|

بایدن: بابت صحبت‌هایم درباره پوتین عذرخواهی نمی‌کنم

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: من خشم خودم را که حس کردم، ابراز کردم و بابت آن عذرخواهی نمی‌کنم.

بایدن: بابت صحبت‌هایم درباره پوتین عذرخواهی نمی‌کنم

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بابت صحبت‌هایش علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تحت فشار قرار گرفته و سوالاتی مطرح شده مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده به سمت سیاستی برای "تغییر رژیم" در مسکو حرکت می‌کند یا خیر.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن دوشنبه در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفت: من نه در آن زمان و نه الان، درباره یک تغییر سیاست صحبت نمی‌کنم. من خشم خودم را که حس کردم، ابراز کردم و بابت آن عذرخواهی نمی‌کنم.

او گفت که سخنان جنجالی‌اش که شنبه در ورشو لهستان مطرح شد، بعد از دیدار احساسی با خانواده‌های اوکراینی آواره از جنگ روسیه بوده است. بایدن در پایتخت لهستان گفت که "پوتین نمی‌تواند در قدرت باقی بماند." پس از آن مقام‌های دولتی آمریکا به سرعت در تلاش برای شفاف‌سازی برآمده و تاکید کردند که کاخ سفید به دنبال "تغییر رژیم" در روسیه نیست.

بایدن دوشنبه گفت که با شفاف‌سازی درباره اظهاراتش قصد "عقب‌نشینی از چیزی" را ندارد. او در پاسخ به اینکه آیا صحبت‌هایش با واکنش منفی از سوی پوتین مواجه می‌شود، گفت: اهمیتی نمی‌دهم او چه فکری می‌کند... او کاری که بخواهد، انجام می‌دهد.

اما بایدن بار دیگر گفت که پوتین نباید روسیه را رهبری کند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: اگر پوتین به مسیری که در آن است ادامه دهد، به یک چهره منزوی در جهان تبدیل می‌شود و چه کسی می‌داند که وضعیت حمایتی از او در داخل چطور خواهد شد.

 با این حال او ملاقات با پوتین را بعید ندانست و گفت این بستگی به آن دارد که پوتین بخواهد در مورد چه چیزی صحبت کند. بایدن گفت که اظهاراتش در ورشو درباره پوتین، خطاب به روس‌ها بود. او گفت: بخش پایانی سخنانم، صحبت با مردم روسیه بود. من این را نه تنها به مردم روسیه، بلکه به کل جهان گفتم. این صرفا بیان این حقیقت بود که این نوع رفتار اصلا قابل قبول نیست. این کاملا غیر قابل قبول است.

بایدن در سخنانش در ورشو ابتدا ولادیمیر پوتین را "قصاب" خواند و در پایان سخنان خود گفت: محض رضای خدا هم که شده، این مرد - پوتین - نمی‌تواند در قدرت باقی بماند.

این اظهارات به سرعت خشم مسکو را برانگیخت و سخنگوی کرملین گفت ماندن یا نماندن پوتین در قدرت به جو بایدن مربوط نمی‌شود بلکه به مردم روسیه ارتباط دارد. مسکو همچنین "قصاب" خواندن پوتین را اقدامی دانست که "به ترمیم روابط دو کشور آسیب وارد می‌کند."

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها