|

گزارش عیدانه «شرق» از سبک زندگی نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم

در «اندرونی» بهارستان چه می‌گذرد!

‌معصومه معظمی: مجلس یازدهم برخاسته از رأی حداقلی که با شعار شفافیت و توجه به معیشت مردم در شرایط بد اقتصادی و سیاسی روی کار آمد، بی‌شک یکی از پرحاشیه‌ترین مجالس نسبت به ادوار گذشته است؛ چرا‌که به جای پرداختن به وعده‌های اولیه خود، به تصویب قوانینی روی آورد که هزینه سنگینی به بیت‌المال تحمیل می‌کرد. مصوبات سیاسی مثل اصلاح قانون انتخابات و طرح‌های ‌عجیبی مثل طرح صیانت از فضای مجازی یا همان (محدودیت اینترنت)، طرح موسوم به «کودک‌همسری» و طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده (فرزند‌آوری) آن‌هم با حذف غربالگری، یعنی ازدیاد جمعیت حتی به قیمت به دنیا آمدن فرزندانی معلول و معیوب!

در «اندرونی» بهارستان چه می‌گذرد!

‌معصومه معظمی: مجلس یازدهم برخاسته از رأی حداقلی که با شعار شفافیت و توجه به معیشت مردم در شرایط بد اقتصادی و سیاسی روی کار آمد، بی‌شک یکی از پرحاشیه‌ترین مجالس نسبت به ادوار گذشته است؛ چرا‌که به جای پرداختن به وعده‌های اولیه خود، به تصویب قوانینی روی آورد که هزینه سنگینی به بیت‌المال تحمیل می‌کرد. مصوبات سیاسی مثل اصلاح قانون انتخابات و طرح‌های ‌عجیبی مثل طرح صیانت از فضای مجازی یا همان (محدودیت اینترنت)، طرح موسوم به «کودک‌همسری» و طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده (فرزند‌آوری) آن‌هم با حذف غربالگری، یعنی ازدیاد جمعیت حتی به قیمت به دنیا آمدن فرزندانی معلول و معیوب!

‌به بهانه تعطیلات نوروز و سیزده‌‌بدر که به روز طبیعت و بودن کنار خانواده معروف است، با تکیه بر ضرب‌المثل مشت نشانه خروار است، سراغ برخی نمایندگان مجلس رفتیم تا مشخص شود خودشان چقدر به مواردی که رأی می‌دهند، پایبندند و توجه به کیان خانواده و فرزندآوری و ازدواج در سنین پایین را تجربه کرده‌اند. یکی از نکات این گپ‌و‌گفت‌ها، سبک زندگی برخی از همین نمایندگان اصولگرا است که تنها یک یا دو فرزند دارند که در 27 تا 30‌سالگی ازدواج کرده‌اند. برخی دیگر به بهانه خدمت به خلق وقت لازم را برای مهرورزی به خانواده صرف نمی‌کنند و بعضی دیگر هم یا اعتقادی به دلجویی از همسر و حفظ کیان خانواده با توجه و محبت ندارند و اگر برای زنان خانه‌نشین ازدیاد جمعیت را تجویز می‌کنند، خود به استقلال مالی همسرشان دل بسته‌اند؛ برای نمونه خریدن هدیه برای همسرشان جایگاهی در اذهان این وکلای ملت ندارد و یادشان نمی‌آید چه زمانی به او هدیه داده‌اند یا معتقدند همسرشان پول دارد و می‌تواند برای خودش هرچه خواست بخرد و نیازی به هدیه او ندارد! ‌اما آنچه بین این نمایندگان مشترک بود، اسم رمز «دسته‌گل» است که برای فرار از پاسخ سؤال، حواله خبرنگار کردند. بررسی انجام‌شده نشان داد نمایندگان نه اعتقادی به طرح‌های مصوب خود دارند، نه آن را در زندگی شخصی‌شان اجرا می‌کنند و تنها با اعمال قانون، خصوصی‌ترین وجه زندگی مردم را سیاسی کرده‌اند. آنها این موارد را نه برای خود، بلکه برای مردمی می‌پسندند که روزی قرار بوده است ولی‌نعمت‌شان باشند.

اتوبوسی وی‌آی‌پی  اجاره کردیم و  به سفری 10 روزه رفتیم

 رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم آق‌قلا و گرگان در مجلس یازدهم، دراین‌باره به «شرق» گفت که سال 65 در 19‌سالگی با دختر 14‌ساله همسایه‌شان در روستا ازدواج کرده است. حاصل این ازدواج سه فرزند است که یک دختر و یک پسرشان در 25 و 27‌سالگی ازدواج کرده‌اند و دختر دیگرشان پرستار است و با آنها زندگی می‌کند. همسر خانه‌دارش بعد از ازدواج ادامه تحصیل نداده و به امور فرزندان رسیدگی کرده تا شوهر دانشجویش در شرایط امن خانه، امکان ادامه تحصیل داشته باشد. ‌این نماینده مجلس که به‌تازگی حواشی مبنی بر استخدام رانتی دخترش در وزارت نفت در رسانه‌ها منتشر شد و او پس از سکوتی طولانی و بالاگرفتن ماجرا، طی گفت‌وگویی مدعی شد از این استخدام و نامه علی مددی خطاب به اوجی و موافقت وزیر نفت برای استخدام دخترش بی‌اطلاع بوده است! حالا به نظر می‌رسد سعی دارد اظهاراتش را کنترل‌شده‌تر بر زبان بیاورد و به قولی آسته برود و بیاید تا آب‌ها از آسیاب بیفتد. سنگدوینی در ادامه سخنانش گفت که رابطه خوبی با همسرش دارد و مدعی شد همه زندگی‌اش را وقف مردم کرده و حتی برای تلطیف موضوع، تأکید کرد دخترش که پرستار است در زمان کرونا، در جواب نگرانی خانواده برای حفظ سلامتی‌اش گفته است تمایل دارد جانش را فدای سلامت مردم کند! او در ادامه اظهاراتش، بدون کوچک‌ترین برآورد و کار تحقیقاتی درباره سختی کار در ادوار گذشته مجلس، دوره یازدهم را «بدون شک سخت‌ترین دوره کار در پارلمان» دانست و مدعی شد کارشان قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست! و تلاش می‌کند رضایت مردم را جلب کند و در این راه از همسرش که سادات است خواست او را دعا کند تا رضایت مردم را به دست آورد.

نماینده مردم آق‌قلا و گرگان در مجلس تمام‌اصولگرای یازدهم، با بیان اینکه بخش اعظمی از تعطیلات نوروز را در کنار خانواده به سفر نوروزی اختصاص داده است، افزود: «البته چهار سال است که خانواده را به سفر نبرده‌ام. یک سال به خاطر فوت برادر جانبازم و سال بعد به احترام فوت او و دو سال هم به دلیل همه‌گیری کرونا خانه‌نشین بودیم؛ اما برای نوروز امسال یک اتوبوس وی‌آی‌پی اجاره کردم و همراه با خواهران و برادران و خانواده به چابهار رفتیم».

او طول این سفر را 10‌روزه اعلام کرد و گفت: «بقیه تعطیلات را به حوزه انتخابیه برگشتم تا به مسائل و مشکلات مردم رسیدگی کنم».

دختر و پسرم 30 سالگی ازدواج کردند

محمدرضا مبلغی‌مروجی، نماینده روحانی کوهدشت در مجلس یازدهم که با پنج فرزند گفته می‌شود از موافقان طرح جوانی جمعیت است و به گفته خودش در 17‌سالگی با همسر 15ساله‌اش ازدواج کرده نیز دیگر نماینده‌ای است که درباره روابط خانوادگی خود در نوروز با «شرق» گفت‌وگو کرد. این نماینده روحانی مجلس توضیح داد که اسلام به نظام خانواده اهمیت زیادی داده است و بسیاری از دستوراتش پیرامون توجه به خانواده است؛ در‌عین‌حال تأکید کرد که نماینده مجلس نمی‌تواند همه وقت خود را معطوف به خانواده و نزدیکانش کند و رسیدگی به امور جامعه از وظایف جدی آنهاست.

مبلغی در پاسخ به اینکه چقدر از فرصت خود در تعطیلات نوروز را به خانواده اختصاص دادید و آیا عملا به آنچه درباره توجه به خانواده می‌گویید عمل می‌کنید؟ گفت: «رسیدگی به امور مردم بیشتر وقت ما را می‌گیرد اما از آنجایی که هر انسانی نیاز به تفریح و تنوع دارد، من هم برای تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی کردم و چند روزی را در کنار خانواده به سفر رفتم و بخش دیگر زمان خود را برای رسیدگی به امور مردم قرار دادم».

اما به نظر می‌رسد این نماینده مجلس هم مثل بسیاری از همکاران همفکرش، طرح ازدواج در سنین پایین (کودک‌همسری) را صرفا برای مردم و موکلان خود می‌پسندد؛، چراکه به گفته خودش دو فرزند متأهلش در 30‌سالگی ازدواج کرده‌اند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین توضیح داد که روابط خوبی با همسرش دارد و روز تولدش (اواخر اسفند) از همسرش دسته‌گلی زیبا هدیه گرفته و او هم سعی می‌کند چیزی را که او دوست دارد به عنوان هدیه برایش بخرد.

علاوه بر شاخصه‌های فوق درباره زندگی شخصی این نماینده، خرداد سال پیش اخباری مبنی بر رانندگی پرخطر راننده حامل مبلغی در جاده کوهدشت- زانوگه منتشر شد که منجر به انحراف از مسیر دو خودروی دیگر و فوت یک جوان و زخمی‌شدن چند نفر از دیگر سرنشینان آن خودروها شده بود. اما دفتر نماینده با استناد به گزارش پلیس از حادثه، در اطلاعیه‌ای اظهارات شاهدان عینی و محلی مبنی بر دخیل‌بودن رانندگی پرخطر راننده حامل نماینده را تکذیب کرد و گفت خودروی ثالثی در این حادثه دخیل نبوده است.

‌جلب اعتماد بهترین هدیه من به همسرم است

عباس جهانگیرزاده، نماینده پارس‌آباد و بیله‌سوار، دیگر نماینده‌ای است که درباره تعطیلات نوروز خود با «شرق» به گفت‌وگو نشست و از مدت زمانی که برای خانواده خود در این ایام صرف کرده است، گفت.

این نماینده مجلس معتقد است کسی که وکیل ملت می‌شود حق ندارد تعطیلات نوروزی خود را صرف خانواده کند و باید بررسی و رفع مشکلات مردم را در اولویت خود قرار دهد. به گزارش سایت «امتداد»، در بهمن 1400 شکایت چندباره او از یک فعال رسانه‌ای باعث صدور و اجرای حکم شلاق و پرداخت 10 میلیون تومان جزای نقدی بابت اتهام «توهین» شد. البته تا فراموش نکردیم بگوییم که از نقاط مثبت او مخالفتش با طرح صیانت از فضای مجازی و محدودیت اینترنت است.

این نماینده مجلس در ادامه حرف‌هایش، رسیدگی به امور مردم در همه ایام سال را از وظایف نمایندگی مجلس دانست و بیان کرد: «یکی جهیزیه می‌خواهد، یکی مشکل مالی دارد و باید رفع شود و دیگری دنبال آب شرب است؛ پس نمی‌توانیم به بهانه تعطیلات نوروز و سیزده‌بدر و روز خانواده، امور مردم را تعطیل کنیم چون حق‌الناس به گردنمان است. اگرچه خانواده اهمیت زیادی دارد، اما نماینده مجلس درخصوص این حق و مطالبه به همسر و فرزندانش بدهکار است».

او در عین حال توضیح داد: «این‌طور هم نیست که هیچ وقتی را برای خانواده صرف نکنیم. من هر شب ساعت 10 تا 11 حتما خودم را به منزل می‌رسانم. البته تعطیلات نوروز هم همان‌طور که هر دو ماه یک بار همراه همسر و سه فرزندم به سفر زیارتی مشهد می‌رویم، چند روزی به مشهد رفتیم؛ اما بقیه ایام را درخدمت مردم حوزه انتخابیه بودم».

جهانگیرزاده برخلاف دیگر همکارانش که صرفا گل‌دادن به همسرشان را هدیه می‌دانند، معتقد است که جلب اعتماد دوطرفه زن و شوهر بهترین هدیه برای آنها است و خدا را شکر کرد که طی زندگی مشترک 38‌ساله با همسرش این اعتماد را ایجاد کرده است.

بچه‌ها به من بابای پاره‌وقت می‌گویند

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی از معدود نمایندگان غیراصولگرای مجلس یازدهم است. او هم دراین‌باره با «شرق» صحبت کرد. جهان‌آبادی در طرح‌های جوانی جمعیت و کودک‌همسری و طرح صیانت از فضای مجازی با اکثریت مجلس همراه نیست؛ اما به دلیلی که در ادامه خواهد آمد از محبوبیت نسبی بین برخی خبرنگاران پارلمان برخوردار است و دلیل آن درگیری لفظی شدیدش در مجلس دهم با محمدجواد کریمی‌قدوسی، نماینده تندروی جبهه پایداری در صحن علنی مجلس و زیر سؤال بردن تابعیت ایرانی و درجه سرداری او است. این نماینده دو دوره مجلس درباره مدت زمانی که در تعطیلات نوروز با خانواده خود صرف می‌کند، این‌طور گفت: «قبلا که نماینده مجلس نبودم، تعطیلات عید را با خانواده به قشم و زاهدان و شهرهای جنوبی می‌رفتیم، چون هم شرایط آب و هوای مناسب‌تری دارند هم اینکه همسرم علاقه‌مند سفر به جنوب است. اما بعد از اینکه نماینده مجلس شدم، وقت کمتری برای گذراندن با خانواده دارم. تا این حد که در شش سال نمایندگی، تنها یک سال موفق شدیم برای عید به سفر برویم و سال‌های دیگر را صرفا برای دیدن پدر و مادرمان به شهرستان می‌رویم و بقیه تعطیلات را به امور حوزه انتخابیه می‌پردازم. در این صورت نه دیگر وقتی برای سفر به شمال و جنوب داریم و نه شرق و غرب».‌جهان‌آبادی ادامه داد علاوه بر تعطیلات نوروز، طی هفته همه وقتش صرف دیدار با وزرا و برگزاری جلسات مجلس و امور مردم می‌شود و تنها بعضی جمعه‌ها می‌تواند در کنار خانواده به گشت‌و‌گذار شهری برود و با آنها وقت بگذراند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تمام‌اصولگرای یازدهم همچنین اعتراف کرد که همسر و دو فرزندش از شغل او راضی نیستند و دخترش که اکنون دانشجوی حقوق است و پسر 12ساله‌اش که به دلیل مشغله کاری و مسئولیتی که پیش از نمایندگی مجلس در افغانستان داشته است، نتوانسته بزرگ‌شدنش را ببیند، به او «بابای پاره‌وقت» می‌گویند.

‌نماینده مردم تربت‌جام در خانه ملت ادامه داد: «معمولا خانواده‌ها از اینکه مرد خانه درگیر کار باشد و وقت کمی با آنها بگذراند خوشحال نیستند؛ اما بالاخره این مسیری است که انتخاب کرده‌ایم و همین که می‌بینم توانسته‌ام کاری انجام دهم و مثلا منطقه‌ای آب‌رسانی یا گازرسانی شده، زندانی‌ای آزاد شده و مشکلی از مردم حل شده است، احساس رضایت دارم و همسرم هم خوشحال می‌شود».

این نماینده مجلس همچنین توضیح داد که در 28‌سالگی با همسر 21‌ساله‌اش به شیوه‌ای سنتی ازدواج کرده است. همسرش وکیل است و دکترای حقوق خصوصی دارد و خودش هم وکیل مردم در مجلس است و زندگی خوب و صمیمی‌ای دارند و به معنای واقعی یک خانواده هستند.

همسرم پول دارد و هرچه بخواهد برای خودش می‌خرد

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده اصولگرای شیراز در مجلس یازدهم نیز در توضیح روابط خانوادگی خود با «روزنامه شرق» گفت‌وگو کرد. همسرش فوق‌لیسانس بیهوشی از دانشگاه علوم پزشکی است و تنها یک دختر دارند که به گفته خودش در سن پایین (18‌سالگی) ازدواج کرده و خانه‌دار است و به امور دو نوه‌اش رسیدگی می‌کند. زندگی متوسط و خوبی دارد و به دلیل اینکه خانواده‌ای کوچک و مختصر دارد، ایام نوروز و غیر نوروز برایش فرقی ندارد. نماینده شیراز تأکید کرد به سفر نوروزی نرفته و در حوزه انتخابیه به ادارات مختلف و بازار سرکشی کرده است و نماینده مجلس باید همه جامعه را خانواده خودش بداند و درباره آنها و وضعیت جامعه تعصب داشته باشد.

‌پاک‌فطرت از برنامه‌سازی غیرضروری صداوسیما در شب عید و تشویق مردم به خرید، آن‌هم در شرایط بد اقتصادی که یا ممکن است کودکی پدر نداشته باشد یا پدر توان مالی خرید آجیل و شیرینی عید نداشته باشد، انتقاد کرد. او گفت: «به همین دلیل از یک ماه مانده به عید نه خودم و نه همسرم به بازار نمی‌رویم و نه آجیل شب عید می‌خریم و نه شیرینی». البته او دلیل دیگر نخریدن شیرینی را استفاده از روغن پالم و غیرسالم‌بودن آن عنوان کرد.

‌این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا همسرش معترض نمی‌شود که به واسطه مشغله زیاد، وقت کمی را به خانه اختصاص می‌دهد؟ گفت: «یک فرد وقتی نماینده می‌شود حتما همسرش با او هماهنگ است و از مشکلات خانوادگی رها شده است. در‌این‌باره همسرم مشکلی ندارد و برخی مواقع حتی به من مشورت می‌دهد. دلیل دیگر آن است که چون ایشان هم شاغل است، به مشغله من توجهی ندارد. من پیش از این هم شهردار شیراز بودم و فرقی برایش نمی‌کند و جایی هم تاکنون این موضوع را مطرح نکرده که همسرش نماینده مجلس است. حتی در حوزه انتخابیه‌ام کسی اسم فامیلی همسرم را نمی‌داند». 

نکته درخور توجه سخنان پاک‌فطرت درباره هدیه‌دادن به همسرش است.‌ این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه بهترین هدیه‌ای که به همسرش داده چه چیزی بوده است؟ پس از مکثی طولانی گفت: «ایشان علاقه‌ای به طلا ندارد و هر چیزی که خودش بخواهد می‌خرد و نیازی به هدیه من ندارد. شرایط مالی‌اش از من بهتر است و نیازی ندارد من برای او چیزی بخرم. با این وجود سعی می‌کنم مثلا برای تولدش یا شب عید دسته‌گلی بخرم که بوی عطرش چند روزی در خانه بپیچد».

‌اگر‌چه پاک‌فطرت از‌جمله نمایندگان مخالف طرح محدودیت فضای مجازی است و به خارج‌شدن آن از اصل 85 تأکید داشت و همچنین در حمایت از طرح شفافیت نطق کرده بود، اما از آنجایی که نمایندگان به‌ظاهر موافق این طرح، یک بار در صحن علنی به آن رأی ندادند، برخی تشکل‌های دانشجویی فارس در نامه‌ای سرگشاده که رسانه‌ای شد، با زیرسؤال‌بردن رأی او درباره این طرح نوشتند: «آقای پاک‌فطرت هرچه سریع‌تر از موضع اخیرتان پیرامون شفافیت برگردید، از تمامی مردم عزیز ایران رسما و کتبا عذرخواهی کنید و رأی صریح و شفاف خود در کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی را در برابر دیدگان مردم عزیزمان واضح و دقیق اعلام بفرمایید».

‌همسرم از شغلم اذیت می‌شود، اما ناراضی نیست!

نماینده دیگری که از شرایط زندگی خانوادگی خود با «‌شرق» صحبت کرد، محمدحسین فرهنگی، نماینده اصولگرای تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس است. این نماینده چند‌دوره‌ای که از مجلس هفتم تاکنون سمت‌هایی مثل نایب‌رئیسی مجلس را در کارنامه خود دارد، گفت همسرش خانه‌دار است و در 20سالگی ازدواج کرده‌اند و صاحب سه فرزند هستند که همگی در بیست‌و‌چند‌سالگی متأهل شده‌اند.

فرهنگی اعتراف کرد همسرش از نبودن‌هایش در کنار خانواده اذیت می‌شود، اما ناراضی نیست و همه زندگی مشترکشان به این نحو بوده است. زمان جنگ بیش از پنج سال در جبهه جنگ گذشته و بعد مشغول درس شده و در کنار خانواده نبوده و مدتی هم که در سپاه مشغول شده، زیاد در منزل حضور نداشته است. بنابراین اکنون که پنج دوره چهارساله نمایندگی مجلس را بر عهده داشته، حضور کم‌رنگش در منزل برای همسرش چیز جدید و عجیبی نیست.

‌این نماینده مجلس اصولگرا درباره گذراندن وقت بیشتر در کنار خانواده و سفر نوروزی و سیزده‌بدر گفت: «ایام کرونا وقت مناسبی برای سفر و تعطیلات نوروز نیست، اما به‌طور معمول وقت عمده ما صرف امور مردم می‌شود و فقط روز سیزده‌بدر را در سال‌های قبل از کرونا در کنار خانواده به گشت‌و‌گذار می‌گذراندیم. بقیه ایام را اگر سفر زیارتی نباشد، در حوزه انتخابیه پیگیر مسائل مردم می‌مانیم».

او یادآوری کرد: «البته نسبت به قبل، در ایام کرونا برنامه‌های خارج از خانواده محدودتر شده است و وقت بیشتری صرف خانواده می‌شود، اما در ایام خارج از کرونا 80 درصد وقت ما صرف امور مردم و صرفا 20 درصد آن معطوف به خانواده است». این قانون‌گذار پنج‌دوره‌ای مجلس اما حضور ذهن نداشت چه زمانی و چه چیزی به همسرش هدیه داده است. با کمی تعلل درباره هدیه‌دادن و هدیه‌گرفتن از همسرش بیان کرد: «معمول بوده است به یکدیگر هدیه داده باشیم، اما نوعش را به خاطر ندارم. چون زیاد دنبال این مسائل نیستم، مورد خاصی در ذهنم نمانده است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها