما برای حسن نیست خودمان عینا آن طور که برجام گفته عمل کردیم اما طرف های دیگر عمل‌ نکردند. الان که اراده کردند برگردند اقدامات و تعهدات متناظر است که از جنس راستی آزمایی است و هم  پشتوانه ای که بتوان گام بعدی را محقق کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها